Zoeken Vraag het forum

Keel soa

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi,

Ik heb 7 weken geleden oraal een vrouw bevredigd.
    Nu heb ik sinds 2 weken iets in mijn gehemelte waarvan het een syfilis zweer zou kunnen zijn maar twijfel er wel over. Het lijkt niet op de zweren die ik zie maar het is een bultje, niet hard ook niet echt heel zacht. Geen pijn. Sinds dat tie er zit is het niet veranderd.
    Ook een keelontsteking, gelijktijdig ongeveer. Rood achter in keel. Dus mogelijk gonorroe/chlamydia vanwege tijdsspan.

Nu heb ik syfilis getest via bloed thuis test. Negatief. Kan ik aannemen dat dit klopt? Testen kon vanaf 6 weken, en heb al 2 weken een klacht.
    Ik heb nu test bestelt voor chlamydia/gonorroe keel. Als dit positief is, is behandeling dan nodig? Ik lees dat verreweg de meeste besmettingen met 3 maand weg zijn uit de keel. Als ik geen seks heb of veilig draag ik het niet over en zou ik het kunnen afwachten?

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Syfilis zul je dan dus niet hebben. En ja een soa moet je behandelen !!

Reageren
    Anoniem

De info dat chlamydia of gonorroe uit zichzelf zonder behandeling weggaat uit de keel klopt dus niet?

Reageren
    John (moderator)

Het lichaam kan een infectie zelf klaren…Maar zeker is dat niet. Je wilt daar toch geen maanden mee rond blijven lopen.

Reageren
    Anoniem

Nee bij voorkeur niet, maar als ik het zou hebben(test afwachten) dan heb ik het inmiddels al 7 weken. Dan zou het zoals ik lees met 5 weken geklaard moeten zijn in de meeste gevallen. Die weken kan ik nog wel over denken.. en ondanks dat het wat rood in de keel is doet het geen zeer.

Reageren
    Anoniem

Je bent het zelf aan het invullen, terwijl de reactie van John heel duidelijk was:

Het lichaam kan een infectie zelf klaren…Maar zeker is dat niet.

Met de nadruk op “kan”.

Eerst maar eens even afwachten wat de uitslag van die test is. Daarna pa denken over een vervolg.

Reageren
    John (moderator)

Als je een soa zou hebben, dan zpu je die dus 7 weken geleden moeten hebben opgelopen. Dus duidelijk niet geklaard binnen 5 weken want je hebt nog klachten

Reageren
    John (moderator)

En dat zelf klaren is voor chlamydia anders dan voor gonorroe.

Een onbehandelde chlamydia-infectie in de keel verloopt vaak zonder duidelijke klachten, maar dat maakt het niet onschuldig. De infectie kan ongemerkt blijven bestaan en zo ongemerkt worden doorgegeven aan anderen. In sommige gevallen kun je last krijgen van keelpijn, moeite met slikken of gezwollen lymfeklieren in de hals.
    Hoewel chlamydia in de keel meestal minder ernstig is dan op andere plekken in het lichaam, kan het bij langdurige aanwezigheid toch leiden tot ontstekingen of bijdragen aan verdere verspreiding van de bacterie naar andere delen van het lichaam of naar sekspartners

Een onbehandelde gonorroe-infectie in de keel (faryngitis) kan verraderlijk zijn, omdat het vaak geen of slechts milde klachten geeft. Toch kan het serieuze gevolgen hebben:
    – Blijvende besmetting: De bacterie blijft aanwezig en kan ongemerkt worden doorgegeven aan anderen via orale seks.
    – Verspreiding in het lichaam: In zeldzame gevallen kan de infectie zich via de bloedbaan verspreiden naar gewrichten, het hart of zelfs de hersenen. Dit heet een disseminated gonococcal infection (DGI), en kan levensbedreigend zijn.
    – Verhoogd risico op hiv: Gonorroe verhoogt de kans op het oplopen of overdragen van hiv.
    – Ontstekingen elders: De bacterie kan ook ontstekingen veroorzaken in andere delen van het lichaam, zoals de ogen (conjunctivitis) of bij mannen de prostaat en bijbal

Reageren
    Anoniem

Oke duidelijk voor mij zo. Bedankt voor deze info want via internet lees ik verschillende dingen(althans zou je zo kunnen interpreteren, nu dus niet meer)
    Wordt gewaardeerd. Even uitslag afwachten en dan dus evt wel behandelen.

Zit alleen nog beetje met syfilis in de maag omdat, als ik een keel soa zou hebben, dit meest overeen komt. Misschien kan je wat duidelijkheid geven over het verloop?
    Ik heb dus een bultje in gehemelte, niet vuurrood maar meer roze. Lijkt ook niet geïrriteerd in de omgeving ervan. Hij is al 2 weken dezelfde grootte en vorm, is niet “open”. Komt dat overeen met mogelijk een syfilis zweer? Want volgens mij zou dat bultje dan na ongeveer een week “open” moeten zijn toch?

Reageren
    Anoniem

Je hebt toch een syfilis test gedaan, en die was negatief?

Dan heb je dus geen syfilis.

Reageren
    Anoniem

Na 7 weken heb ik die gedaan, is redelijk aannemelijk dat ik het niet heb maar volgens mij moet het na 3 maand nog eens om uit te sluiten. Dus 100 procent zeker is het niet en wel mogelijk symptomen.

Reageren
    Anoniem

Blijkbaar weet je het zelf beter.

“mogelijke symptomen” -> wat jij beschrijft zijn helemaal geen syfilis symptomen

Een syfilis test is betrouwbaar na zes weken.

Reageren
    Anoniem

Waarom doe je zo vijandig? Ik stel toch gewoon een vraag of zoek info…

Geen syfilis symptomen? Dus wat ik beschrijf komt niet overeen met syfilis want dat was dus in principe mijn vraag…

Reageren
    Anoniem

Ik reageer niet vijandig, maar je stelt vragen, krijgt daarop gedegen antwoorden, en trekt dan de antwoorden weer in twijfel…

Vraag het dan niet als je het zelf beter weet.

Een syfilis zweer kan je in je mond niet zelf waarnemen. Zelfs voor een arts is het erg lastig om een orale zweer te onderscheiden van andere aandoeningen. Keelpijn heeft niks te maken met syfilis.

Maar goed, alle antwoorden zijn gegeven. Ik zou eerst maar eens de uitslag afwachten van de andere test voordat je allerlei scenario’s gaat verzinnen.

Reageren
    John (moderator)

TS/Anoniem
    Je hebt gelijk, bij een negatieve syfilis test zou je idd na 3 maanden een controle test moeten laten doen. Dit is omdat de incubatietijd tot 90 dagen na het contact kan zijn. Met met de gevoeligheid van de huidige testen is doorgaans een test bij 6 weken voldoende.

Doe jezelf een plezier stop met zoeken op internet. Antwoorden ga je niet vinden, duidelijkheid ook niet. De onrust die je daarmee veroorzaakt wordt alleen maar groter

Reageren
Reageer op: Keel soa
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.