Zoeken Vraag het forum

ademnood vlak voor inslapen / brok in keel – gevoel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

gegroet,

Al heel wat rondgezocht naar wat ik zou kunnen hebben, en nergens echt een goede richting op gekomen anders dan apneu, GERD, etc

Ter info; Ben na 20 jaar nu 6 maanden gestopt met roken. Ben 36 jaar
    Eind december 2014 had ik op een avond flink geblowed waar ik extreme hartkloppingen van kreeg, had het niet meer en dit was voor mij de aanleiding volledig te stoppen met roken

M’n issues begonnen met het gevoel van een brok in m’n keel. Niet ter hoogte van adamsappel maar iets lager. Beetje in het midden waar de sleutelbenen bij elkaar komen. Dat plekje waar je borstkas/borstbeen begint.
    Gevoel dat er iets zit maar kan het niet weghoesten. Heb wel meer slijm wat ik eruit kan schrapen dan normaal, maar of dit echt vastzittend slijm is wat ik voel betwijfel ik.
    Het gevoel is trouwens maar zo nu en dan aanwezig. Niet de hele dag door. Spontaan komt het op. Nu heb ik het bijvoorbeeld niet.
    Het doet geen pijn maar voelt ongemakkelijk, kan wel verder prima eten, drinken, en slikken lukt ook prima.

Sinds kort heb ik dus nu ook een ander probleem erbij, namelijk in bed liggen en op het moment dat ik langzaam weg begint te vallen Ik stijf rechtop zit, klaar wakker met het moeten nemen van een flinke hap lucht. Dit gebeurt ook niet elke dag, maar zeker wel 3x in de week. Afgelopen nacht meen ik 4x stijf op bed heb gezeten en dat ik bij de 5e poging in slaap ben gevallen. Slapen zelf gaat verder prima voor zover ik weet. Wakker worden na 6 a 7 uur slaap is ook prima. Probleem is dus alleen het inslapen en de ademnood situatie

Tijdens dat stijf wakker schrikken merk ik ook wat onregelmatige hartslagen op, maar duurt verder niet lang dan een paar seconden. Beetje onrustig gevoel in het lichaam maar verder niets. Eenmaal bijgekomen probeer ik dus weer te slapen.

Omdat ik het probleem wil tegengaan probeer ik zo lang mogelijk te letten op m’n ademhaling , iets wat me lukt tot aan het laatste moment waarop ik wegzak. Het is dan op dat moment dat ik weer een flinke teug zuurstof moet nemen en weer rechtop zit.

Wat is dit?
    Apneu? Hangt het samen met m’n brok in m’n keel-gevoel?

Ik werk in de horeca, slaap zeer laat, heb voor zover ik dat van mijzelf weet geen stress. Enige slechte is dat ik zon beetje 5 a 6 dagen in de week pas om 4 á 6 uur in de morgen naar bed ga en kan uitslapen tot 12

Roken doe ik dus niet meer, wel heb ik een damper ( e-sigaret ) welke niet zo schadelijk is als een normale sigaret ( volgens bronnen )

3 reacties
    Reageren
    Anoniem

ter aanvulling.
    Als dit nog langer dan een week doorgaat ga ik naar de dokter toe voor onderzoek

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het sowieso goed is om met de klachten naar de dokter te gaan.
    Het moeilijk om zonder verder onderzoek iets over de klachten te zeggen. Het zou een vorm van apneu kunnen zijn ……

Reageren
    Su

Ik heb er lange tijd last van gehad. Slaapcentrum laten nakijken. Hartfilpmje gemaakt. Alles bleek in orde. Ik ben op mijn voeding gaan letten. Het bleek Reflux te zijn. Maagzuur komt omhoog waardoor je tijdelijk geen lucht kan halen. Bij mij ging het icm hyperventilatie. Overwerken en veel stress. Op mn linkerzij slapen met de kussen onder mn hoofd iets hoger hielp. Rustig aan foen met je werk is ook een tip. K Hoop dat je er wat aan hebt

Reageren
Reageer op: ademnood vlak voor inslapen / brok in keel – gevoel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.