- Anoniem12 december 2014 om 17:06
Oke gisteravond ben ik met mijn rechterslaap tegen stoelleuning geknald. Hier heb ik hoofdpijn en een zere plek aan overgehouden, te klap was trouwens echt niet hard.
’s avonds ging ik rond 23:30 naar bed. Daarvoor moest ik denken aan een verhaal dat mij is verteld toen ik jong was, iemand kreeg een klap op zijn slaap en kon toen nooit meer slapen. Ik weet niet eens of die dingen met elkaar verband hebben, maar daar moest ik aandenken. Vervolgens ging ik slapen, en bij het in slaap vallen eerste keer schoot ik wakker met een schok. Nja kan gebeuren dacht ik, toch was ik een klein beetje bang dat het nog een keer zou gebeuren. Stel je voor dat er echt wat mis was? En ja hoor, tweede keer in slaap vallen maakte mijn been een spastische beweging. Nu begon ik hem echt te knijpen. IK was inmiddels 2 uur verder en ik doe er NOOIT zo lang over om in slaap te vallen. De derde poging wilde ik niet eens in slaap vallen, omdat ik bang was dat het wéér zou gebeuren. Ik lag met een enorme spanning in bed. Ik heb van alles geprobeerd om te kunnen slapen maar niks werkte. Raampje opengezet, hypnosedingen geluisterd op youtube, letten op ademhaling, terugtellen. De hele nacht ging het zo door. Ik denk dat ik tegen een uur of 6 in slaap viel en toen na zevenen weer wakker werd, en toen weer ging slapen van 8 tot 9 en weer van 9 tot 10:30
Ik ben nu enorm moe en besloot een uurtje geleden powenap te doen van 20-30minuten, ik was zo moe dat het wel direct moest lukken dacht ik maar de angst was er natuurlijk wel een beetje. Maar nee, wéér schokte ik wakker. Ik ben nu zo bang, wat als dit zo blijft? Ik ben kapot ik moet slapen maar mijn lichaam weigert.
Wat denken jullie kan dit verband hebben met elkaar? Moet ik naar de huisarts?3 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 december 2014 om 17:19Ik denk dat je je vooral druk maakt over verhalen die niet kloppen. Je veroorzaakt bij jezelf zelf stress en angst. En dan wordt slapen lastig. Je moet toch wel een heel erg harde klap tegen je hoofd krijgen als je daar klachten wilt hebben. Dus niet druk maken er is niets aan de hand.
ReagerenAnoniem12 december 2014 om 17:36Zou stress en die angst er echt voor kunnen zorgen dat ik een HELE nacht niet slaap? Ik ben een makkelijke slaper, altijd al geweest, hoeveel stress ik ervaarde slapen was echt nooit een probleem. Maar nu door 1 zo’n domme angst ineens wel?
Reageren
Ik probeer te ontspannen, mezelf gerust te stellen, kalmerende dingen luisteren maar zodra ik HET ga doen, het proberen te slapen voel ik hetzelfde als wanneer ik de portal check omdat een belangrijk tentamenpunt erop staat. Hard kloppend hart dat ‘opvlamt’ dus warmtegevoel van binnen, gejaagdere ademhaling etc allemaal door angst dat ik weer opschrik
maar hoe kan ik die angst tegenhouden?John (moderator)
12 december 2014 om 17:45Duidelijke tekenen van stress en waarschijnlijk ook nog momenten van hyperventilatie.
Stress en angst kunnen je wel degelijk uit je slaap houden.Wat je moet doen is, je niet druk maken om dingen die er niet zijn. Je moet echt een behoorlijk lel tegen je slaap krijgen wil je daar iets aan over houden. Even hoodpijn en een zere plek is normaal.
Reageren