- Nancy31 oktober 2025 om 18:34
Heb al jaren last van snurken. Na slaaponderzoek 3 huisartsen en 2 kno artsen conclusie geen osa. Alleen altijd verstopte rechterneus mondademen ik denk door stress
Heb mra maar die doet pijn en werkt niet
Mijn vraag is kan door stress wat ik veel heb snurken veroorzaakt worden en ook.hyperventilatie?2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
2 november 2025 om 13:44Ik snap niet zo je gedachte van een relatie tussen stress en de verstopte rechterneus. Het kan zijn dat je rechter neusdoorgankelijkheid minder is. Asymmetrie van neusdoorgankelijkheid (re en links verschillend) komt veel voor.
Heb je al eens een corticosteroid neusspray (Momentason, Fluticason, Beclomethason) geprobeerd via je huisarts. Die maakt het slijmvlies (na 1-2 weken gebruik) minder gevoelig, waardoor er minder zwelling optreedt, en dus meer lucht.
Stress kan wel een diepere slaap veroorzaken waardoor meer snurken. En stress kan natuurlijk ook hyperventilatie klachten veroorzaken.Snurken kan je verminderen door te zorgen voor een betere slaapduur. Door geen alcohol te gebruiken en door gewichtsvermindering.
ReagerenNancy5 november 2025 om 10:38Dankjewel voor het antwoord . in 2022 heb ik een slaaponderzoek gehad en daar kwam het volgende uit:
Stop-Bang 4
EPS 1
Hads angst 9/21 HADS depressie 1/21
BMI 29
AHI = 1,9/h rugligging AHI 8,9/h rugligging in TSRT 18,6% NON rug AHI 0,3/h
conclusie geen osavorig jaar kno arts nummer 2:
Rhonoscopia anterior: septum nagenoeg mediaan. GOede neusdoorgankelijkheid. Lichte conchahypertrofie. Uvula normaal
Mallampati: gr III
Laryngoscopie geen poliepen in neus. Geen afwijkingen in nasofarynx orofarynx en hypofarunx. Endolaryngeaal normaal slijmvlies. Forse tongbasis.
Conclusie: snurken zonder OSA.Maar er moet toch iets aan gedaan kunnen worden. 4 jaar geleden was ik 15 kilo lichter maar ook toen snurkte ik.
Heb wel een mra maar die doet ook zijn werk niet goed.
De 3e huisarts zei letterlijk: U heeft geen apneu, U heeft namelijk maar licht overgewicht en U bent te alert.Iemand nog andere ideën. Ik rook 5 sigaretten per dag en heb nog nooit gedronken.
Reageren