- B.1 juni 2018 om 23:22
Het verhaal zal wat lang worden, excuses als het te uitgebreid is. Ik ben nu al bijna 20, en ik heb de afgelopen 3 jaar een achteruitgaande slaappatroon.
Er is wel 1 ding wat ik zelf kan/moet veranderen, maar wat zeer lastig zal gaan.
Sinds ik 3 jaar geleden ben begon met mijn studie hoger op in het land (uur met de trein) stond ik voor 3 maanden lang, totdat ik stopte met de studie, rond 6 uur smorgens op. Ik had hierdoor al een flinke start gemaakt in verkorte slaap verkrijgen per nacht. (ongeveer 6 uur per nacht) Ik heb een bijbaan tussendoor (vakkenvullen bij de albertheijn) die mij eerst vroeg in de morgen plande toen ik er voor gekozen had om een jaartje bedenktijd te nemen en verder alleen te werken. Ik werk echter 3 á 4 dagen in de week, maar zelfs vroeg opstaan om voor 8 uur op het werk te zijn had wat impact op mijn slaap (Ook een drift tussen 6 uur en 7.30 uur slaap. vooral 6 uur).
Ik heb gedurende deze jaar ook een totaal dag-patroon. Op dit moment is het werken, thuiskomen, diner eten, vriendin bezoeken en dan nog wat tijd voor mijzelf.
Sinds kort zijn mijn werkuren veranderd en kan ik een paar uur extra slapen, maar ik denk dat het slaapgebrek van de paar jaar mijn diepe slaap heeft aangetast.
Om tot het punt langzaam te komen:
Ik merk ten eerste dat ik zeer licht slaap dan dat ik normaal doen. Ik las online dat het “8 uur per nacht” slapen een fabeltje is en dat iedereen ander slaap-uren nodig heeft. Ik weet al van mij-zelf dat ik meer dan 8 uur nodig schijn te hebben. Ik voel ook het verschil qua vermoeidheid bij het opstaan: Bij 6 uur of minder slaap voelt het alsof ik gewoon de nacht niet heb geslapen. Bij 8+ uren voelt het alsof ik DAN pas in mijn diepe slaap zit en wakker word er midden in. Ik ben dan vermoeid en heb een “zwaar” gevoel achter mijn ogen. Ik heb zekerweten al voor langer dan 1 jaar amper diepe slaap gehad.Ik ben sowieso al iemand die heel lastig in slaap komt, dat is al 1 factor. Het kan verandered tussen minimaal 20-30 minuten tot misschien een uur of langer. Soms heb ik nachten waarbij ik in bed lig met mijn ogen dicht, maar ik ben nog wel met bewustzijn, alsof ik gewoon niet slaap, maar voor de meeste keren lijkt het net alsof mijn slaap me niet echt doet uitrusten, het voelt niet “diep genoeg”. Vaak lijkt het, dat ookal als ik laat ga slapen, dus een moment waar ik zeer moe ben, dat het mij niet snel in slaap blijkt te brengen. Ik ga de laatste tijd bijvoorbeeld rond 00:00 naar bed en ik kan dan minimaal 10 uur slapen, en alsnog raak ik zeer moe wakker (ookal ben ik rond de zelfde tijd naar bed gegaan elke keer). Ik wordt ook steeds automatisch rond een redelijke vroege tijd wakker. Normaal als ik lang opbleef, kon ik tot de middag uitslapen, nu is dat zeer minimaal. Ik lees veel dat “je lichaam je wakker maakt op het stuk waar je het lichts slaapt, zodat je enigszinds uitgerust wakker kunt worden”. Ik voel me nooit echt uitgerust en ik merk op dat ik, zoals ik al zei, redelijk vroeg weer in zeer-lichte slaap verkeer. De enigste keer dat ik echt lekker geslapen had was een paar weken terug, toen ik voor een dag tripje weg ging naar parijs en ik 2 dagen niet geslapen had (ik kan niet slapen in de bus). Ik heb vrij diep geslapen en voelde mij vrijwel uitgerust de gehele dag door, wat ik dus al een hele tijd niet heb.
Ik moet toegeven dat mijn slaap-patroon niet geweldig is, maar omdat ik zo mijn dagpatroon (als boven beschreven) heb, kan ik door werk of andere dingen helaas niks veranderen. Ook is mijn vriendin en haar vader en moeder nacht-mensen. Zij gaan sowieso na 1 uur snachts (of iets later) slapen en ik ga frequent 1 of 2 nachtjes slapen bij hun. Als ik dus thuis eerder naar bed zou gaan, zou dat weer in het weekend weggegooid worden.
Als laatste heb ik dus dat ik totaal geen comfort kan zien te krijgen. Ik ben zelf best lang (over 1.90) en heb een beetje last van Scoliose. Vaak bukken doet mijn rug best makkelijk belasten, maar ik had voorheen nooit last van pijn tijdens het slapen totdat het gemengd kwam met mijn slechte slaap patroon. Mijn matras is redelijk hard. Ik sliep eerst met een plat kussen. Ik begon veel nekpijn en rugpijn te krijgen dus heb ik een dikker kussen gekocht. Dat hielp voor een paar maanden en nu is het ook weer een slecht gevoel in mijn rug en beetje in mijn nek te geven. Mijn matras is best wel oud, en ik heb raar genoeg ook last van iets-wat “zwaar gevoel” in de benen soms. Het kan dus aan mijn matras liggen, maar toen merkte ik op dat ik zelfs het rare-gevoel en lichte rugpijn kreeg bij mijn vriendin haar nieuwe bed. Haar matrassen zijn dikker maar ongeveer even hard als die van mij. Ik heb bij haar verschillende kussens geprobeerd: zacht, hard, 2 opgestapeld maar het hielp weinig en ik kan niet zeggen wat beter past. Haar oude bed had zachte matrassen maar die waren zeer slecht voor mijn rug. Haar bed is zover het meest comfortabele bed waar ik in heb geslapen, maar alsnog heb ik last van rug en nekpijn. Als ik mijn lichte-slaap bereik, of zelfs voordat ik in slaap val, begin ik zeer frequent te draaien en dat houdt mij ook wel tegen voor een goede nachtrust.
Ik heb dus elke dag dat ik vermoeid opsta en met een vermoeidheid de dag doorkom. Heel af en toe trekt mijn vermoeidheid smorgens weg maar komt het weer terug een paar uur later. Verder ben ik redelijk actief en drink ik veel water. Persoonlijk heb ik opgemerkt (dit kan ik alleen zelf niet bewijzen) dat dit mijn libido aantast. Ik heb al bloed laten prikken betreft vitamine tekort and testosteron maar alles klopte, en alsnog voelt het alsof ik nooit zin in seks heb ook ook moeite heb met erecties.
Ik weet niet waar ik aan moet gaan beginnen en hoe. Heeft u advies? Moet ik mijn huisarts opzoeken?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 juni 2018 om 23:46Ik zou wel met de klachten naar de huisarts gaan, maar toch ook wat aan je slaappatroon doen .
ReagerenCatootje2 juni 2018 om 15:09Beginnen met een evenwichtig voedingspatroon, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de aanmaak van allerlei neurotransmitters helpen te verbeteren. Aan scoliose doe je niet veel; kan je misschien stabiel houden door iets van osteopathie. Belangrijk is verder om metaalvrij te slapen dus bed en matras zonder metalen erin, voor een betere aarding en ontspanning van je lichaam.
Reageren