Zoeken Vraag het forum

lucide worden tijdens een vreemde nachtmerrie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • keees

Hallo,

soms als ik lig te slapen eindig ik in een soort van nachtmerrie, waarbij ik gewoon donders goed weet dat het een nachtmerrie is, ik zit dan soort van in first person, ik kijk gewoon dus als normaal, maar dan wordt mijn maag soms goed fijn geknepen, en hoor ik gewoon die horror geluiden heel erg hard waarna soms een spook ofzo op me af komt en ik dan wakker wordt

weet iemand hoe ik dit kan oplossen? ik probeer tijdens de droom mijn ogen open te doen maar in die droom heb ik mijn ogen al een soort van open dus gaat het niet ofzo, dit is echt te vreemd voor worden, ik kan maar niet wakker worden terwijl ik donders goed weet dat het een droom is…

aub iemand tips om zulke dingen niet meer voor te laten komen?

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hoe oud ben je? Wat doe je zoals de laatste 3 uur voordat je slapen gaat?

Reageren
    kees

vergeten om erbij te vermelden dat ik me dan niet kan bewegeb tijdens de droom

Dan zit ik meestal op me telefoin of ipad

Reageren
    John (moderator)

Speel je veel games?

Reageren
    KEES

niet echt meer door werk, zou ik niet werken dan zou ik wel veel shooter games spellen in first person af en toe speel ik wel counter strike global offensive, heb mijn ps4 gekocht dus speel geen black ops meer enz

dus voornamelijk csgo, en is het n ander spel is het meestal wel 1 met geweld zoals gta v enzo

Reageren
    John (moderator)

Het komt vaker voor dat games dergelijke problemen veroorzaken. Dat komt vooral door de flitsende beelden. Daarnaast dan ook nog het gebruik van schermen. Die zorgen ervoor dat er te veel hersenactiviteit ( ook zonder games dus). Als je daarnaast dan ook nog stress/spanningen hebt, dan zijn dat soort dromen niet zo heel vreemd.  Ik zou je willen aanraden, om de laatste uurtjes voor het slapen gaan te zorgen voor meer “geestelijke” rust.

Gebruik je drugs?

Reageren
    kees

nee ook niet

het liefst zou ij ook geen schermen willen gebruijen,maar ik bedoel dan is het saai

ik kan me niet voorstellen dat ik een boek ga lezen voor het slapen gaan

trouwens,een kleine vraagje.. kan je slaap inhalen? dus bv maandag slaap ik 5 uur, en dinsdag dan 8 uur snachts en in de middag 5 uur?

Reageren
    John (moderator)

Slaap inhalen kan niet. Maar extra uurtjes slapen kunnen natuurlijk wel wat aan vermoeidheid doen.

Reageren
    ikke

ik heb dikwijls griezelige lucide dromen, de slaapkamerdeur die openstaat vb en een akelig zwart gat dreigt dan.. paar keer achtereen gehad, tot ik in mn droom zei ‘doe niet zo stom die deur is op slot’ en poef, weg was de droom en is nooit meer terug gekomen.. zelfde met andere lucide dromen.. gewoon leren beseffen in je droom dat het maar een droom is en leren sturen..

Reageren
    I am K

Dit klinkt mij wel slaap verlamming / slaap paralyse.

Doodenge ervaring waarbij je lijf verlamd raakt doordat je gaat slapen echter ben je bij bewust zijn. Veel die dit hebben ervaren een soortgelijke nachtmerrie waarbij er een zwarte skwaadaardige schim in de kamer is en deze naar je toe komt met slechte bedoelingen. In principe hallicuneer je dus. Er zijn vele varianten van dit verhaal in de omloop. Wat je ook probeerd er is niets wat je kan doen totdat je wakker schrikt met doodsangst alsof je zojuist vermoord werd.

Wat bij mij hielp is om al mijn focus erop te zetten om één teen of vinger te bewegen. Zodra die in beweging kwam, kwam het lichaam uit zijn slaap verlamming.

In mijn geval werd dit veroorzaakt na drugs gebruik die op serotonine werken.

Hoop niet dat je dit ervaart, maar indien wel dan heb je hier hopelijk iets aan. Eventueel supplement wat kan helpen is 5-htp.

Reageren
Reageer op: lucide worden tijdens een vreemde nachtmerrie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.