Vaak wakker worden

  • #1

    Ik wordt vaak 's nachts wakker....
    Wat is normaal wat betreft wakker worden 's nachts ?
    Ik zie vaak elk uur van de klok wel voorbij komen, en voel
    mezelf daardoor erg moe overdag...

    Reageer
    #2

    Hoi slapeloze,

    Ik heb precies hetzelfde probleem! Ik heb mezelf al afgeleerd om 's nachts op de wekker te kijken, want ik werd er niet echt vrolijk van om elk uur voorbij te zien gaan. Behalve dat ik 's nachts vaak wakker ben, wordt ik 's morgens ook meestal al voor dag en dauw wakker. Vaak is het voor zessen. Bij mij komt het zeer waarschijnlijk doordat ik teveel pieker. M'n hoofd komt gewoon niet tot rust 's nachts. Om te kunnen slapen moet je je echt kunnen ontspannen, en als dat niet lukt, is de nacht geen pretje......

    Reageer
    #3

    Ik heb ook last van vaak wakker worden 's nachts. Zelf is bij mij de oorzaak waarschijnlijk ook dat ik te veel pieker en dat klopt ook wel. Mijn dokter heeft mij daarom Antidepressiva voorgeschreven wat mij helpt minder te piekeren en zo een lekker leeg hoofd te krijgen voor het slapen gaan. Dit helpt redelijk goed maar niet geweldig. Antidepressiva zijn niet als het goed is niet verslavend, wat ook de reden is geweest dat dit mij voorgeschreven is ipv slaappillen

    Groeten

    Reageer
    #4

    Slapen is een belangrijk thema is de gezondheids zorg. Het slaap-waak ritme staat in je hersenen geprogrammeerd. Je slaapt een derde deel van je leven, gemiddeld 8 uur per dag. En die slaap heb je ook echt nodig om te herstellen van de dag en je voor te bereiden op de volgende dag.

    De natuur kent ook een ritme met lent, zomer, hersft en winter. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als het voortdurend lente zou zijn of als de natuur teveel zou slapen en het continu winter is. Juist bomen hebben het nodig om te herstellen en aan te sterken om in een volgende lente weer een groeispurt te maken. Misschien een beetje vage uitleg maar ik bedoel te zeggen dat slapen echt belangrijk is.

    De belangrijkste reden dat mensen slaapproblemen hebben is dat zij het moeilijk vinden de dag achter zich te laten en af te ronden en `s nachts toch doorgaan met dingen die overdag gedaan moeten worden. Zij kunnen het niet loslaten.
    Daarom is het goed om te leren loslaten. En om los te laten moet je weten wat je loslaat. Dat kun je dan bijvoorbeeld opschrijven, na het eten `s avonds waar je mee zit en wat je die dag gedaan hebt. Daarna ga je iets van de avond doen ter voorbereiding op de nacht zodat je voorbereid naar bed gaat. En dus niet nog bezig bent met de dingen van de dag.

    Reageer
    #5

    U kunt verschillende maatregelen nemen om beter te slapen.

    De beste resultaten kunt u verwachten als u onderstaande tips een paar weken in praktijk brengt.

    Blijf overdag wakker. Ga iets doen als u dreigt in te dutten.

    Het kan helpen 's avonds niet te veel te eten. Ook kunt u beter de laatste drie uur dat u op bent, niets meer eten. Sommige mensen slapen beter als ze 's avonds geen koffie drinken. Cafeïnevrije koffie kan geen kwaad.

    Pas op met alcohol. Sommige mensen slapen gemakkelijk in met 'een slaapmutsje', maar door alcohol kunt u tussendoor wakker worden.

    Alcohol zorgt er bovendien voor dat u minder diep slaapt en dus niet zo goed uitrust.

    Zorg dat u zich het laatste uurtje voor u naar bed gaat, ontspant. Niet nog even snel de was ophangen of de administratie bijwerken. Ook televisie kijken houdt u actief. Ga liever 'een blokje om' of neem een warm bad. Ook vrijen kan ontspannend zijn en het inslapen vergemakkelijken.

    Als u op tijd naar bed gaat, hoeft u niet bezorgd te zijn dat u 'uw uren niet maakt'. Een vast tijdstip van naar bed gaan en opstaan kan soms helpen.

    Als u last heeft van storende geluiden, zijn oordopjes misschien een oplossing. Ze zijn te koop bij de drogist.

    Sta op als slapen niet lukt en ga iets doen dat afleidt en ontspant, bijvoorbeeld naar rustige muziek luisteren.

    Lees verder in de folder van het Nederlands Huisartsen Genootschap over slaapproblemen:

    http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R169886211406317

    Reageer
    #7

    Sinds ik opvliegers heb, slaap ik s'nachts niet meer door. Ik wordt om de 2 uur even wakker, meestal slaap ik zo weer door. Heb hiervoor ymea dag en nacht gebruikt, maar dat helpt niets.

    Reageer
    #8

    Ik slaap al 3 jr slecht, wordt er soms he-le-maal niet goed van.
    Heb al veel zelf geprobeerd, Ymea,dr Vogel, Valdispert etc.
    Helpt alleen goed voor je portomonee.
    Hoop dat het op een dag beter zal gaan, is begonnen met de overgang en duurt dus nu al 3 jr.
    Soms slaap ik 3 nachten achter elkaar maar 1 uurtje....
    Ben nu bezig met alternatieve geneeswijzen, accupuntuur, 2 behandelingen gehad.....merk nog niks.
    We zien het wel

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Wat doen met oordopjes en tegelijkertijd s ochtends je wekker nog kunnen horen afgaan? Hoe doen jullie dat?

    Reageer
    #10

    Ik slaap met oordopjes en moet elke dag om 7 uur opstaan. Ik heb een wekkerradio die ik op nogal luid heb gezet, zodat ik door de dopjes heen nog wel de radio hoor.

    Groetjes

    Reageer
    #11

    Hallo,
    er bestaan ook wekkers speciaal voor doven en slechthorenden. Ook een idee.

    Doei

    Reageer
    #12

    Gewoon de wekker op de piep zetten die gaat haard genoeg.

    Reageer
    #13

    Heb ook last van gehad vooral in de wintermaanden bleek te komen door vitamine D gebrek
    kunt het beste even een bloedtest hiervoor laten doen.

    Reageer
    #14

    Ik heb nooit echt stress en die dingen maar ik wordt savonds in de nacht wel  2 3 4 x wakker en ik wordt het zat heeft iemand een oplossing

    Reageer
    #15

    hoi anne

    ik weet  ik weet het is jaren geleden ik weet niet eens of je nog leeft(respekt).

    Maar hoe is het nu?,ik heb precies zelfde probleem als jou en ik herkende mijzelf heel erg na het lezen van jou reactie,heb je er al iets op gevonden zodat je wat beter slaapt enzo en ook niet voor dag en dauw wakker worden.

    Laat mij weten AUB..groet

    Reageer
Reageer op: Vaak wakker worden
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief