- joop29 november 2025 om 14:44
ik ben 65 en mijn prostaat is nog nooit onderzocht ik heb geen klachten maar is het verstandig dit te laten doen bij de huisarts? zij is er zelf nooit over begonnen.
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
29 november 2025 om 21:01Het Nederlands Huisartsen Genootschap adviseert geen screeningen van PSA.
Reageren
Ik heb dit zelf wel geadviseerd, maar enkel in combinatie met een rectaal toucher (ivm de betrouwbaarheid van de onderzoeken).Joop6 maart 2026 om 23:12Ik ben vandaag naar de huisarts geweest om mijn prostaat te laten controleren. Ze vond het ook een goed idee om dit eens te doen gezien mijn leeftijd. Ik moest mijn schoenen, broek en onderbroek uit doen. Ze heeft eerst mijn testikels en penis gecontroleerd daarna op mijn zij gaan liggen met mijn knieën opgetrokken, zij deed wat gel aan haar vinger en bracht deze rustig bij mij in .Dit duurde nog geen minuut en viel me erg mee. Daarna even naar het lab om bloed te prikken ik krijg volgende week de uitslag van mijn PSXA waarden.
Reageren
Heren als je nog nooit je prostaat hebt laten controleren stel het niet uit zoals ik maar laat dit regelmatig doen het valt echt 100% mee!