Osteoporose

  • #1

    Hallo allemaal,

    Een jaar of 10 geleden kreeg mijn moeder ontzettende pijn aan haar rug, daarbij was ze misselijk, en heel erg moe, Na ongeveer 3 weken waren de meeste klachten verdwenen. 6 jaar later, weer dezelfde symptomen, ze is toen naar de dokter gegaan, die zei echter dat het stress was en dat het de spieren waren, dus niet echt iets opgeschoten.

    Nu zijn we weer 4 jaar verder, maar nu blijft de pijn aanhouden, ontzettend misselijk, heel veel pijn in de rug en ribben, en erg moe.. (niet overgeven, maar wel braakneigingen)

    Dus is ze weer terug gegaan naar de dokter, heeft hij haar diazopam (soort valium) gegeven, echter was dit niet de oplossing, want hoe ze zat viel ze ook weer in slaap.
    De klachten bleven aanhouden, weer terug naar de dokter, uiteindelijk heeft ze runtgen foto's laten maken, en nu schijnt dat ze een te kort aan kalk heeft, maar hij heeft haar ook arcoxia gegeven (90mg) en dat is een pijnstiller met een ontsteking remmend middel, calcium tabletten (500mg) gekregen. (dus niet de standaard kalk tabletten van kruidtvat)

    Heeft iemand al eens van deze ''aandoening'' gehoord?
    Of heeft iemand het zelfde als dit?
    Of weet misschien iemand hoe je de pijn kan verminderen?

    Alvast heel erg bedankt.
    Ze is trouwens 55 Jaar.

    Reageer
    #2

    in de eerste plaats wil ik opmerken dat er niet goed met de klachten is omgegaan, vind niet dat ze erg serieus is genomen.
    Osteoporose is een ander woord voor botontkalking, dit is dus al jaren aan de gang, ze krijgt nu medicijnen en pijnstillers, loopt ze wel bij een specialist? wel doen hoor!
    Veel meer kun je er niet aan doen helaas.
    Omdat je moeder dit nu heeft is het verstandig om zelf op tijd een botmeting te laten doen, dit wordt in normale omstandigheden op het 50e jaar standaard aanbevolen. Zou zeker met een jaar of 40 eens laten meten.
    Botontkalking voorkom je door gezond te eten en te leven, dus voldoende vitaminen, voldoende buitenlucht en vooral bewegen, vooral wandelen is heel goed.
    Sterkte voor je moeder. Brenda

    Reageer
    #3

    Met het ouder worden, worden uw botten brozer. Bij sommige mensen worden de botten erg broos. We spreken dan van botontkalking of osteoporose.
    In uw botten wordt voortdurend nieuw botweefsel aangemaakt en oud botweefsel afgebroken. Het is als een muur waarin telkens oude stenen worden vervangen door nieuwe. Bij een kind in de groei wordt meer botweefsel aangemaakt dan afgebroken. Op oudere leeftijd wordt meer botweefsel afgebroken. Voor de stevigheid van uw botten is voldoende lichaamsbeweging, goede voeding en dagelijks buiten komen belangrijk, niet alleen tijdens de groei maar gedurende uw hele leven.
    Osteoporose ontstaat als er meer bot wordt afgebroken dan wordt aangemaakt. Mogelijke oorzaken zijn onvoldoende lichaamsbeweging, te weinig kalk (calcium) in de voeding en te weinig bij daglicht buitenkomen. In de eerste jaren na de overgang wordt het bot sneller afgebroken. Vrouwen hebben daardoor op latere leeftijd meer kans op osteoporose dan mannen. Ook kunnen bepaalde ziekten (bijvoorbeeld van de schildklier) of medicijnen (langdurig dagelijks gebruik van prednison) osteoporose veroorzaken.
    Osteoporose geeft op zich geen klachten. Maar met osteoporose heeft u wel meer kans dat u een bot breekt. Botbreuken door osteoporose komen meestal pas voor op hogere leeftijd. Zo kan er een ruggenwervel breken en inzakken, waardoor u krommer of kleiner wordt. Een ingezakte wervel doet zelden pijn. Maar bij sommigen kunnen (pijn)klachten ontstaan die het dagelijks leven belemmeren. Lagerugpijn wordt maar zelden door osteoporose veroorzaakt.
    Een speciaal röntgenapparaat meet de stevigheid of 'dichtheid' van uw botten. U heeft osteoporose als de 'botdichtheid' veel minder is dan men bij iemand van uw leeftijd zou verwachten. Osteoporose kan niet met een gewone röntgenfoto worden aangetoond.
    Alleen als u een verhoogd risico heeft op een botbreuk, wordt de botdichtheid gemeten. Bijvoorbeeld: als u een wervel heeft gebroken; als u vrouw bent en na uw 50 levensjaar een bot heeft gebroken; als u langdurig dagelijks prednisontabletten gebruikt.
    Als de botdichtheid te laag is, kan het nuttig zijn (naast het opvolgen van de adviezen) medicijnen te gebruiken die de kans op een botbreuk verminderen.
    Osteoporose is niet de enige oorzaak waardoor oudere mensen vaker een bot breken. Op hogere leeftijd kunt u gemakkelijker vallen. Dat komt bijvoorbeeld door evenwichtsstoornissen of doordat u minder goed ziet. De volgende adviezen zijn voor iedereen van belang om osteoporose tegen te gaan en de kans op een botbreuk te verminderen.
    Zorg voor voldoende lichaamsbeweging (vijf keer per week een halfuur wandelen, fietsen of sporten). Lichaamsbeweging bevordert de aanmaak van botweefsel. Bovendien oefent u daarmee uw spieren. Door veel te bewegen reageert u ook beter, waardoor u minder gauw valt. Blijf dus vooral actief!
    Zorg voor een gezonde voeding met vier porties zuivel per dag. Een portie zuivel komt overeen met een glas (150 ml) melk, karnemelk, yoghurt, kwark of vla of een plak kaas van 20 gram (= beleg voor één boterham). Zuivelproducten bevatten kalk (calcium) en vitamine D. Wanneer het u niet lukt voldoende zuivel te nuttigen, vertel ons dat dan bij uw volgende bezoek.
    Vitamine D is nodig om kalk uit de voeding op te nemen. Als u dagelijks buiten komt met in elk geval uw gezicht en handen onbedekt, maakt uw lichaam via zonlicht (ook op bewolkte dagen) voldoende vitamine D aan. Als u zelden bij daglicht buitenkomt, moeten we samen even kijken wat we daaraan kunnen doen.
    Op hogere leeftijd kunt u maatregelen nemen om vallen te voorkomen. Zorg dat er geen losliggende matjes of elektriciteitssnoeren op de vloer liggen. Zorg voor goede verlichting in huis. Laat ’s nachts een lichtje aan zodat u ook dan genoeg kunt zien. Als u bij het opstaan soms duizelig wordt, ga dan eerst even op de rand van het bed zitten. Ga niet lopen met een leesbril op, want dan ziet u de vloer niet goed. Heeft u een bril om mee in de verte te zien, zet die dan op voordat u gaat lopen. U heeft dan beter zicht op drempels, trappen en stoepranden. Vaak kunnen bepaalde oefeningen en hulpmiddelen (looprekje) ertoe bijdragen dat u steviger staat.
    Als u slaaptabletten gebruikt, probeer daar dan mee te stoppen of te minderen. Deze tabletten maken u suf. Daardoor kunt u, als u ’s nachts uit bed komt, gemakkelijk vallen.
    Medicijnen tegen osteoporose worden alleen aanbevolen bij mensen met een sterk verlaagde botdichtheid.

    Reageer
    #4

    In uw botten wordt voortdurend nieuw botweefsel aangemaakt en oud botweefsel afgebroken. Dat is normaal. Tijdens de groei is er meer aanmaak van botweefsel, op oudere leeftijd meer afbraak. Met het ouder worden worden uw botten daardoor brozer. Als ze erg breekbaar zijn spreken we van botontkalking of osteoporose. Voor de aanmaak van botweefsel zijn lichaamsbeweging en goede voeding belangrijk gedurende uw hele leven. Onvoldoende lichaamsbeweging, te weinig kalk in de voeding en te weinig bij daglicht buitenkomen kunnen osteoporose bevorderen. In de eerste jaren na de overgang wordt het bot sneller afgebroken. Oudere vrouwen hebben daardoor meer kans op osteoporose dan mannen. Verder kunnen bepaalde ziekten en medicijnen osteoporose veroorzaken.
    Osteoporose geeft op zich geen klachten. Maar met osteoporose heeft u wel meer kans dat u een bot breekt. Botbreuk endoor osteoporose komen meestal pas voor op hogere leeftijd. Zo kan er een ruggenwervel breken en inzakken, waardoor u krommer of kleiner wordt. Een ingezakte wervel doet zelden pijn. Maar bij sommigen kunnen (pijn)klachten ontstaan die het dagelijks leven belemmeren. Lagerugpijn wordt maar zelden door osteoporose veroorzaakt.
    Osteoporose is niet de enige oorzaak waardoor oudere mensen vaker een bot breken. Op hogere leeftijd kunt u gemakkelijker vallen. Dat komt bijvoorbeeld door evenwichtsstoornissen of doordat u minder goed ziet. De volgende adviezen zijn voor iedereen van belang om osteoporose tegen te gaan en de kans op een botbreuk te verminderen.
    Zorg voor voldoende lichaamsbeweging (vijf keer per week een halfuur wandelen, fietsen of sporten). Lichaamsbeweging bevordert de aanmaak van botweefsel. Bovendien oefent u daarmee uw spieren. Door veel te bewegen reageert u ook beter, waardoor u minder gauw valt. Blijf dus vooral actief!
    Zorg voor een gezonde voeding met vier porties zuivel per dag. Een portie zuivel komt overeen met een glas (150 ml) melk, karnemelk, yoghurt, kwark of vla, of een plak kaas van 20 gram (beleg voor één boterham). Zuivelproducten bevatten kalk (calcium) en vitamine D.
    Vitamine D is nodig om kalk uit de voeding op te nemen. Als u dagelijks buitenkomt met in elk geval uw gezicht en handen onbedekt, maakt uw lichaam via zonlicht (ook op bewolkte dagen) voldoende vitamine D aan.
    Op hogere leeftijd is het verstandig enkele maatregelen te nemen om vallen te voorkomen. Zorg dat er geen losliggende matjes of elektriciteitssnoeren op uw vloer liggen. Zorg voor goede verlichting in huis. Laat ’s nachts een lichtje aan zodat u ook dan genoeg kunt zien. Als u bij het opstaan soms duizelig wordt, ga dan eerst even op de rand van het bed zitten. Ga niet lopen met een leesbril op, want dan ziet u de vloer niet goed. Heeft u een bril om mee in de verte te zien, zet die dan op voordat u gaat lopen. U heeft dan beter zicht op drempels, trappen en stoepranden. Op hogere leeftijd kunt u gemakkelijker vallen. Dat komt bijvoorbeeld door evenwichtsstoornissen of doordat u minder goed ziet. Vaak kunnen bepaalde oefeningen en hulpmiddelen (looprekje) ertoe bijdragen dat u steviger staat.
    Als u slaaptabletten gebruikt, probeer daar dan mee te stoppen of te minderen. Deze tabletten maken u suf. Daardoor kunt u, als u ’s nachts uit bed komt, gemakkelijk vallen.
    Medicijnen tegen osteoporose hebben alleen zin als bij u osteoporose is vastgesteld:
    door het meten van de botdichtheid, waarbij deze veel lager is dan mag worden verwacht op uw leeftijd; of doordat er op de röntgenfoto meerdere wervelinzakkingen te zien zijn;
    soms, als u langdurig dagelijks prednisontabletten moet gebruiken (langer dan drie maanden, meer dan 7,5 mg per dag), waardoor osteoporose vrijwel zeker is.
    Alendronaat en risedronaat zijn medicijnen die de kans op een botbreuk door osteoporose kunnen halveren. Ze voorkomen dus veel maar niet alle botbreuken. Als bijwerking kunnen deze middelen slokdarmklachten geven. Om die te voorkomen moet u het medicijn met een vol glas water innemen, terwijl u rechtop zit of staat. Ga na het innemen van het tablet niet direct liggen. Alendronaat of risedronaat neemt u een halfuur voor het ontbijt in (op een lege maag). Over de werking op de langere termijn is nog weinig bekend. Daarom wordt geadviseerd deze middelen niet langer dan vijf jaar te gebruiken. Als u langdurig prednison gebruikt, stopt u met alendronaat of risedronaat zodra u met de prednison bent gestopt.
    Extra calcium is meestal niet nodig. Als u de aanbevolen hoeveelheden zuivel inneemt, is dat genoeg. Wanneer het u niet lukt voldoende zuivel binnen te krijgen, vertel dit dan bij uw volgende bezoek.
    Extra vitamine D is niet nodig. Wanneer u dagelijks bij daglicht buitenkomt, maakt uw lichaam voldoende vitamine D aan. Uw lichaam neemt ook vitamine D op uit de voeding (onder andere in boter en margarine). Als u zelden bij daglicht buitenkomt, moeten we samen kijken wat we daar aan kunnen doen.
    Een botbreuk kan veel pijn doen. Neem in dat geval een goede pijnstiller, bij voorkeur paracetamol.
    Als u start met alendronaat of risedronaat, komt u na vier weken, vervolgens na drie maanden en daarna jaarlijks op controle. We bespreken steeds hoe het gaat met de medicijnen, met de lichaamsbeweging (wandelen, zwemmen, fietsen), de zuivelinname en of het lukt om vallen te voorkomen. Met medicijnen tegen osteoporose wordt na vijf jaar meestal gestopt, omdat nog niet bekend is of langer gebruik zinvol is.

    Als u vragen heeft, overleg dan ook met uw huisarts.

    Reageer
    #6
    Reageer
    #7

    Mijn moeder heeft ook osteoporose, volgens mij zijn er nog andere oorzaken, want overal lees ik over osteoporose dat dat weinig of geen pijn doet, zoals de eerste persoon die hier een bericht plaatst is mijn moeder nu in een erg ver gevorderd stadium vinden wij zelf en geen enkele dokter weet blijkbaar raad, mijn vader is ten einde hoop en mijn moeder wil eigenlijk zelf liever sterven dan de pijn nog te moeten doorstaan.

    ze eet bijna niks en heeft pleisters die om de drie dagen vervangen worden, ze neemt slaappillen om te kunnen slapen snachts want anders door de pijn kan ze niet slapen.

    Buiten de misselijkheid, diarree en overgeven bovenop de pijn en haar osteoporose , is ze natuurlijk door het weinige eten flauw, waardoor ze een paar weken geleden gevallen is en haar pols brak.

    ze hebben haar in drie ziekenhuizen al odnerzocht, zenuwstelsel perfect, niks aan maag darmen en slokdarm, niks aan de zenuwen.

    Wij zijn ten einde raad en hopen dat iemand ons kan helpen.
    Want zeoals het nu gaat zie ik het haar niet zo lang meer te trekken... .

    Weet iemand raad aub?
    u kan mailen [email protected]
    we wonen in België maar dat maakt niet uit, misschien kunnen nederlandse dokters meer helpen.

    Reageer
    #8

    Osteoporose an sich is niet pijnlijk maar de complicaties van osteoporose kunnen wel degelijk pijnlijk zijn zoals ingezakte wervels en fracturen. Dat terwijl osteoporose een ouderdomsverschijnsel is dat gepaard gaat met slijtage.

    Wat is er precies met je moeder aan de hand, want dat kan ik uit je verhaal niet duidelijk opmaken?

    Als ik het goed begrijp is je moeder erg oud en heeft ze verschillende ouderdomsklachten die eigenlijk alleen nog met pijnstilling palliatief te behandelen zijn.

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    beste,

    ook al ben ik pas 45, toch heb ik reeds - 3.5 bij een botdensitometrie, dit werd vastgesteld toen ik voor de 2de maal onder het mes moest bij rugproblemen, een hernia werd verwijderd en het jaar erop werden de 2 schakels vastgezet, hierbij werd de diagnose gesteld dat het eventueel wel osteoporose kon zijn en inderdaad dat was het probleem, er werden pilletjes voorgeschreven, mar de huisarts opteerde voor "Aclasta", een infuus waar je gedurende een week de mindere van bent,
    jaarlijks te herhalen.

    Reageer
    #10

    Dagelijks smeren met nitroglycerinezalf verhoogt de botmineraaldichtheid en vermindert de botafbraak. Dat blijkt uit een studie in de Journal of the American Medical Association. De in deze studie gepubliceerde bevindingen wijzen erop dat nitroglycerine mogelijk een nieuw middel is tegen osteoporose. De meeste osteoporosemedicamenten verminderen de afbraak van het bot. Slechts één zeer duur middel – teriparatide – stimuleert de aanmaak van bot.

    Reageer
    #11

    Mijn schoonmoeder 85j heeft al 20 jaar kast van osteoporose. Sinds die tijd gebruikt ze via huisarts medicijnen. Vaak botbreuken gehad. Nu sinds januari pijn in haar onderrug en uitstraling in haar been. Geconstateerd op de foto de 3de kende. Nu na 4 maanden ging het erg goed.  Geen pijn meer. Nu sinds weekend begon pijn pijn rond schouderbladen en robben.  Via foto de 7e en 8e. Sinds vanacht zittend geslapen door ostopan. Ze gebruikt al enkele maanden morfine pleister , Oxidon snelwerkend en 3 x d 1000mg paracetamol. Er is geconstateerd dat de hele ruggenwervel slecht is.

    Reageer
    #12

    Bij osteoporose zijn stoffen als magnesium, vitamine D en K belangrijk. Niet dat het alles oplost op die leeftijd en met die klachten.

    Reageer
    #13

    Grootouders en kleinkinderen: opname van calcium is voor beide groepen belangrijk.

    De latere klachten van botontkalking, worden vaak vóór het 30ste levensjaar al gelegd. Los van medicijnen die ook één en ander zouden kunnen veroorzaken (maar bij gebruik dáárvan,  wordt je meestal wel gemonitord).

    Vóór het dertigste levensjaar voldoende calcium binnenkrijgen en vitamine D3, is van belang. Maar óók: voldoende bewegen! Dit laatste is nodig, om de calcium voldoende door het bot te laten opnemen.

    Er is een verschil tussen calciumwaarde die in het bloed gemeten wordt, en die, die in het bot gemeten wordt. De calciumwaarde in het bloed is namelijk altijd gelijk. Terwijl je bot dus wel degelijk kan ontkalken. Tegelijkertijd.

    Als je ouder wordt, kun je nog steeds door beweging, je botontkalking zoveel mogelijk proberen tegen te gaan. Als het al verdwenen is, met allerlei pijnklachten, zal het moeilijk zijn. Maar het kan toch al schelen, als mensen onder begeleiding, bijvoorbeeld wat aan extra beweging gaan doen. Onderzoeken laten zien, dat dit helpt tegen de botontkalking.

    Dus ook als je 80 jaar bent: onder begeleiding wat oefeningen inbouwen, is van belang ! Hierbij zijn vooral de weerstandsoefeningen van belang tegen botontkalking.

    Weerstand kun je uitleggen als 'gewichtje tillen'. Uiteraard begin je zeer klein, zonder gewichtje je armen bijvoorbeeld optillen. Tot dit goed gaat. Traplopen is ook een goede oefening. Alles onder begeleiding en langzaam opbouwen! En misschien kunnen de kleinkinderen dan ook meedoen. Leren ze direct het gedrag aan, dat ook hén helpt voor de toekomst. Want: sterkere botten. Is ook nog eens gezellig .

    Succes.

     

    Reageer
    #15

    Hallo lotgenoten.

    ik heb iets gelezen waar ik erg van geschrokken ben. Het blijkt dus dat Calcium slecht is voor mensen met Osteoporose.

    hier in dit filmpje kan je horen waarom. Is op YouTube te beluisteren.

    ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

    Osteoporoseis nog a Calcium Deficiency

     

    Reageer
Reageer op: Osteoporose
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief