- MB14 augustus 2025 om 13:00
Omdat ik hier ook heel veel berichten gelezen heb, wil ik ook mijn bijdrage geven, nu zes dagen na de operatie. Ik had al sinds 2011 skin tags, maar eigenlijk nooit erg diep over nagedacht en ik vond het geen groot probleem. Het was wel lastig schoonmaken en ik heb af en toe elastiekjes laten schieten als er vaak bloed/vocht was. Reden om nu toch actie te ondernemen was dat ik een fistel bleek te hebben. Anderhalf jaar geen idee gehad wat het was. Leek een pijnlijke pukkel die maar niet barstte. Drie artsen die het min of meer negeerden en zeiden dat “ik wat kon laten doen aan die marisken”, en me daarom doorverwezen. Uiteindelijk kwam ik op de OK in de veronderstelling dat ik een getromboseerde aambei had (mijn eigen diagnose, en de arts had dat niet tegengesproken) en skin tags, en zei de chirurg dat dit onder narcose moest omdat het een fistel was. Tot zover de fantastische communicatie en nauwkeurige onderzoeken van artsen.
Zes dagen geleden dus onder narcose de ingreep gehad. Ik had zoveel gelezen erover en was zo onderhuids gestresst dat mijn hele lichaam trilde toen ik daar lag – kon ik niets aan doen, en schijnt op zich een goede fight-or-flight reactie te zijn. Rationeel dacht ik overigens vooral ‘kom nou maar door hiermee, het heeft al lang genoeg geduurd’.
Een uur na afloop overgegeven omdat ik misselijk was van de narcose. Daar was ik echt wel ruim een etmaal van van slag. Sowieso was mijn lichaam de eerste dag een beetje van slag. Vanaf de tweede dag wel meteen wandelingetjes gemaakt, dat was goed te doen. Qua pijn bij de anus viel het mee. Ik slik wel nu al zes dagen paracetamol, diclofenac én tramadol. Daardoor ben ik ook een beetje sloom, en ik slaap veel. De stoelgang voelde zoals normaal, ik denk ook omdat er een stukje huid tussen de wond en de anus zit. Ik voel wel dat er iets een beetje ‘opgerekt’ is na ontlasting, hoe dun die ook is, en dan zeurt het een paar uur. Maar dat is allemaal prima te overleven vergeleken met wat ik hier las. Ik weet niet zo goed of echt alles volledig weggehaald is omdat het nog in ontwikkeling is, maar het is in ieder geval een stuk kleiner en de fistel is wel duidelijk weg.Dus al met al, het viel me enorm mee. Ik ben ook heel blij dat het eindelijk gebeurd is. Het voelt wel als een life event omdat ik die skin tags al zo lang had. Het pijnlijkste aan alles was de naald in mijn hand voor de narcose, dus als dat het is, kun je nagaan hoe het allemaal best meevalt. Qua hulpmiddelen had ik enorm veel in huis gehaald n.a.v. dit forum en heb ik eigenlijk alleen de hydrofiele washandjes van kruidvat gebruikt. Het is fijn om er eentje te houden om droog te maken, en eentje ook om nat te deppen af en toe als er wondvocht is oid.
Ik weet nog niet hoe het uiteindelijke resultaat wordt, maar ik kan dit echt prima aanraden. Zorg dat je een week echt kan rusten, want je lichaam is hard aan het werk om te herstellen. Maar met de juiste pijnstilling is het gewoon heel goed te doen.
Sunshine1 september 2025 om 18:06Hoi allemaal, hier nu 4 dagen geleden dat er bij mij een kleine skintag is weggesneden. De behandeling zelf viel me mee (15-20 minuutjes) en was met lokale verdoving goed te doen. Ook daarna weinig pijn gehad, al slik ik nog wel 4 x 2 paracetamol per dag. Maar dit kan ik nu gaan afbouwen. Weinig wondvocht, maar wel iedere ochtend nog beetje bloed bij ontlasting. Waar ik me nog zorgen om maak is hoe het eruit ziet. Het ziet er meer ‘bloemkolerig’ uit dan voor de ingreep. In plaats van een mariske zijn het nu bultjes. Trekt dit nog weg? Of verbetert dit als de hechtingen eruit zijn? Ik ben trouwens op de 3e dag begonnen met koelen (ijsblokjes in theedoek). Hopelijk helpt dit en ziet het er straks weer mooi uit.
ReagerenMB12 september 2025 om 09:29Inmiddels zes weken verder. Ik maakte me de eerste twee weken zorgen over of wel alles weggehaald was want er zat best een groot uitstulpsel nog. Maar dat is heel mooi weggetrokken. Het ziet er nu gewoon mooi uit, en zoals normaal is! Ik ben echt onder de indruk. Heel blij dat ik het gedaan heb!
P.s. Onverwachte bijkomstigheid is dat mijn scheten ineens heel hard klinken omdat er niets meer voor zit wat het geluid dempt. Is best een beetje grappig.
ReagerenKira21 september 2025 om 19:30Hier vorige week 1 skintag verwijderd, plaatselijk verdoofd. Voelde amper iets van de prik, de ingreep zelf voelde ik enkel wat warmte.
3 hechtingen gezet, die op dag 5 helaas al voor een groot deel opgelost waren. Dus nu staat het wondje open, bloed niet enkel wat wondvocht. Heb amper pijn gehad, schrik dan ook van de hoeveelheid mensen die zware pijnstillers nodig hebben gehad.Ik spoel 3 keer dag met water, draagbaar bidet met spuitkop. Of vaker na ontlasting, afdrogen met een hydrofiele doek. In de avond en nacht zonder ondergoed, en afwisselend liggen zitten is wat bij mij goed werkt. Ontlasting zacht houden is wel noodzakelijk.
ReagerenHGB25 september 2025 om 13:54Mijn leven, lijkt nu, zo’n 5 weken na de ingreep voorgoed voorbij. De ingreep onder sedatie is goed verlopen. Ik heb totaal geen pijnklachten gehad. Heb niet eens paracetamol hoeven te slikken. Wel heb ik een zwelling (gehad). Is nog een klein beetje aanwezig en een heel vervelend ander probleem wat nog steeds speelt en ik me grote zorgen om maak. Nadat ik ontlasting heb gehad, spoel ik mezelf schoon. Als ik dan vervolgens mezelf weer aankleed en ga bewegen dan komt er steeds weer een beetje ontlasting uit. Dus weer spoelen… soms wel tot 3 keer toe.
Reageren
Het ziekenhuis zegt dat dit weer goed komt als alles weer goed op zijn plek komt en functioneert. Is dit herkenbaar voor iemand?HGB25 september 2025 om 13:54Mijn leven, lijkt nu, zo’n 5 weken na de ingreep voorgoed voorbij. De ingreep onder sedatie is goed verlopen. Ik heb totaal geen pijnklachten gehad. Heb niet eens paracetamol hoeven te slikken. Wel heb ik een zwelling (gehad). Is nog een klein beetje aanwezig en een heel vervelend ander probleem wat nog steeds speelt en ik me grote zorgen om maak. Nadat ik ontlasting heb gehad, spoel ik mezelf schoon. Als ik dan vervolgens mezelf weer aankleed en ga bewegen dan komt er steeds weer een beetje ontlasting uit. Dus weer spoelen… soms wel tot 3 keer toe.
Reageren
Het ziekenhuis zegt dat dit weer goed komt als alles weer goed op zijn plek komt en functioneert. Is dit herkenbaar voor iemand?Jones3 oktober 2025 om 10:11Na n kort consult bij Xpert Clinics in Hilversum vanwege de terugkerende tromboserende aambeien en fissuur toch maar de skintag laten verwijderen ook.onde narcose waarvan de infuusnaald in hand ontzettend pijn deed.
Reageren
De Elastiekjes of Baronligatie v aambeien geen pijn gehad maar nu 3e dag en de marisken is opengegaan wss door teveel waterdruk vd douchekop en toen kwam steeds roze bloed in onderbroek en t brand beneden .Gister ook gekeken met scheerspiegel onder en zie ook roze bult aan 1 kant en n open wond soort snede .Ik dacht zelfs dat de huidflap maar voor helft was weggehaald ? Over 6 wk controle en eens vragen of de skintag wel helemaal verwijderd is
Ik zou mensen aanraden als je n hele kleine hebt zoals ik v een halve cm doe t niet want t is de zware pijn niet waard..Jones jenny15 oktober 2025 om 13:56Hoi Melissa
Reageren
Toevallig lees ik jouw verhaal vd skintag dat jij ook in A dam bij Expert Clinics bent geweest ik t onder narcose weg te laten halen maar bij jou heeft die dokter t wel helemaal weggehaald begrijp ik ? Ik weet niet of jij ook dr. Vehmijer had die vrouwelijke Proctoloog ..ik zei nog in de OK haal je t met n brander weg ? Ja ja. Maar eenmaal thuis keek ik en schrok want mijn huidflapje is alleen ingesneden en er hangt nu n open flap en inmiddels hechtingen er al uit met douchen en blijf 2 flapjes houden ..? Ik ga gauw terug op controle en vragen wat dit is en warim is t niet helemaal vanaf de anus weggehaald…Welke dokter of chirurg had jij dan ? As ik vragen mag..Vrouw382 november 2025 om 13:39Door de horrorverhalen op dit forum durfde ik lang niet voor de ingreep te gaan. Hier mijn ervaring, want het viel me alles mee en ik ben blij dat ik toch de stap gezet heb. De ingreep gebeurde bij mij onder narcose, dat viel me erg mee. Diezelfde dag voelde ik er nog niks van. Ik heb na de dag van de ingreep 3 dagen pijnstilling genomen, afwisselend paracetamol en ibuprofen. Daarna was geen pijnstilling meer nodig. De dag na de ingreep had ik voor het eerst ontlasting, dat vond ik spannend maar het viel mee, weinig bloedverlies en wel een beetje pijn maar dat trok zo weer weg. Ik nam gedurende 2 weken elke dag 1 zakje Iberolax om de ontlasting zacht te houden. Het afvegen na ontlasting voelde gedurende een week of 2 wel vervelend, dus ik deed het 1x, en daarna even onder de douche. In de praktijk wachtte ik als dat kon in de ochtend met douchen tot na mijn ontlasting, dus niet vaak extra douchen nodig ofzo. Ook voor het slapengaan maakte ik het even schoon onder de douche, in week 1 en 2. Ik heb ook een soort handbidet aangeschaft, een knipfles met een speciaal spuitding van 15 euro. Een fijn ding, om na te spoelen na ontlasting. Ik denk dat ik dit erin houd, ook nu het allemaal achter de rug is. Verder depte ik het wondje (dat niet was gehecht) met wondirrigatiespul. De eerste drie dagen hield ik een klein gaasje op het wondje (vaak ververst), maar het lekte amper dus daarna vond ik dat niet meer nodig. De eerste week was het geheel nog bestwel gezwollen, dit slonk in de tweede week. Ik heb zittend werk, dat ging de eerste week na de behandeling nog niet lang goed. De tweede week al wel weer gewoon. Inmiddels is de ingreep 3 weken geleden en het voelt bijna als vanouds, zonder het stomme flapje.
ReagerenSo far so good5 november 2025 om 08:52Fijn dat er een dergelijk forum bestaat met ervaringen, want de standaard informatie online wijkt behoorlijk af. Er zijn zelf online brochures te vinden van ziekenhuizen waarin staat dat je na 1-2 dagen weer aan het werk kunt….wat een onzin zeg.
Mijn ervaring samengevat: ingreep inwendige en uitwendige aambeien (skin tags) onder lokale verdoving zo goed als pijnloos. Laxeermiddel wordt (zelfs bij navragen) standaard niet voorgeschreven. Eerste week na ingreep is best heftig en intensief met het spoelen, maar persoonlijk had ik weinig pijn door de paracetamol. Tweede week geen medicatie meer, maar nog steeds wondvocht, dus nog steeds een inlegkruisje. Wondvocht stinkt inderdaad behoorlijk, maar ik heb, zoals de arts duidelijke aangaf, alleen gewassen met water.
Het internet schrijf voor dat men na 3-5 dagen weer kan werken, maar hoe doen jullie dat als je meermaals per dag een “grote boodschap” moet doen, ofwel na hoeveel tijd kunnen jullie weer vegen i.p.v. spoelen?
ReagerenAnoniem7 december 2025 om 00:56Zoals zo velen wilde ik graag zo goed mogelijk voorbereid zijn op wat er komen zou na mijn operatie. In mijn geval een (grote) inwendige aambei weg laten snijden en direct zoveel mogelijk skintags. En via het Internet kwam ik uit op dit forum. Wat me direct wat extra zorgen gaf door de toch wel heftige verhalen die hier op staan. Sommige van jullie hebben echt heel veel pech en ik hoop dat het uiteindelijk zo goed mogelijk is genezen en opgelost voor jullie! Voor degene die nog moeten hier een korte samenvatting van mijn ervaring.
Reageren
Onder algehele narcose de ingreep ondergaan. Direct met wakker worden een heel lichte pijn. Slikte de paracetamol en ibuprofen zoals voorgeschreven; van allebei 2 stuks om de 6 uur (iets meer dan mag eigenlijk). De pijn was de dag erna ook nog makkelijk te hebben. Ook als ik spoelde dan voelde ik vrijwel geen pijn. Ik spoelde wel met lauw water en met de zachtste straal van de douche. Ik dacht nog ik heb geluk!
Maar de dag erna, de 3e dag dus, toen begon ’s middags de pijn. Aan de buitenkant van mijn anus. Dus waar de marisken waren weggesneden. Als ik zo makkelijk mogelijk ging liggen dan verdween de pijn na een kwartiertje ongeveer. Maar als ik liep of ging verliggen dan deed het echt wel pijn. En de dag erna toen ik voor de eerste keer naar de WC moest (toen kwam ik er achter dat er blijkbaar nog een stuk verband “in” zat..) was de pijn zelfs super erg. En ook toen ik daarna direct in de douche weer ging spoelen en zelfs dus moest wassen/voelen, toen was het helemaal schrikken. Want er leken wel 4 of 5 uitwendige aambeien te zitten! Ook in de spiegel kijken maakte me niet blij!
Maar ik zal vanaf nu wat bondiger zijn. De doktoren hebben duidelijk gewaarschuwd dat het pijnlijk zou zijn.Dus dat wist ik. En het was uiteindelijk te doen. Naar de WC en het spoelen daarna gaf verschrikkelijke pijnen en napijn. En het bloeden bleef ook maar aan de gang. Alleen na 10 dagen heel rustig aan gedaan te hebben (alleen op de bank liggen en 2 keer per dag een steeds langere wandeling buiten, werd de pijn snel minder. Na 3 weken ben ik weer gaan werken. De pijn was gelukkig zo goed als over. En net daarvoor hield het bloeden gelukkig ook op. Wel was het naar mijn mening aan de buitenkant eigenlijk nog steeds alleen maar erger en meer gezwollen dan voor de operatie.. Gelukkig had ik 6 weken na de operatie nog een nacontrole. Daar wachtte ik maar op dan.
Vorige week de nacontrole gehad. En ik ben eigenlijk tevreden over het resultaat. Geen pijn. Inwendige aambei is weg. Overgebleven marisken/zwellingen worden volgens de arts nog steeds kleiner. En het schoonmaken met toiletpapier gaat stukken beter dan voor de operatie!
Dus ik wacht het even af hoe het uiteindelijk helemaal geneest. En als het uiteindelijk nodig is, durf ik een 2e operatie ook best aan. Vanwege littekenvorming kunnen ze niet rondom de gehele anus alle marisken tegelijk weghalen. Maar misschien en hopelijk ben ik over een tijdje nu al wel tevreden met het eindresulaat.
Lang verhaal, hopelijk hebben jullie er iets aan. Pijn heeft het ze-ker gedaan. Tijdens sommige handelingen heel erg zelfs. En ik heb een aantal weken zeer rustig aan moeten doen! Maar blij dat ik het gedaan hebSasha17 december 2025 om 16:33Heb de meeste ervaringen gelezen en zal de mijne delen:
Reageren
Ik zit nu op dag 5. De ingreep was bij Proctos Kliniek en ik heb een aantal hechtingen. De verdoving pijnlijk, de ingreep zelf niet maar ja, wel gênant. Ieder toiletbezoek is spannend, wel pijn, geen pijn. Het spoelen na ieder bezoek is vervelend. Nu ervaar ik steken bij het opstaan bij m’n kringspier. Ik slik nog paracetamol en gebruik de voorgeschreven zalf.
Houd er rekening mee dat je echt een week niet kunt werken. Ik kan nog niks zeggen over het resultaat. Het is nog te gezwollen. Zal het over een aantal dagen delen want ja, daar doe je het voor. Ik hoop dat het herstel goed gaat en wens iedereen succes toe met het nemen van de beslissing, de operatie en het herstel.Vrouw2823 januari 2026 om 03:16Hi MB wat fijn je ervaring! Zou ik mogen vragen waar jij je hebt laten behandelen?
Ik begon dus ooit met een fissuur en verschillende skintags gehad en deze ook vaker laten verwijderen. Helaas blijft het dus een terugkomend probleem …Heb ook dat de skin tags dan echt “zachte” flapjes zijn en ineens worden ze groot, opgezet en dik 🙁 heb en meerdere hier last van? Schaam me enorm als ik intiem ben met mijn partner dus wil hier zo graag van af.
Bij mij lieten ze het ook steeds een open wond, dan “genas het mooier/ natuurlijk want is een doorbloed gebied”. Lees ook bij veel dat er gebruik wordt gemaakt van hechtingen. Vind ik ook zo lastig dat dit verschillend
ReagerenPaul27 januari 2026 om 06:15Ik heb vorige week vrijdag drie tamelijk grote huidflapjes laten wegnemen onder locale verdoving. Ik had last tijdens het fietsen en joggen. De operatie was op een halfuurtje klaar. Ben nadien zelf met de wagen naar hus gereden. We zijn nu 4 dagen verder en naar toilet gaan blijft pijnlijk maar met de nodige pijnmedicatie is het doenbaar. Ik neem 3 x per dag een Ibuprofen van 600mg. Ik draag een heel dik maandverband om het wondvocht op te vangen. Na toiletbezoek spoel ik alles proper met de douchekop met lauw water. We staan nog voor enkele moeilijke en waarschijnlijk pijnlijke weken. Maar nogmaals, met de nodige pijnmedicatie is het doenbaar.
Reageren
Ik werk voorlopig vanaf thuis zodat ik alles bij de hand heb om mij te verzorgen. Zou ik het opnieuw doen? Ja hoor. Nog ff op de tanden bijten en binnen een maand is het weer vergeten. Er zijn ergere dingen in het leven zeg ik dan. En de hygiëne na een toiletbezoek zal beter verlopen.M24 februari 2026 om 09:27Hi. Heeft iemand ervaring met Albert Schweitzer Dordrecht?
Ben na research aan het afwegen of ik het genoeg waard vind om dit te doen. Uiteraard met de angst dat een ingreep het erger maakt. Mn. Door verhalen over maanden hersteltijd en (meer) verlies van ontlasting. Succes iedereen!
Reageren