- Anoniem7 november 2024 om 23:34
Hoi! Na het lezen van dit alles zag ik er behoorlijk tegenop.
Het is nu 2 dagen geleden en ik ben echt positief, was er vanuit gegaan dat ik helse pijn zou hebben maar overdag met de paracetamol en naproxen voel ik het, het is vervelend maar qua pijn eigenlijk weinig tot niet! Heb er jaren mee gelopen maar ben zo blij dat ik dit heb gedaan.Vond aambeien weg laten halen veel pijnlijker!
DL12 november 2024 om 11:20Hier de update tot nu toe!
Het is nu 8 dagen na de operatie. Ik heb gehuild voordat ik onder narcose ging, omdat ik erg bang was voor de pijn. Er zijn bij mij 2 marisken weg gehaald die onderaan met elkaar waren verbonden, dus een best groot stuk in 1 keer. De eerste 3 dagen heb ik geen toilet bezoek gehad. Wellicht onbewust durfde mijn lichaam niet. De pijn voel die dagen echt mee. Ik voelde iets, maar geen pijn, kon ook gewoon zitten. Het eerste toilet bezoek na 3 dagen was wel echt pijnlijk. Dit kwam mede omdat de zakjes voor soepele ontlasting nog niet werkte en na 3 dagen de ontlasting was versteend en er dus uit moest. Hierna meteen de dokter gebeld dat ik de pijn niet trok en toen moest ik 2 zakjes per dag slikken. De dag erna moest ik weer naar de wc en dit viel me alles mee. Wel wat pijn maar niet ondraaglijk en snel weer verdwenen. Nu sinds een dag of 4 kan ik eigenlijk al zeggen dat ik pijnloos ben. Ik voel het, maar het is zelfs geen vervelend gevoel meer. Ik vergelijk het een beetje met een dag flinke diarree hebben gehad en een beetje schraal door het vegen. Zo voelt het. Slikte na 3 dagen al geen pijnstillers meer ook. Enige wat ik nog erg vervelend vind is de lucht van het wondvocht. Dat stinkt wel echt vreselijk. Ik gebruik hiervoor maandverband en na elk wc bezoek verwissel ik die en 2x per dag ook een andere onderbroek.Ik heb geen spijt van de operatie en het is me alles mee gevallen. Als ik dit had geweten vooraf, had ik het veel eerder gedaan! Dus twijfel je, doen!
ReagerenMelissa30 november 2024 om 02:57Gisteren een mariske laten weg halen onder volledige verdoving. Ik wou plaatselijk verdoving maar dat raadde me af. Wat had ik hier al veel verhalen gelezen waardoor ik schrik had van de pijn. Maar , voorlopig, valt dat heel goed mee. Ik ben zelfs de dag zelf al naar de grote wc kunnen gaan met amper pijn. Ik voel alleen nog een zwelling.
ReagerenPetra30 november 2024 om 12:19Bij mij is het nu precies een jaar geleden dat ik onder volledige narcose mijn huidflapjes heb weg laten halen. Ik heb er spijt van dat ik het gedaan heb. Bij mij is het ipv beter erger geworden. In de kliniek gaan ze er vrij laconiek mee om. Gevalletje van pech zeggen ze😮💨
ReagerenMarieke13 december 2024 om 15:37Hoi Anoek,
Reageren
Het is alweer even geleden dat ik hier was.
Inmiddels mocht ik na aandringen terug naar de chirurg die de operatie had gedaan. Ik vond hem deze keer erg naar. Hij ging me een beetje de les lezen en maakte me belachelijk om een woord dat ik verkeerd uitsprak. Maar buiten dat, hij zei dat het er mooi uitzag. Dat vond ik dus niet. En nu halverwege december nog steeds niet. De bulten zitten er nog. Het lijkt gewoon of ik er direct nieuwe aambeien of marisken voor in de plaats heb gekregen. En die het grootst was is wel wat kleiner, maar, heel gek, het lijkt alsof die doorloopt in een soort van adervorm over m’n perineum naar net onder mn schaamlippen. Ziet er gek uit. En ik baal ervan. Heb spijt dat ik het heb laten doen want ik ben er niks mee opgeschoten. Het doet nu ook telkens weer megapijn als ik moet poepen. Alsof er een mes in gestoken wordt ofzo. Het lijkt ook weer/nog wat open of vochtig, maar ik kan het niet goed zien. Ik kan er mee leven, dat wel, maar leuk ik t zeker niet!Mina23 december 2024 om 22:44Het is alweer 7 dagen geleden dat ik 1 huidflapje heb laten verwijderen. Ik heb zoveel horror ervaringen gelezen waardoor ik het steeds bleef uitstellen. De angst voor de pijn en schaamte heeft ervoor gezorgd dat ik hier ruim 17 jaar mee heb rondgelopen. Het is mij uiteindelijk zeer goed meegevallen. Ik heb alleen de prik als pijnlijk ervaren. Gelukkig duurde dat maar een aantal seconden. Na de ingreep heb ik geen pijn ervaren. De eerste 4 dagen heb ik wel steeds Paracetamol en iboprufen ingenomen. Wat ik wel heb is een opgezwollen stuk. Het lijkt erop alsof ik een grotere huidflapje ervoor terug heb gekregen wat opgezwollen is.
Ik vraag mij af hoelang het duurt voordat deze zwelling weggaat en het mooi geneest?
Reageren…11 januari 2025 om 21:41Wat bijzonder al deze verschillende verhalen.
Reageren
Ben wel heel blij dat ik dit van te voren niet gelezen heb.
Hier 2 dagen geleden een skintag laten verwijderen onder locale verdoving en echt 0 pijn tot nu toe.
De arts waarschuwde me voor de pijn die het kon gaan doen en ik zeker pijn medicatie moest gaan slikken maar hier tot nu toe echt gewoon geen pijn.
Vandaag de hele dag wezen shoppen zelfs.
Alleen de lucht die er vanaf komt is echt niet fijn.Iemand18 januari 2025 om 23:18Door de zwangerschap helaas huidflapjes overgehouden die ik enkel goed kon schoonhouden met nat wc-papier en ook regelmatig jeukte. Vrij snel de keuze gemaakt hier iets aan te laten doen. Dus 8 dagen geleden heb ik twee huidflapjes laten weghalen in het ziekenhuis. De ingreep werd gedaan onder sudati, dus heb ik niets van meegekregen. De eerste 48 uur heb ik pijnvrij geleefd. Ik begreep dan totaal niet waar iedereen het over had en waarom ik zoveel pijnstilling had ontvangen.. Haas behoorlijk wat pijn ervaren na de eerste stoelgang. Het begon met wat zwelling. Vooral een halfuur nadat ik naar de wc was geweest leek het flink op te zwellen zowel in- als uitwendig. Het enige wat verlichting gaf was de douchekop erop. Drie zeer pijnlijke avonden achter de rug. Waar zelfs oxycodon niet hielp. Het voelde alsof ik niet meer wist hoe ik mijn sluitspier moest ontspannen. Waar ik begon met koelen tegen de zwelling ben ik overgestapt naar een warme kruik. Dat hielp me wel iets. Onderhand begint de pijn af te nemen en is het vervelend maar wel hanteerbaar. Ondanks de verhalen hier had ik het alsnog onderschat. Nog even volhouden en dan weer een mooi sterretje hopelijk.
ReagerenBibi12 februari 2025 om 21:23Hi! Ik heb vandaag een kleine en een grote mariske onder narcose (een roesje) laten weghalen. Vanzelfsprekend niets gemerkt van de operatie zelf, en eigenlijk heb ik sindsdien ook nog geen pijn gehad. Wel slik ik ter preventie paracetamol. Ik heb ook nog geen ontlasting gehad, dus dat helpt waarschijnlijk ook.
Ik weet echter niet goed hoe ik het de komende tijd moet aanpakken. Mijn arts adviseert 2x per dag spoelen (en na ontlasting), evt gaasjes of maandverband gebruiken tegen vlekken van wondvocht en bloed. Maar verder geen advies meegekregen. Ik lees hier van alles over sudocreme, betadine scrub, etc etc. Kan iemand me hierover inlichten? Is dit echt nodig /bevorderlijk voor het herstel?
En als we het hebben over spoelen, is dat zachtjes het water van de douchekop er overheen laten stromen, of is dat echt een harde straal erop? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dankjewel vast!
ReagerenWB13 maart 2025 om 10:32Hoi allemaal
Hierbij een positieve reactie,
Gister mijn skintags laten verwijderen onder algehele narcose bij X-pert kliniek in Amsterdam.
Er zijn er diverse weggehaald echt rondom de anus, in mijn beleving vond ik ze groot.
De wonden ( ik zie er niet echt wonden zitten) zijn open gelaten.
Ik heb ze weg gehaald uit hygiënisch oogpunt omdat ik maar bleef vegen na de ontlasting vet irritant , maar ook omdat ik me er onwijs voor schaamde!
Van te voren heb ik dit forum gelezen en wilde eigenlijks de afspraak skippen.
De pijnen enz wat lijkt me dat vreselijk !!!
Gister was het toch zover ,nou de narcose echt geniaal! Niks van gevoeld, was zo weg en werd 15 min later wakker op de uitslaap kamer.
Verpleegkundigen waren erg lief, kreeg daarna een cappuccino en een ontbijt koek ( ik mocht kiezen )
Toen ik wakker werd voelde ik iets wat druk, dat er wat gedaan was maar geen pijn.
Ook bloedde het vrij weinig, moet wel een gaasje gebruiken maar thats it.
Ik slik 4x daags 2 pcm en 2x daags naproxen met maagbeschermer om toch die pijn spiegel te houden.
Denk dat het zonder kan maar dit is zo goed te doen dat ik het even lekker zo laat.
Ik spoel 2 x daags met water onder de douche en na het ontlasten.
Wat vanmorgen is gebeurd maar geen pijn!
Gebruik ook 2 x daags movicolon zakjes hiervoor.
Gaasje tussen de billen ( verschoon ik na plassen )
Dag later geen pijn, zwelling is uiteraard aanwezig maar kan al wel zien dat de skintags weg zijn en me sterretje is weer te zien 😊
Lijkt nu op een gezwollen apen kontje 🤣🤣
Heeft tijd nodig
Misschien dat de pijn later nog moet komen maar als ik dit had geweten had ik het veel eerder laten doen !
Ik eet wel veel eiwitten ivm kracht training misschien daarom snelle genezing ?
Zet hem op iedereen!!Groetjes!!
ReagerenMelissa31 maart 2025 om 18:54Van mij is het nu 4 maanden geleden dat ik mijn mariske heb laten verwijderen. Blijkbaar was die 10 op 11 cm groot. Maar zelfs nu verlies ik nog steeds wondvocht. Nog iemand die dat lang heeft ?
ReagerenDaniel26 april 2025 om 09:12Hier ook een positieve ervaring: ik heb twee weken geleden een skin tag onder lokale verdoving laten verwijderen. Dat was een gevolg van een trombose-aambei. Voordat de ingreep plaatsvond, had ik nog een voorgesprek met de strenge doch aardige arts. Hij waarschuwde mij dat de gevolgen van de ingreep behoorlijk pijnlijk konden zijn en het genezingsproces lang. Hij bood aan dat ik er nog even over kon nadenken. Ik vroeg hem: is de pijn net zo erg als bij trombose-aambeien? Dat bevestigde hij, maar voegde er aan toe dat de pijn met pijnstillers en microvezels goed te bestrijden is. Omdat ik toch al in de behandelkamer zat, de gynaecologie-stoel een meter van mij vandaan en ik mij voorstelde hoe pijnlijk het inbrengen van een spiraal bij vrouwen moet zijn, besloot ik de ‘lange’ reis van één meter naar de gynaecologie-stoel te aanvaarden. De ingreep was totaal niet pijnlijk. Je voelt de eerste verdoving heel eventjes, maar dat is meer een speldenprik. Wel had ik last van veel spanning, want het blijft een raar idee en gevoel. Ik kon dus slecht ontspannen (blijf goed ademhalen!). Na de ingreep heb ik uren geslapen…
Ja, de eerste dagen waren pijnlijk. Veel paracetamol, veel wandelen, obsessief spoelen met water. Maar nu, zo’n twee weken later, komt er nog een klein beetje wondvocht uit de wond. Stoelgang is helemaal niet meer pijnlijk. Ik ben echt blij dat ik de skintag heb laten verwijderen. Mocht iemand twijfelen: ik kan het je zeker aanraden. Neem twee paracetamols vantevoren, neem de eerste dagen voldoende pijnstilling en zorg voor soepele ontlasting door microvezels. Het helpt je er doorheen!Was er dan nergens waar ik last van had? Oh jawel!
Allereerst: het spoelen onder de douche met koud of warm water. Op de plek van de verwijderde skin tag had ik een brandend gevoel als ik de waterstralen er op kwamen. Iemand een idee? Komt dat door de open wand in contact met water?
Ten tweede: het maandverband. Het lijkt wel alsof ik contacteczeem op mijn bilnaad aan beide kanten kreeg door het maandverband. Dus loop ik nog met hele rode geïrriteerde billen. Is dat een bekend onderwerp?En, lieve vrouwen, ik heb veel respect voor jullie! Dit was maar één verwijderde skintag met een paar dagen pijnstilling en twee weken maandverband. Enig klagen van mij is dus totaal misplaatst!
ReagerenWB28 april 2025 om 22:26Hoi Daniel,
Ik heb zo,n draagbare bidet aangeschaft.
Lekker warm water erin en dan kan je op de wc spoelen.
Scheelde mij echt enorm met steeds weer onder die douche moeten.
De straal kan je heel makkelijk zelf bepalen met spoelen, hoe harder je erin drukt hoe harder de straal.
Wat betreft het maandverband, ik deed een droog gaasje tussen me billen/ op de wond.
Dat nam het ook goed op. ( ik had niet zoveel wondvocht )
Om de 2 uur verschonen ofzo, ligt aan je wondvocht natuurlijk.
Maar dat maandverband gaat erg broeien, niet fijn 🙁
Ik heb dat niet hoeven te gebruiken.
Je zou op de rode eczeem plekken wat sudo crème kunnen smerenSucces!! 🍀
ReagerenWeg met die skintags21 juli 2025 om 12:12Na vele jaren nu de eerste helft laten verwijderen onder plaatselijke verdoving. Dit ging vlot. Gebruikte erna 8 pcm en ibuprofen. De grote boodschap was erg pijnlijk. Het wondvocht ruikt onaangenaam. Moest meerdere keren per dag voor ontlasting,mogelijk werkte de paracetamol bij mij laxerend.
Reageren
Wat het stukken minder pijnlijk maakte was om niet alleen erna te spoelen maar ook voor en tijdens de grote boodschap. We hadden de doucheslang verlengd waardoor ik de sproeikop zittend op toilet kon gebruiken. Ideaal!ST30 juli 2025 om 19:50Hier ook een positieve ervaring! Ik ben nu twee dagen verder en was inderdaad ook bang door horrorverhalen en de arts die me veel pijn garandeerde. De skin tag die ik heb laten verwijderen was zo’n 2-3 cm (ik heb er nog een, maar ze konden maar een tegelijk doen), en is met lokale verdoving verdoofd en weggesneden. Binnen 5-10 minuutjes was het klaar en moest ik even een kwartiertje op een harde stoel zitten tot het bloeden stopte. Ik heb tegen al mijn verwachtingen in echt weinig tot geen pijn (gehad), ook amper bij ontlasting, het voelt eerder als lichte irritatie. Sinds gisterochtend ook maar gestopt met paracetemol, was niet nodig.. Het lijkt een heel klein beetje gezwollen en ik verlies nog wat wondvocht, maar verder (tot nu toe) valt het me echt 1000% mee.
Nog een tip: Ik wilde eigenlijk ook gelijk mijn marisken laten verwijderen d.m.v. een ingreep, maar heb op aanraden van de arts eerst drie keer ‘elastiekjes laten schieten’ om inwendige aambeien aan te pakken. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat ik die had (ik had verder weinig last), maar blijkbaar zijn deze vaak de oorzaak van het ontstaan van skin tags. Elastiekjes schieten zelf kan zorgen voor krampen (vooral de eerste 12 uur daarna, ik vond het vergelijkbaar met menstruatiekrampen), en er zit ong. 8 weken tussen elke behandeling, maar ik ben echt heel blij dat ik dat eerst heb gedaan. Daarna werd het schoonhouden/heel vaak vegen na ontlasting namelijk al een stuk beter, en ook de skin tags zelf werden al een stukje kleiner omdat ze naar binnen getrokken worden. Ook heb ik het idee dat het gebied daardoor rustiger is geworden, wat denk ik zeker niet verkeerd is voordat ze erin gaan snijden, en misschien heeft geleid tot minder pijn. Of ik heb domweg veel geluk gehad (tot nu toe in ieder geval).
Succes allemaal!
Reageren