Hallo mensen.
ik heb een probleem denk ik..
ik heb deze maand heeel regelmatig de pil geslikt. De laatste pilweek heb ik onveilige seks gehad. dat was dinsdag en donderdag. die zaterdag heb ik vrijsnel na het slikken van de pil diaree gehad, niet heele erge(denk ik). Die maandag erna was mijn laatste pil nu is het donderdag avond en meestal ben ik woensdag avond al ongesteld. kan het zijn dat ik zwanger ben? of is er gewoon iets anders aan de hand?
ik hoop dat jullie een beetje snappen over welke dagen ik het nu heb.
alvast bedankt!
Hoi Melissa, als je de pil inderdaad regelmatig geslikt hebt, is er niks aan de hand. Je hoort ook in je stopweek beschermd te zijn, als je regelmatig slikt.
Dat je diarree gehad hebt, heeft volgens mij niet veel invloed: vooral met overgeven moet je oppassen! En hoe laat slik je altijd de pil en hoe laat had je diarree? Overigens is de kans nog steeds klein dat je zwanger bent: als je donderdag voor het laatst seks had, zijn de meeste spermacellen al gestorven. Wel is er nog een klein restje natuurlijk. Maar dan moet je ook nog eens toevallig een eisprong gehad hebben... Meestal als je de pil 1x vergeet, is dat geen ramp en moet je de volgende dag gewoon weer doorgaan met slikken. Ik schat de kans echt zeer, zeer klein.
Trouwens, later ongesteld worden dan verwacht komt bij mij ook wel eens voor. Eerder was het altijd na drie dagen, maar dat werden soms zelfs vijf dagen! En na de zevende dag moet je gewoon weer beginnen, dus slikte ik, ondanks dat ik ongesteld was.
Houd je aan je regime en dan hoort het geen probleem te zijn. Mocht je het nog steeds niet vertrouwen, koop dan een test.
ik slik mijn pil rond 8 uur, in het weekend rond 9 uur. maar ik las dat overgeven en diaree bijden zelfde effect hebben. en normaal heb ik echt niet dat ik later ongesteld word. moet ik naar een dokter denk je?
Nou, het probleem met diarree en overgeven: het komt er natuurlijk weer uit. Met overgeven is die kans groter dan met diarree, want bij het laatste moet het je darmen nog door. Ik weet nu nog steeds niet hoe laat je de pil slikt, ik denk dat je de ochtend bedoelt? En de diarree was in de middag? Want dat betekent dat het grootste gedeelte van de pil al door je lichaam opgenomen is en dat de hormonen hun werk gedaan hebben. En dan moet je veilig zijn. Als je de pil in de ochtend slikt, is je maag ook actiever en wordt de pil sneller verteerd/opgenomen.
Ik heb zelf wel eens de pil vergeten, het de volgende dag geslikt en er was niks aan de hand. Het wordt ook aangeraden om uiterlijk 12u later nog te slikken en anders te wachten. Dit is meestal geen probleem, tenzij je hypervruchtbaar bent: en dat weet je nooit van tevoren. Simpel gezegd:
- Donderdag had je onbeschermd seks
- Zaterdag is de kans op overlevende zaadcellen nihil - het grootste gedeelte is al afgestorven en het beetje dat er nog kan zitten, is zeer zeer zwak.
- Zaterdag heb je 's ochtends de pil geslikt, en in de middag lichte diarree gehad
- De pil zal zeer waarschijnlijk helemaal opgenomen zijn omdat je deze in de ochtend slikt
- de volgende dag heb je de pil weer op tijd geslikt.
Ik kan je eerlijk zeggen: ik denk echt niet dat je zwanger bent. De kans is echt heel, heel klein. Je zou dan hypervruchtbaar moeten zijn, wil het gelukt zijn. Nogmaals: het later ongesteld worden kan allerlei oorzaken hebben. Drukte, stress (zeker omdat je nu strest), of omdat - gezien de diarree - je niet zo lekker bent.
Zoals ik al zei, ik maak het ook vaak mee en ja: je hebt het nooit meegemaakt, maar eens kan de eerste keer zijn... Wacht tot de vijfde dag. Als je dan nog steeds niet ongesteld bent, dan zou ik een test kopen (dit kan je makkelijk thuis doen, een dokter is niet nodig). ๐
Heee, bedankt voor de reacties op dit bericht, maar ik ben nogsteeds niet ongesteld!
zou ik gewoon weer beginnen met slikken als ik nog niet ongesteld ben geweest? Werkt een test nu al na n weekje? moet ik tochwel naar de dokter? Wat denken jullie?
groetjes