- Esther16 maart 2012 om 20:28
Hallo,
Een tijdje geleden had ik na het hebben van seks met mijn vriend last van bloedverlies. Het bloed was helder en waterig, en ik probeerde er niet te veel achter te zoeken.
Nu gebeurde het onlangs weer. Dit keer was het echter geen bloed, maar eerder een meer bruine, waterige afscheiding.
Ik probeer mij er niet teveel zorgen over te maken, maar is dit normaal? Zou het een soa zijn of kan het een wondje geweest zijn?21 reactiesReagerenQuote18 maart 2012 om 10:32Bloedingen die zich voordoen na geslachtsgemeenschap (coïtus) worden postcoïtale bloedingen genoemd. Met de term contactbloeding worden bloedingen aangeduid die optreden bij het aanraken van de geslachtsorganen. In Nederland wordt de term contactbloeding overigens vaak gebruikt om postcoïtale bloedingen aan te duiden.
OorzakenDe eerste keer geslachtsgemeenschap kan gepaard gaan met een vaginale bloeding naderhand. Dit komt veel voor en is normaal. Het kan komen doordat de geslachtsgemeenschap gespannen verliep waardoor de vagina niet vochtig en ontspannen genoeg was. Ook kan het zijn dat er een stukje van het hymen (maagdenvlies) is gaan bloeden.
Overige vaginale bloedingen na de geslachtsgemeenschap kunnen diverse oorzaken hebben waaronder:ruwe geslachtsgemeenschap of verkrachting;
urogenitale atrofie (met name na de menopauze);
gebruik van hormonale anticonceptie;
baarmoederhalskanker;
kleine beschadiging in combinatie met een afwijkende bloedstolling;
ontsteking ten gevolge van een seksueel overdraagbare aandoening (met name chlamydia);
poliep van de baarmoedermond;
ectropion en/of erosie van de cervix;
recente vagina-operatie.Bron: http://www.gezondvgz.nl/%7Bc2cd7322-7157-4e17-b405-ff3ad08c3d2f%7D
Reagerenbrenda A18 maart 2012 om 14:08de mogelijke oorzaken worden hier goed beschreven, maar het advies moet wel zijn: ga naar de huisarts voor het vinden van de oorzaak, laat in ieder geval een uitstrijkje maken.
Reageren
loop met dit soort klachten NOOIT door.
groetjes, Brendarobin19 augustus 2012 om 12:24Halloo
Elke keer na de sex heb ik last van waterig bloedverlies, eerst dacht ik dat het zo hoorde maar nu begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Ik ben wel een tijd geleden verkracht, misschien kan het daar mee te maken hebben?
ReagerenEmma21 augustus 2012 om 12:27@Robin, maak een afspraak met een gynaecoloog voor een uitstrijkje. Laat je weten hoe het verder gaat met je?
Groetjes
Reagerenjulia4 september 2012 om 14:24Ik heb nu ook 2x bloedingen gehad na de seks, en begin me toch wel een beetje zorgen te maken. Bedoelt u met hormonale anticonceptie de pil? Want die slik ik wel.. zou het daarmee te maken kunnen hebben. Ook heb ik ergens gelezen dat je als je onder de 16 seks hebt ook te maken kan hebben met een of andere ziekte? Of moet ik er na twee keer niet meteen zoveel achter zoeken? (Ben nog 16)
ReagerenSam5 september 2012 om 15:24@Julia, wat voor ‘ziekte’ moet dat dan zijn?
ReagerenMich4 februari 2013 om 22:28Ik heb het de laatste tijd na De sex altijd ene x meer als de andere keer. Bij mij is het alleen dik niet waterig en ik vloei niet door. Een uitstrijkje heb ik laten maken maar dat was goed een soa heb ik ook niet.
ReagerenAnoniem27 februari 2013 om 01:24Ik heb een tijdje terug seks gehad met me vriend was niet de 1e keer maar 3e of 4e een paar dagen later begonhet te bloeden. Ik dacht eerst dat het ongesteldheid was maar dat kanniet want ik was 2 weken geleden. Ik heb een afspraak bij de huisarts gemaakt maar dat is pas over een tijdje weet iemand wat dit is?
ReagerenLinda6 mei 2013 om 08:14Hallo, ik heb hier ook last van; ik weet wat alle oorzaken kunnen zijn, maar ik mis de morning-afterpil. Deze heb ik een week geleden genomen en verder niets van gemerkt. Maar sinds gisteren heb ik wél last van bloeding. Kan die pil ermee te maken hebben? De bijsluiter zegt niets over gevolgen een week later.
ReagerenQuote6 mei 2013 om 18:52Anoniem6 november 2013 om 12:51En als het voor de eerste keer voorkomt???
Reageren
Ik heb echt helderrood bloed, heb al 7 jaar geen gemeenschap gehad met een ander als mijn man. Ik vertrouw hem volledig!
Wel had ik last van een branderige pijn een week voor de gemeenschap. Mijn man heeft regelmatig last van een koortslip maar dan hebben we geen orale gemeenschap!
Ook waren mij soa testte (ivm fertiliteitsonderzoeken) negatief. Kan het dan toch een keer voor komen/ Wanneer moet ik me echt ongerust gaan maken?
Een vaginaal onderzoek is nou niet iets waar ik echt naar uitkijk!Tandor16 november 2013 om 21:11Contactbloedingen zijn in principe altijd een reden om de huisarts op te zoeken. Het kan om een infectie, een schimmelinfectie bijvoorbeeld.
Een herpes infectie wordt doorgaans gekenmerkt door vochtblaasjes aan en om de vagina.
ReagerenAnoniem23 juli 2014 om 19:43ik heb nu ook 2 keer bloedingen gehad na de seks en begin me nu ook zorgen te maken , de eerste keer was het waterig en een beetje bruine uitscheiding en de tweede keer bijna het zelfde als menstruatie bloedverlies, is dit ernstig ? en wat kan ik hier aan doen??
gr anoniem
ReagerenJohn (moderator)
23 juli 2014 om 21:25Lees het aan jou vraag voorafgaande bericht.
Reageren