- Elias14 mei 2025 om 07:19
Hallo allemaal,
Ik zit momenteel in een relatie van meer dan 15 jaar. We zijn beiden eind de dertig, en hoewel we een hechte band hebben, stel ik me de laatste tijd toch vragen bij onze seksuele frequentie.
In het begin van onze relatie hadden we vaak seks, zo’n drie keer per week. Door de jaren heen is dat geleidelijk afgenomen. Tot ongeveer twee jaar geleden zaten we op een ritme van ongeveer één keer per week, wat voor ons toen goed aanvoelde.
Maar de laatste maanden merk ik dat het nog verder is afgenomen, richting één keer per maand – of zelfs minder. Wel zijn er af en toe intieme momenten (knuffelen, strelen, orale seks), maar penetratie blijft uit.
Ik begrijp dat seksuele frequentie sterk varieert van koppel tot koppel, en dat het normaal is dat dit verandert over de jaren. Maar ik vraag me af: wat is “normaal”? Herkent iemand dit? Is dit gewoon een fase of iets waar we samen bewuster mee moeten omgaan?
Alle eerlijke en respectvolle inzichten zijn welkom.
Bedankt!
3 reactiesReagerenSuus14 mei 2025 om 08:19Niet respectloos of vervelend bedoeld, maar dit is niet echt een medische vraag.
Reageren
Maar meer iets voor een relatietherapeut of om binnen je kennissenkring te bespreken of op een platform wat op vragen in de relationele sfeer is gericht.
Mensen delen hier vragen met betrekking tot hun gezondheid, niet hoe vaak ze seks hebben.Veertje14 mei 2025 om 08:26Hmm idd heel normaal denk ik. Je komt in een soort sleur terecht en dan komt het er niet meer zo van. Tenminste zo lijkt het bij ons te zijn.
Reageren
In eerste instantie zou ik zeggen ga het gesprek erover aan met je partner. Want jij bent ontevreden, anders zou je hier niet schrijven. En als je weet hoe je partner erover denkt kun je misschien samen een oplossing vinden.
Wij zijn een tijdje bewust meer in de relatie gaan investeren, dus niet zozeer gericht op seks maar meer op samenzijn, praten, dingen ondernemen. Elkaar verwennen met een etentje, gewoon samen een lange wandeling maken. Maar ook elkaar lekker masseren bijvoorbeeld. Het doel was niet perse seks maar het heeft ons wel geholpen en we vrijen ook weer veel meer.
Van eens per 2-3 maanden naar 2-3 keer per week.Elias14 mei 2025 om 08:48Veertje, ik begrijp wat je wil zeggen.
Het is niet dat het echt gaat over ontevreden zijn, zoals gezegd hebben we nog wel intieme momenten. Alleen dan zonder echte penetratie. En als het dan om de x weken met penetratie is stelt het echt niets voor en is het meteen gedaan.
Reageren