- Colombiaan4 februari 2026 om 13:54
Beste dokter,
Ik, een vrouw van bijna 50 ben nu na jaren benieuwd wat de’normale’ gevoelens van seksualiteit zijn. Maar door mijn misbruikverleden nooit iets van zelfcare of een relatie met uiteindelijke intimiteit of seks gehad omdat mijn ptss zo sterk aanwezig was door misbruik door mannen. Maar hierdoor ook nooit ‘normale’ intimiteit gehad/gevoeld. Maar nu jaren later heb ik meer vragen hierover.. Ondanks meerdere Emdr sessies bijna dagelijks last van triggers. maar vaker benieuwd naar het ‘normale’ gevoel van intimiteit. Hoe dit voelt. Maar ja waar en hoe begin ik? Ik wil nl niet meteen ‘alles’ doen maar met een man dit doen weet ik ook niet hoe dit ‘normaal’ voelt’ maar ben wel naar de ‘normale gevoelens van seks tussen man en vrouw of eerst alleen.maar hoe pak ik dit aan?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
4 februari 2026 om 15:45Ik denk dat ik je als huisarts hier geen (medische) adviezen over kan geven. Door je zwaar belaste verleden (en dagelijkse triggers) is het de vraag of je er bewust op aan zou moeten gaan sturen… Misschien is een instelling “als het zich aandient” wel beter..
Reageren
Maar dat zijn misschien ook meer zaken die je beter met een psycholoog zou kunnen bespreken.Bncart10 februari 2026 om 13:46Ben heel benieuwd welke instelling d’r Peter bedoelt
Reageren
Want ik ben zelf ook heel benieuwd hoe seks voelt. Want ik heb nog nooit seks gehad enweet ook niet waar te beginnen.