Zoeken Vraag het forum

dromen

Peter (huisarts)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Marga

    Beste mensen. Ik weet niet of ik hier mijn verhaal kan doen,maar probeer het toch. Voor ca.dertig jaren geleden,ben ik opgenomen geweest in een psychiatrisch-ziekenhuis(verschillende keren)met een R.M. en/of een IBS. Omdat de toestanden in die tijd nogal ouderwets waren(plat-spuiten,dwang-medicatie,grote slaapzalen,gesloten afd. isoleercel,etc. heb ik nu,na al die jaren nog steeds last van dromen en nachtmerrie,s en maken die mij op dit moment weer angstig en depressief.Ik heb daar verschillende vreselijke dingen gezien en meegemaakt en kan deze beelden niet meer kwijt-raken.Ik weet niet, hoe ik dit moet of kan oplossen.Weet iemand van jullie misschien hoe!!! Naar een psychiater gaan helpt niet.dus! Alvast dank.

    10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

    Beste Marga,
    Waarom helpt het niet om naar en psychiater te gaan?
    Gebruik je op dit moment nog medicijnen?
    Ben je nog in behandeling?

    Reageren
    Marga

    Beste Tandor.Ik kan niet naar een psychiater,omdat ik dan bij hem/haar weer meer moet oprakelen en omdat ik er dan nog meer mee bezig zal zijn.Ik heb al eerder contact met jou gehad en ik kreeg fijne reacties op dat moment,vandaar dat ik je vertrouw en durf te zeggen,dat ik al jaren depakine en lexapro gebruik.Daarvoor had ik jarenlang lithium,maar vanwege schildklier-problemen,moest ik hiermee stoppen.Ik ben niet meer in behandeling omdat ik,zoals ik net al schreef,alles weer naar boven moet halen en dat trek ik niet.Dank en tot schrijfs!

    Reageren
    John (moderator)

    Beste Marga.
    Ik begrijp je terughoudendheid en je aversie tegen het oprakelen van oud zeer.
    Ik ben dan ook stellig van mening dat regressie in een aantal gevallen geen oplossing biedt. Gelukkig zijn er steeds meer psychiaters die daar ook zo over denken.
    Waarom een psychiater?
    Dat heeft te maken met het voorschrijven van de medicatie.

    Je gebruikt op dit moment valproinezuur (Depakine) en een SSRI ( escitalopram of lexapro)

    Depakine versterkt de werking maar ook de bijwerkingen van de Lexapro.
    Een van de veelvuldig voorkomende bijwerkingen van Lexapro is abnormaal dromen.

    Ik denk dat het voor jou wellicht beter zou zijn als je i.p.v. SSRI´s een anti-psychotica zou krijgen. En daar komt dan die psychiater in beeld. Hij kan nl beoordelen of een AP in jou geval wellicht zinvoller is.

    Ik weet natuurlijk niet hoe het met je huisarts zit, of hij eventueel hierover wil meedenken. Maar dat zou je natuurlijk kunnen vragen.

    Reageren
    Marga

    Hallo Tandor.Fijn dat je zo snel antwoord.,maar wat is een anti-psychotica.Ik ben nl.niet psychotisch en ik denk,dat mijn huisarts het hier niet mee eens is.Zij is niet iemand die gauw medicijnen voorschrijft en op het gebied van psyschische medicatie houd ze vast aan het ouderwetse. Zij wijkt niet gauw af .Ikzelf vind dit het proberen waard,maar hoe maak ik het dit haar kenbaar? Ik zou het best willen proberen. Dank!

    Reageren
    John (moderator)

    Je hebt Depakine, Lexapro en in het verleden lithium voorgeschreven gekregen. De overeenkomst van deze middelen is, dat ze worden voorgeschreven voor o.a. manische depressieve periodes.

    Anti Psychotica worden daar ook voor voorgeschreven.

    Jij bent gestart met Lithium.
    Als onderhoudsbehandeling van een bipolaire stoornis, bij de acute manische fase en bij een bipolaire depressie is lithium een middel van eerste keus. Voor toepassing bij de manische fase behoort het met de antipsychotica en valproïnezuur (depakine) tot de voorkeurmiddelen.

    Welke diagnose was er bij jou gesteld waardoor lithium werd voorgeschreven?

    Reageren
    Marga

    Beste Tandor,de lithium is voorgeschreven voor een manische depressie.Ik heb daarvoor al verschillende medicijnen gehad,van haldol,tot allerlei andere medicatie,maar niets hielp werkelijk.Na vier suicide-pogingen kreeg ik lithium.Momenteel.heb ik het weer erg moeilijk met dit leven en vraag ik me af,wat ik moet doen .Kun jij me helpen een oplossing te vinden,please!

    Reageren
    John (moderator)

    Beste Marga,

    Dan zou in jou geval een anti psychoticum wellicht uitkomst kunnen bieden.
    Risperdal (Risporidon)en Seroquel behoren tot de atypische anti psychotica. Soms bewijzen deze middelen zeer goede diensten. Ik denk dat het het proberen waard is.
    De huidige middelen hebben in ieder geval onvoldoende resultaat.
    Praat er eens met je huisarts over.

    Reageren
    John (moderator)

    risporidon moet risperidon zijn.

    Reageren
    Marga

    Dank je Tandor,ik zal het hier met mijn huisarts over hebben.Je hoort nog van me.

    Reageren
    John (moderator)

    Succes Marga.

    Ben benieuwd!

    Reageren
Reageer op: dromen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB



Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

 

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

5 min leestijd

Leven met een psychose

Is dagdromen wel zo onschuldig?
4 min leestijd

Is dagdromen wel zo onschuldig?

5 min leestijd

Dromen, waarom vergeten we ze?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB



Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.