Zoeken Vraag het forum

Afkicken cold turkey lorazepam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jh

Dankjewel Catootje,

Heb jij zelf nog ervaringen met stoppen met slaappillen die je kunt delen? Ik wil zo graag mijn slaap terug. Dat is al lastig genoeg met een baby.

pronto

Ik heb cold turkey af moeten kicken omdat ik door verhuizing naar een aangepaste woning naar een andere woonplaats ging. Andere huisarts moeten nemen. De 1e werd passief agressief bij het lezen dat ik Lorazepam had. Hij besloot niks geen herhaalrecept voor te schrijven. Dus ik kreeg ook niet de gelegenheid om het af te bouwen. De eerste twee nachten waren niet normaal. Zo ziek!!! Ook spoedeisende hulp wilde niet een afbouw recept of iets voorschrijven. Zij wilden er niet tussen zitten. Ik denk dat veel huisartsen niet op de hoogte zijn hoe erg die ontwenningen zijn van Lorazepam. Ik heb door multi complexe diagnoses een hele carrière in het op en afbouwen van medicatie, wat tijdelijk helpt, of bij mij niet hielp, of een verkeerde uitwerking had, maar dit……..echt nooit meegemaakt en onverantwoordelijk. Ik ben nu 10 dgn verder na gedwongen cold turkey stoppen met lorazepam. Heb alleen nog telkens heel koud gevoel (vooral in de benen en voeten) en slecht slapen. Zo’n 3 a 4 uur per nacht. Slecht slapen geeft ook weer symptomen. Prikkelbaarheid en kunnen mensen die er niet mee bekend zijn ook paniekaanvallen en angstaanvallen geven. Die laatste twee herkende ik van toen ik nog tiener was. Hierdoor bleef ik rustig en deed ademshaling meditaties e.d. Warme douche, warme kruik en van Davitamon een slaapcomplex tabletten bij de drogist gekocht. Dit deed ik vannacht voor het eerst en het hielp. Beter. Ik ben nu 10 dgn van de lorazepam af. Denk dat het nog wel even gaat duren voordat alle klachten door afkicken weg zijn. Elke dag gaat het beter. Maar goed, ik kan me voorstellen dat mensen vooral ook psychisch enorm angstig worden van die ontwenningsverschijnselen waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Je voelt je zo ongelukkig, onrustig, gejaagd, wat als weeën opkomt en weer weggaat.

Er is hier een paar keer geschreven dat je geduldig moet afwachten en de verschijnselen zullen wel verdwijnen. Dat klopt. Je moet het echt “uitzingen”. Hoelang dit duurt is verschillend per persoon en hoelang je de medicatie hebt gebruikt. Ik heb ze 10 jaar gebruikt. Dan duurt dit wel even. Er mee bezig zijn is goed, maar niet teveel. Wat je allemaal leest maakt dan alleen maar meer angstig.

Heel veel succes voor de stoppers. Komt uiteindelijk goed.

Reageren
    Edmond

Ik heb 7 masnden lorazepam gebruikt 1 mg en sinds gistern gestopt nu veroerd en zeer onrustig is dit niormasl en goe lang duurt dat

Reageren
    Suus

@Edmond
    Als je de medicatie op voorschrift had, kun je dit beter met de behandelaar bespreken.
    Die kan dan bepalen of je niet zou kunnen afbouwen ipv in één keer stoppen.

Reageren
    Ingrid

Hoi ik neem sinds te dinsdag via arts lorazepam in omwille van niet kunnen slapen , 1,25 mg middags en 3,75 mg s’avonds maar ik er zo suf, dwaas gevoel hoofd, koud , zombie achtig gevoel , ik wil er meteen mee stoppen , zou dit kunnen of moet ik als nog afbouwen .. ik er zo ziek van en volgens mij gewoon teveel en is een gevoel van overdosis Wie raadt en tips om me hier door te helpen .. dan nog liever slapeloze nachten dan dit , dit is een HEL

Reageren
    Alias

Overdosis is het zeker niet.
    Het lijkt mij wel wat aan de hoge kant. De bijwerkingen zijn in het begin het hevigst.

Je zou voor het slapen eens 1mg kunnen proberen om te kijken wat voor effect het heeft. Ook stoppen zou nu prima kunnen.

Reageren
    John (moderator)

Je moet dit toch met je arts bespreken. Wellicht moet gewoon de dosis worden aangepast zodat je minder bijwerkingen hebt. Wellicht is een dosis voor het slapen gaan ook voldoende.

Reageren
    Kaija

Na bijna 10 jaar Lorazepam gebruikt te hebben, ben ik dinsdag eindelijk klaar met afbouwen! Zelf van elke dag 7 mg afgebouwd naar 3 mg. Daarna werd het lastiger. Van mijn neef hoorde ik over tapering (microdoseringen). Ik heb mijn dokter ervan kunnen overtuigen om dit voor mij aan te vragen (daarvoor eerst nog naar 2 mg moeten gaan). 3 en een halve maand geleden begonnen met 1,95 mg en zit nu op 0,05 mg. Afbouwen blijft vervelend en zeker het laatste stukje is lastig, maar tapering heeft voor mij gewerkt en als je er veel moeite mee hebt, zou ik het zeker aanraden!

Reageren
    Zoon lorazepam

Beste Allemaal,
    De psychiater heeft bedacht om langzaam hoge dosis op te bouwen met lorazepam. De reactie was in t begin telkens hard kunnen lopen, bijna rennen.
    De behandelaar zegt dat zoon katatonie heeft, daardoor.
    De dosis is 34 mg geworden. Na ziekenhuis opname bij griep werd t snel verlaagt naar 30 mg .toen werd gezegd dit half jaar te moeten slikken.
    We zitten nu in afbouw op 9 mg. Elke week 0.5 mg eraf.
    Nu op vakantie 1 week idee om niet afbouwen. Zoon geeft aan dat hij nu extreem slecht voelt. Koud hoofd, kwijlen, pijn, koude, wil zelfs Cold Turken stoppen. Wat we natuurlijke niet doen. Is afbouwen 81/2 en bezoek arts/ziekenhuis op vakantie noodzakelijk nu.

Reageren
    astertje

ik weet waar je het over hebt. IK en 10 dagen geleden cold turkey gestopt met lorazepam en voor die tijd ook van allerlei dammen geslikt al meer dan de helft van mijn leven. Ik ben zo ontzettend beroerd ik weet niet waar ik het moet zoeken.
    Ik slaap niet of nauwelijks all die 10 dagen, 2 a 3 uurtjes per nacht en ik ben kapot.
    Ik houd het nauwelijks vol, maar wil nu doorzetten, ben bang dat ik het niet overleef met al die stress en dat korte slapen.
    Zou graag de ervaringen van iemand horen die hetzelfde heeft meegemaakt of er nu middenin zit. Ook mijn huisarts heeft er tijden geleden een streep onder gezet, ik heb via ander circuit de lorazepam aangeschaft. Voel me ontzettend verlaten op dit moment.Maar het is wel zo dat ik er zelf mee begonnen bent. Kent iemand dit alles wat ik nu doormaak? En kan een mens zolang zonder voldoende slaap?
    Ik ben wanhopig

Reageren
Reageer op: Afkicken cold turkey lorazepam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.