Beste Forum,
Ik ben al sinds dat ik kan herinneren een hypochonder. Bij elk bultje en vlekje denk ik dat ik ernstig ziek ben. Het is bij mij ooit begonnen toen ik 14/15 was en uit het niets heel veel opgezette lymfeklieren kreeg. Toen ik dit waar nam ben ik erg geschrokken en ben meteen naar de huisarts gegaan. Nadat zij hebben gevoeld hebben ze me doorverwezen naar het ziekenhuis en is er een echo gemaakt en bloedonderzoek gedaan. Toen hier niks uit kwam, was ik de eerste 2 maanden weer gerustgesteld. Alleen de lymfeklieren gingen niet weg en daardoor kwam mijn angst weer terug. De vraag: 'Hebben ze niet wat over het hoofd gezien?' spookt dan maanden lang door mijn hoofd en ondertussen heb ik de ergste scenario's doorgenomen.
Anno 2023 heb ik meerdere moedervlekken op mijn rug. Ook hier ga ik heel google af waar je de meest verschrikkelijke verhalen voorbij ziet komen. Doordat een achterneef van mij ook overleden is aan een melanoom op 32 jarige leeftijd zit de angst er bij mij helemaal in. Ik ben naar de dokter geweest en zij gaf aan dat de moedervlekken geen reden tot zorg zijn. Toch heb ik besloten om ze weg te halen. De uitslag hiervan krijg ik binnen 2 weken en jullie begrijpen dat ik nu in volste spanning zit af te wachten en het ergste scenario al door mijn hoofd gaat.
Ook had ik de app gedownload van Skinvision die een paar keer aan gaf dat de moedervlekken wel een reden tot zorg waren en dat ik een dokter moest bezoeken. Op een of andere manier geloof je de dokter dan toch niet en vraag je af of ze toch iets niet helemaal goed hebben gezien.
Heeft iemand ook zo nare ervaringen mee en wat speelt er dan in je hoofd af waardoor je zo geobsedeerd bent met ziektes en het niet geloven van dokteren?
Het is dus een angststoornis en dus en psychisch probleem. Ga hiervoor naar een psycholoog