- Nielskie19 juli 2017 om 11:42
***Ik heb dit bericht ook in maag & darmen geplaatst, maar ook plaats ik dit hier omdat het met depressie kan te maken hebben***
Beste mensen,
Mijn naam is Niels en ik word dit jaar 19. Ik sport bijna dagelijks en doe fitness. Sinds een paar maanden terug heb ik last van volgende zaken:
Hoesten: het gevoel dat er iets onderaan in mijn keel zit. Als ik dan hoest om het eruit te krijgen blijkt het een witte slijm te zijn.
Diarree: niet bij elke ontlasting, maar wel dagelijks. Het is een bruin, naar groen gaande, ontlastig dat bestaat uit water. Het is net alsof ik plas, maar langs de verkeerde kant. Ik heb GEEN last van winderigheid
Duizeligheid en sufheid: het gevoel dat de horizon niet stabiel is en dat ik mij op een boot bevind. Het is net alsof ik in een droom zit. Ik zie alles, maar besef het niet goed waardoor ik vaak ook dingen die ik 2 minuten geleden heb gedaan, vergeet. Bij mijn (kracht)trainingen zit ik vaak op het randje van flauwvallen.
Vermoeidheid: Ik kan wel 12 uur lang slapen. Wanneer ik ontwaak wil ik verder slapen en dit gaat zo door tot ik écht de slaap niet meer kan vatten. Ik ben doorgaans vrij moet en heb sommige dagen last van vermoeide benen en dit komt niet door mijn trainingen want ik train mijn benen bijna nooit. Mijn productiviteit is de laatste maanden fors gedaald.
Ademproblemen: dagelijks heb ik ook problemen met ademen. Ik kan niet goed inademen op zo’n momenten en wanneer ik dit probeer voel ik een enorme druk in het midden van mijn borst. Ik zou er ook niet van versteld staan moest dit een oorzaak zijn van duizeligheid op sommige momenten.
Spraakgebrek: deze is nog maar recent en ik erger er mij ENORM aan. Wanneer ik iets moet uitleggen heb ik vaak last van een dubbele tong. Ik kraam wartaal uit en kan niet op de juiste woorden komen, alsook nadenken terwijl ik praat is een probleem. Meestal is het zo dat het eerst deel van mijn zin correct is en het eerste deel van een woord ook, maar dat ik dan blokkeer (bv: “Alle machines staan in orde, maar daar moet je nog klikken op -> ‘doserndnqjs’ <- . Het laatste woord moet dus ‘doseren’ zijn).Het is misschien niet oninteressant dat ik jullie vertel dat mijn mentale toestand niet stabiel is. Ik kom uit een relatie die sinds de maand mei is afgelopen. Vanaf dan bleven we nog iets of wat contact hebben, maar op de meest manipulatieve, groffe en emotionele manieren waardoor ik echter vaak heel emotioneel loop (Ik ween bijvoorbeeld soms wel eens tijdens mijn training in de fitness) en ik kan niet stoppen met nadenken. Ik denk heel veel na over de kleinste zaken en vaak gaat dat over haar. Er heerst dus een onrust in mijn hoofd dat invloed heeft op mijn gemoedstoestand en wat mij heel veel stress geeft. Ik loop te piekeren over zaken die ik niet kan veranderen, maar ik kan niet stoppen met erover te denken. Ook heeft dit een negatieve invloed op het sociale aspect. Als mijn gemoedstoestand is veranderd door iets wat met haar heeft te maken, en ik dus ook onder stress loop, duw ik mensen weg door mijn attitude. Ik loop dus al maanden met een neppe lach rond.
Even over mijn eten. Dagelijks neem ik een grote hoeveelheid eiwitten in door middel van shakes. Meestal ik voor de rest een broodje, maar dat is het ook. Aan vlees kom ik niet echt te pas. Ik neem dagelijks een pilletje om mijn vitaminewaarden op punt te houden (multivitamine).
Ik wil de mensen die hierop gaan reageren alvast heel erg bedanken voor hun reactie, hun tijd en de wil om deze tekst te lezen. De kreet naar hulp is enorm bij mij. Ik zou heel graag de normale ‘ik’ weer worden die geen zorgen had en die lichamelijk in orde is. Alvast super bedankt allemaal!
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 juli 2017 om 12:19ReagerenHet lijkt erop dat je in een emotionele rollercoaster terecht bent gekomen… daarnaast zou je een virusinfectie kunnen hebben opgelopen ( ivm de diarree).
Doe om te beginnen eens de test op:
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/
Ik denk het onderwerp in dit topic beter aansluit dan het andere. Ik zal het andere berichtje verwijderen. Dubbele topics geven vaak alleen maar verwarring
Nielskie19 juli 2017 om 12:40Ik scoor 58. Boven de 42 moet je blijkbaar naar de huisarts. Heb een afspraak gemaakt voor vanavond.
ReagerenJohn (moderator)
19 juli 2017 om 13:01Dat verklaart dan in ieder geval wel een groot deel van je klachten. Goed dat je een afspraak bij de huisarts hebt gemaakt.
De diarree zou eventueel met de eiwitshakes te maken kunnen hebben, maar kan ook een gevolg van de hyperventilatie zijn.
Kijk hier eens welke klachten er allemaal kunnen ontstaan door hyperventilatie:
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html
ReagerenCatootje20 juli 2017 om 14:27Wat evenwichtiger eten zou kunnen schelen. Op eiwitshakes kun je niet leven; die kunnen hooguit een aanvulling zijn. Bovendien zit er vaak rommel in, zoals kunstmatige zoetstoffen, die je lichaam kunnen ontregelen. Voldoende eiwitten eten is wel belangrijk maar teveel is ook niet goed.
Beter ook dingen als vlees, vis, ei, peulvruchten en andere eiwitbronnen eten. In vlees zitten stoffen als lysine, carnitine, taurine, carnosine, zink, vitamine B12, ijzer. Als je geen vlees eet kom je al snel dat soort stoffen tekort.
Ook groente en fruit zijn belangrijk. Daarin zitten ook andere stoffen als vezels en antioxidanten. In een pilletje zit lang niet alles en niet altijd in de juiste hoeveelheden. In een Multi zit sowieso te weinig magnesium. Koken hoeft ook niet veel tijd te kosten, als dat het probleem is. Zo kan je een lekkere maaltijdsoep maken voor een paar dagen. Zelf kook ik vaak aardappels of granen als gierst voor een paar dagen.
Het kan verstandig zijn om hulp te zoeken voor de onderliggende problemen. Een middel dat kan helpen ondersteunen is de rescue remedie. De nachtvariant helpt om het piekeren los te laten. Je kan hem trouwens ook overdag gebruiken want hij werkt niet als een slaapmiddel maar hij helpt je om te ontspannen.
En altijd goed om je te verdiepen in gezonde voeding en gezondheid.
Reageren