- HF22 juli 2016 om 21:43
Bij mij is vastgesteld dat ik last heb van een sociale faalangst. Hierdoor ben ik me in sociale situaties altijd te veel bewust van me zelf, voel ik me ongemakkelijk, last van zweten en spanningen door zelfonderschatting. Hierdoor zie ik erg op tegen verjaardagen, vergaderingen op het werk en zelfs als ik met sommige vrienden afspreek heb ik nog last van deze spanningen.
Voor de rest ziet de buitenwereld niets aan mij. Bijna iedereen denkt dat ik een relax leven heb en alles goed voor elkaar. Ik kan de spanningen ook goed verbergen en mensen omschrijven me vaak juist als sociaal en vrolijk. Echter, door deze spanningen vind ik het lastig om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Ik kom wel veel onder de mensen door werk, familie en enkele vrienden maar heb toch vaak het gevoel dat ik er niet bij hoor en mijn vriendschappen zijn op 1 hand te tellen. Ook voel ik me vaker eenzaam omdat ik toch ook vaker bepaalde situaties uit de weg ga!
Zijn er wellicht nog meer mensen die last hebben van bovenstaande, die ook normaal in de maatschappij staan maar toch ook moeite hebben met nieuwe vriendschappen op te bouwen en te behouden en zich hierdoor ook eenzaam voelen? Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit ervaren…