- Hoi16 februari 2012 om 21:00
hallo,
Ik ben een jongen van 20 jaar en ik denk dat ik een sociale angst heb, laat ik even uitleggen waar ik last van heb.
– Ik probeer nooit de telefoon op te nemen.
– Probeer om altijd te vermijden dat ik ergens naartoe moet bellen voor iets, en als ik bel dan ben ik van te voren bezig met wat ik moet zeggen (heb ik ook als ik met een maat of familie bel).
– Ik ga niet graag naar de stad om kleren te kopen of iets dergelijks.
– Als ik in een rij moet staan bij een kassa of als ik meerdere mensen heb die om mij heen staan ga ik vaak zweten en raak ik geïrriteerd en wordt ik zenuwachtig.
– Ik vind het niet fijn om langs mensen te fietsen.
– Presentaties geven op school lukt heel moeizaam, ik ben een dag van te voren vaak al zenuwachtig en op de dag zelf voel ik me vaak helemaal niet goed, ook geen eetlust. Ik verspreek me vaak (terwijl ik juist goed in talen ben) of een random lichaamsdeel bijvoorbeeld mijn been gaat gewoon trillen.
– Ik kan ook niet plassen op een open toilet, zelfs als ik op een dicht toilet zit en ik weet dat er andere mensen zijn heb ik er moeite mee(ik weet dat dit iets anders is dan sociale angst maar ik las dat het erbij kan horen.Ik denk dat de meeste mensen zoals mijn ouders en maten wel door hebben dat ik gewoon niet de meest sociale persoon op de aarde ben maar ze hebben geen idee dat ik hiervan last heb.
Denk overigens niet dat ik hierdoor depressief ben of iets dergelijks, ik denk dat ik hiermee leef vanaf toen ik ongeveer 12-13 was en ik heb ermee leren leven. Ik ben ook niet zo’n fan van emoties tonen en heb ook niet zo heel erg last van emoties.
Ik krijg wel vaak van mensen te horen “waarom ga je niet mee uit”. Maar als je niet kan plassen tijdens het uitgaan is dat niet echt een optie, aangezien je toch wel 3-4 keer op zo’n avond naar de wc moet^^.
Sinds vorig jaar ben ik wel als bijbaantje in een supermarkt gaan werken om het een beetje te confronteren maar het is nog niet echt veel beter.Ik zie er ook een beetje tegenop om tegen me ma te zeggen “mam ik heb denk ik sociale angst, ik ga naar de dokter”. Ik weet dat ze het allemaal goed zou vinden, maar toch ben ik daar niet zo fan van. Vooral omdat ik denk dat dat zwak is ofzo.
Iemand enige tips?
Mtv grt
Hoi
5 reactiesReagerenMarco17 februari 2012 om 13:23Hey wat jij beschrijft heb ik ook jaren gehad .Ik ben toch naar de huisarts gegaan hiermee die schreef mij paroxetine voor na 6 weken afzien is het leven nu een zeer groot stuk beter geworden.
En ik denk dat je moeder het alleen maar fijn vindt dat je gelukkig bent dus daar zal het niet aan liggen. Hoe eerder je er wat aan doet hoe sneller het leven mooi wordt . Ik bel en doe alles wat ik wil numvg marco
ReagerenNVT17 februari 2012 om 13:36@Marco, mag ik je attenderen op deze informatie: http://www.dokter.nl/forum/Medicijnen/195632-stoppen-met-paroxetine-bijverschijnselen.html
ReagerenAnoniem117 februari 2012 om 13:44Lees meer vragen en antwoorden over sociale angststoornissen:
Reageren
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=sociale+fobie&sa=zoekenSociale angst9 maart 2012 om 22:17Hey,
Jou verhaal komt me heel bekend voor, ik heb last van de zelfde klachten als jij.
Ook ik durf de telefoon niet op te nemen, in de meeste gevallen en probeer te vermijden om mensen te bellen.
En ik maak me van tevoren verschrikkelijk druk over
wat ik moet zeggen, ook bij vrienden en familie.
Ik stotter regelmatig, ook bij vrienden en familie.
En ik zweet overmatig, altijd en t word erger wanneer ik gespannen ben (vaak dus).
Ook mijn vrienden en familie weten van niets, ze merken inderdaad wel dat ik niet zo sociaal ben en erg terughoudend ben maar meer niet. t Zit in mezelf,ik heb
er al jaren last van, weet eigenlijk niet beter.
Ik ben niet zo’n dokterganger, ook omdat ik t als een soort van zwakte zie, maar ben deze week toch naar de dokter geweest met dit probleem. t Heeft me heel wat zenuwen gekost en zat daar ook totaal niet op mn gemak en kwam niet uit mn woorden, maar ben er wel iets mee opgeschoten.
De dokter heeft me doorverwezen naar t GGZ (zitten door heel nederland),
Hier geven ze cognitieve gedragstherapie, eventueel aangevuld met hartcoherentie training en/of (neuro) psychologisch onderzoek.
Deze methodes zijn wetenschappelijk onderbouwd, efficient en bewezen effectief en zijn speciaal bedoeld voor mensen die last hebben van angsten.
De behandelingen worden geheel of gedeeltelijk vergoed door t ziekenfonds, maar je moet wel een doorverwijzing van je arts hebben.
Kijk maar op http://www.ggzgroep.nlIk ga volgende week een afspraak maken bij t ggz.
Vind t heel erg eng, maar loop er al veel te lang mee en t is door de jaren heen alleen maar erger geworden en mn leven word er niet beter en leuker op, terwijl het misschien heel goed behandeld kan worden.
Aangezien jij met dezelfde klachten zit zou ik je aanraden toch naar de dokter te gaan en om een doorverwijzing te vragen.Ik wens je heel veel sterkte en succes en hopelijk komt t allemaal goed.
Zie er heel erg naar uit om relaxed en ontspannen in t leven te staan!
Groetjes Rian
ReagerenMeizje6 juni 2012 om 14:44Hoihoi,
Ik herken ook meerdere dingen van wat jullie schrijven.
Ik heb afgelopen jaren diverse “therapie-achtige” dingen gedaan; waaronder een assertiviteitstraining.Wat me tot nu toe het beste is bevallen, vooral doordat het langdurig is (zoiets kun je alleen in kleine stapjes aanpakken; dat heeft tijd nodig) en doordat je uitgebreid de gelegenheid krijgt om te oefenen met lastige sociale dingen, is de cursus van de VVM (Vereniging van Verlegen Mensen).
Google daar maar ’s op, mocht zoiets jullie wat lijken.Voorstander van medicijnen ben ik niet echt.
Succes met het overwinnen van jullie angsten!
Reageren