Zoeken Vraag het forum

Claustrofobie – kan niet tegen ‘vastzitten’

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik vermoed dat ik claustrofobie heb, maar dan geen claustrofobie volgens het boekje.

Het is namelijk niet zo dat ik niet tegen kleine ruimtes kan. Nee, ik heb pas symptomen wanneer ik in een situatie terechtkom waar ik niet uit kan komen. En dan is het vooral de “angst voor de angst” die me opspelen.

Enkele voorbeelden:
    – bij een crematie: bang dat ik flauwval of iets dergelijks en dat iedereen dan naar je kijkt. Het probleem is dat het bij een crematie vaak erg druk is…en nu komt het…het is not done om even de ruimte uit te wandelen als je niet op je gemak zit daar. Je moet dus blijven zitten totdat de crematie voorbij is.
    – in een achtbaan: je zit vast en kunt dus niet weg. Ik vind een achtbaan an sich overigens helemaal niet eng, het is puur het idee dat ik bang ben dat ik flauw zou vallen en dat je dan na je rit weer terugkomt bij de rij wachtenden en dat jij dan op apegapen ligt en iedereen je aanstaart.
    – een overleg met je baas: ije hebt soms van die overleggen waar bijvoorbeeld belangrijke figuren aanschuiven. Wederom ben ik dan vooral bang voor de mogelijke angstgevoelens. En natuurlijk wakker je dan juist die angstgevoelens op. Maar het probleem is dat wanneer je met een stel hoge piefen zit te overleggen je niet zomaar even naar buiten kunt lopen. Je zit vast in het overleg.

Dus samengevat: ik ben “angstig voor angstgevoelens” en dan vooral duizeligheid speelt dan op. Ook een overall gespannen gevoel overheerst. Het probleem speelt niet zo zeer bij kleine, afgesloten ruimtes. Het probleem gaat meer over situaties waar je niet weg kunt (fysiek onmogelijk of weggaan is ongewenst) en dan vooral angstig voor flauwvallen o.i.d.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik vermoed een vorm van claustrofobie…
    En hoe vind ik een oplossing?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dit heeft met claustrofobie helemaal niets te maken.
    Wel met angst en onzekerheid……..
    Lees eens de columns over angst die ik heb geschreven
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Dat zijn zeer interessante artikelen die je hebt geschreven.
    Toch kan ik nog niet helemaal vinden wat ik zoek.
    Ik geloof je meteen over wat je aangeeft over angsten, het is zeker een vorm van angst.
    Maar waarom dan alleen in situaties waarbij ik ‘vast’ zit en waar er geen vlucht mogelijk is? En waarom ben ik in andere situaties wel altijd 100% mezelf, zeer zelfverzekerd en heb ik nergens last van?

Reageren
    John (moderator)

Omdat je daar een angst voor ontwikkeld hebt. Maar vooral een onzekerheid omdat over wat anderen wel niet denken of vinden als je bijvoorbeeld flauw zou vallen…of bang dat je de controle dan verliest.
    Met claustrofobie heeft dat echt niet te maken.

Ik zou je willen aanraden om dit eens met je huisarts te bespreken en een verwijzing te vragen voor een psycholoog.

Reageren
    Anoniem

Ok dank je wel voor je uitleg

Reageren
Reageer op: Claustrofobie – kan niet tegen ‘vastzitten’
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.