Zoeken Vraag het forum

Angst

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste John,

Hier ben ik weer… Nadat het jaren goed ging, heb ik nu weer een ongelooflijke paniekaanval. En het is allemaal mijn eigen schuld. Even ter achtergrond: ik ben al jaren aan het strugglen tegen een angststoornis en het gaat met ups en downs.

Afgelopen vrijdag had ik een feestje en dit liep uit de hand. Er werd drugs gebruikt en ik heb hieraan meegedaan. Gesnoven, bedoel ik dan. Ontzettend dom en gezien mijn angstaanleg totaal niet handig, maar ik heb daarin een fout gemaakt.

Nu merk ik sowieso dat ik het hele weekend angstig ben; alles komt voorbij. Maar dat is natuurlijk ook logisch gezien mijn aanleg. Echter is er nu 1 specifieke angst die mijn hypochondrie ontzettend aanzet: namelijk het delen van een sleutel.

Het is zo dat ik daar op dat feestje een sleutel heb gedeeld met een bekende. Hierbij ging t om sleutelpuntjes snuiven en ik hield dus mn neus boven de sleutel; niet dat t in mijn neus ging zover ik herinner. Ergens staat mij bij dat diegene nog wel eens bloedneuzen heeft, maar dat was mij ongetwijfeld opgevallen als dat daar het geval was geweest.

Net terwijl ik op de bank zat begon ik weer te malen; wat als wat als. En ineens kwam de gedachte van ziektes krijgen via het delen van een sleutel! En verrek; ik google het en daar vind ik het: hepatitis. Gelijk heb ik gebeld met een bekende die ook wel eens gebruikt en hij zei in alle eerlijkheid hier nog nooit over nagedacht te hebben. Ik heb dat dus ook nooit gedaan, super stom achteraf. Ook mijn vriendin gelijk in paniek geappt en die zegt ook dat ik nu wel heel erg aan het zoeken ben naar iets om angstig voor te zijn (hoe gek het ook klinkt).

Gezien mijn angstaanleg ben ik gelijk in de treuren gaan Googlen en vond ik allemaal hele
    kleine kansen op. Ook ben ik gelijk aan het nadenken over het testen van mijzelf e.d., maar weet ik vanuit mijn behandeling dat dit niet altijd goed is want dan voed ik de angst. Iedereen in mijn omgeving zegt dat dit specifieke geval zo’n situatie is; een ontzettend kleine kans.

Ik weet dat dit lastig in te schatten is, maar wellicht weet u hier meer over. Is het inderdaad zo wat ik op internet lees (een ontzettend kleine kans) en moet ik het loslaten?

Alvast bedankt.

14 reacties
    Reageren
    Anoniem

Ps; ik heb mijn lesje geleerd. Geen gesnuif meer…

Reageren
    John (moderator)

Zo krijg je geen ziektes hoor

Reageren
    Anoniem

Jeetje, wat vind ik het fijn dat u dit zegt. Ik las al iets over hepatitis C zelfs. En alle andere vormen zelfs. Weet u waarom dit (bij goed zoeken) wel gelinkt wordt aan het delen van een sleutel?

In ieder geval enorm bedankt voor de reactie

Reageren
    John (moderator)

Vooral wanneer de sleutel in dat neusgat wordt gestopt. Maar dat was bij jou niet het geval

Reageren
    John

Dank voor de reactie. Toch baart me dit weer wat zorgen. Het was namelijk een feestje waar ik in vlagen niet zoveel meer van weet. Over het algemeen (vanuit het verleden) weet ik dat ik de sleutelpunt onder mijn neusgat houd. Maar wat als ik nu toch per ongeluk een keer de punt in mn neus stopte?

Wat ik online lees is dat het risico met
    Name groot is bij snuifbuizen omdat die helemaal de neus ingaan en aan de zijkant dus er vol tegenaan schuren. Ik denk dat dat met de sleutelpunt niet het geval is geweest. Maar toch begint nu weer de “wat als”.

Denkt u dat dit een teken van de angststoornis is, of maakt dit het risico op een eventuele infectie met iets wel reeel?

Reageren
    Anoniem

Excuses; ik heb de naam John gebruikt, maar dat wilde ik als aanhef gebruiken.

Reageren
    John (moderator)

De angststoornis dus

Reageren
    Anoniem

Duidelijk. Met andere woorden; geen reeele angst en snel vergeten (en niet nog een keer doen natuurlijk)?

Reageren
    John (moderator)

Geen probleem

Reageren
    John (moderator)

Helemaal goed!

Reageren
    Anoniem

Hi John,

Laatste keer, beloofd! Ik heb gebeld met de soapoli om het ook vanuit hen bevestigd te krijgen, en zij geven aan dat Hepatitis C en bijv. Hiv totaal niet over te dragen zijn op deze manier (dus snuiven van een sleutelpunt) tenzij er echt een stroom bloed te zien was en ik dat had geïnhaleerd. Maar daarbij de opmerking dat je dat hebt moeten gezien en anders is er geen sprake van risico. Met andere woorden: dit valt altijd op.

Nu weet ik dat Hepatitis B ook via (o.a.) bloed wordt overgedragen. Kan ik hierbij uitgaan dat ook B (naast C) is uitgesloten? Van A las ik al dat het via een heleboel manieren kan voorkomen dus ik neem aan dat dat niet helemaal van toepassing is. Daarnaast was ik benieuwd of u zich kunt vinden in de toelichting vanuit de Soapoli zodat ik mijn dubbelcheck ook heb gehad haha..

Alvast bedankt voor uw reactie.

Reageren
    John (moderator)

Vanzelfsprekend dan ook uitgesloten

Reageren
    Anoniem

Enorm bedankt voor, opnieuw, de ontzettend snelle reactie. Dat stelt mij zeker gerust. U kunt zich dus ook vinden in de toelichting vanuit de soapoli?

Ze gaven nog aan dat de meneer van het medisch forum mij al een goed antwoord had gegeven op het risicovraagstuk, dus dat is een compliment naar u!

Reageren
    John (moderator)

Ben het helemaal met de soapoli eens

Reageren
Reageer op: Angst
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.