- Joost24 juni 2022 om 17:25
Goedemiddag,
Ruim twee jaar kamp ik met behoorlijk angst en paniekklachfen. Hiervoor ben ik al geruime tijd onder behandeling van een psycholoog.
Omdat de klachten steeds erger worden heb ik citalopram voorgeschreven gekregen. Na veel online te hebben gelezen over de bijwerkingen toch besloten om aankomende week te starten.
Totdat ik vandaag onderstaand artikel tegenkwam. Na wat meer zoeken online komt ditzelfde onderzoek geregeld terug.
Ik heb ook ziekteangst, lezen dat antidepressiva tot een verhoogde overlijdenskans kan lijden en een hartaandoening of tia is best even schrikken.
Ik ben hierdoor erg gaan twijfelen en weet niet meer zo goed wat ik moet doen?9 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 juni 2022 om 18:13Als dat nou een wetenschappelijk onderzoek was en niet van een site die iets te verkopen hebben (opleidingen) dan zou ik zeggen denk er goed over na…
Het is natuurlijk altijd beter als je geen medicijnen nodig zou hebben, maar soms ontkom je er niet aan en is het noodzakelijk.
ReagerenJoost24 juni 2022 om 19:22Ik begrijp je redenatie helemaal, alleen is het wel een grootschalig universitair onderzoek geweest uitgevoerd door wetenschappers.
Reageren
Niet iets wat zo’n site zelf bedenkt.Joost24 juni 2022 om 19:42Dit komt van een betrouwbaardere site af:
Reageren
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=24781Alias25 juni 2022 om 00:07Hoi Joost,
Is het een idee om eerst alles dat je ongetwijfeld ook hebt gelezen uit te proberen om van je klachten af te komen?
Wat wil je voor je angst in de plaats?
Wanneer lukt dat al of ervaar je dat al?
Kun je die momenten vaker beleven?
Wat zou je doen als je geen angst meer had?
Zijn er momenten waarop je dat al doet?
Wanneer kun je dat in stapjes vaker doen?Kun je door meer op betere voeding, slapen, ademhaling, bewegen, ook meer ervaren wat je voor angst in de plaats wil? Enz.
ReagerenJoost25 juni 2022 om 11:04Dank voor de tips, ik doe inderdaad al veel om de angst te minderen. Ademhalingsoefeningen, dagelijks minimaal 10.000 stappen geen alcohol, vrijwel geen koffie meer.
Na drie weken vakantie merk ik dat het beter gaat. Ik had mij voorgenomen daarna te starten met de medicatie. Omdat het nu ietsjes beter gaat en na het lezen van dat onderzoek begin ik weer te twijfelen. Ook omdat ik weet hoe lastig het is om er weer mee te stoppen met als risico dat je het wel lange tijd blijft gebruiken.
Slaap is inderdaad wel iets waar ik naar moet kijken, meestal slaap ik een uur of 6 tot 7 per nacht.
ReagerenAlias25 juni 2022 om 13:43Hoi Joost,
In principe zou CGt (angst verminderen met technieken) plus bv meer vaardigheden aanleren voor stress, en zo gezond mogelijk omgaan met je eigen behoeften, al veel moeten doen.
Medicatie probeer je normaal pas als er wordt gedacht dat angst te hoog is om van therapie te profiteren, of als er iets in jouw brein ondersteund moet worden omdat je van nature angstig bent.
Als je medicatie zou nemen voor de eerste reden moet je medicatie koppelen aan therapiedoelen, die daardoor makkelijker worden.
Een voorbeeld: ik had angst voor spreken voor een grote groep. Daar bestaat Propranolol (een betablokker) voor, wat ervoor zorgt dat je niet trilt, zweet of bloost.
Dat nam ik een paar keer voorafgaand aan het geven van een presentatie. En daardoor leerde ik dat ik het eigenlijk best kon, en daardoor heb ik het weer gestopt.Als jij angstmedicatie gaat nemen zonder dat het aan therapiedoelen is gekoppeld, is het niet of minder de verwachting dat je er nog mee stopt. Dan neem je het immers om klachten te dempen ipv dat je de klachten zelf vermindert.
Ik ken je angsten niet, maar voor elke angst (behalve een psychotische) zou je er zonder medicatie vanaf moeten kunnen komen. Soms is een wissel van therapeut na nog eens evalueren ook een idee, bv als de doelen niet te behalen zijn met de therapie die de psycholoog heeft.
Elke psycholoog heeft (andere) therapievormen geleerd.
ReagerenJoost25 juni 2022 om 20:16Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb een gegeneraliseerde angst en paniekstoornis + ziekteangst.
Sommige weken gaan prima maar de laatste weken werd het steeds erger en begon ik in alledaagse situaties beren op de weg te zien. Vandaar dat de huisarts zei wellicht toch goed om eens te proberen icm de psycholoog.
Door de hoge mate van angst denkt de psycholoog ook dat de behandeling wellicht beter werkt icm medicatie. Ik was ook van plan om dit te gaan doen, tot ik het artikels tegenkwam waarbij uit onderzoek is gebleken dat de overlijdenskans stijgt. Dat is het me niet waard.
Ik ben ook lang tegen deze medicatie geweest omdat ik het zelf wil oplossen en niet afhankelijk van een pilletje wil zijn. Zeker niet voor langere tijd.
ReagerenAlias25 juni 2022 om 21:26Hoi Joost,
Een hogere overlijdenskans zou ik pas zorgen om maken als je dit voor altijd zou blijven slikken.
Misschien kun je wat meer regie nemen over hoe jij het wel wil gebruiken?
Dus bv: je bedenkt wat je ipv GAS en paniek en ziekteangst als doel wil stellen (beter beginnen met 1 vd 3 misschien).Dan als je een doel hebt gesteld (bv wat je graag zou doen als je niet belemmerd werd), kun je dat gaan proberen icm medicatie.
Een soort angsthierarchie en doelen maken wat je graag wil veranderen.Dan zou je met jezelf kunnen onderhandelen dat je dit eerst samen met de psych. concreet opschrijft.
En samen een realistische periode bepaalt dat je therapie icm medicatie probeert om succes te behalen.Ik denk overigens zelf dat ernstige klachten zonder medicatie ook uiteindelijk een hogere overlijdenskans geeft, puur door een slechtere kwaliteit van leven..
ReagerenJoost26 juni 2022 om 13:43Dat ben ik inderdaad met je eens blijft echt lastig. Ga je starten of nog een laatste keer met veel sporten, ontspanningsoefeningen, op voeding en slaap letten.
Wanneer beslis je dat het het moment is waarop het niet meer zo kan en je wel gaat starten met medicatie.
Reageren