- Mariska24 april 2018 om 20:40
Hallo,
Kort: ik zit een jaar thuis met een burn-out. Voor mijn burn-out begonnen de paniekaanvallen (gevolg van een huiselijk geweld relatie), en tijdens mijn burn-out popten die weer (heviger) op. Dit gecombineerd met veel angst. Kortom, ik had het hele ‘pretpakket’. Nu ben ik herstellende van mijn burn-out, en met dank aan een goede coach zijn de paniekaanvallen amper aanwezig (en als ze er zijn is het meer goed te hanteren ‘onrust’) en is enige angst zo goed als niet bestaand.
Maar, ik rook. Dat deed ik voor alle ellende, en waarschijnlijk door eerdere ellende, al en ik wil écht dolgraag stoppen. Het punt is alleen dat ik ergens gelezen heb dat stoppen met roken paniekaanvallen in de hand werkt. En ik ben net zo blij dat ik daar van af ben. Ik huiver er dus voor om te stoppen met roken púúr om die reden. Ik wil stoppen, maar niet weer door die paniekhel heen.
Wie heeft hier ervaring mee? En wie heeft tips? Weer ik de paniek bv. eerder af door te minderen ipv cold turkey te stoppen? Of door veel te sporten (andere stoffen aan te maken om de amygdala tot rust te manen)?
Of wellicht dat hetgeen ik gelezen heb pure flauwekul is, en er geen relatie is (los van andere afkickverschijnselen – ik vreet me wel vol met snickers om die te doorstaan 😉 Die kan ik wel handelen) tussen stoppen met roken en paniekaanvallen. Dat laatste hoop ik op!2 reactiesReagerenuitervaring11 mei 2018 om 16:00Waarschijnlijk verwacht je al dat paniek zal terugkeren, dus zal het ook wel gebeuren. Dan is dat maar zo, gaat wel weer over. Ik ben gestopt tijdens een periode van hevige paniek en ik leef nog. Het feit dat je bang bent om weer te paniekeren is begrijpelijk, maar je moet erdoorheen. Supercompenseren door hevig te sporten, drinken, whatever zou ik niet doen. Focus je eerder op ontspanning (oefeningen) yoga, wandelen, praten. Je kunt het!
ReagerenCatootje21 mei 2018 om 18:19Roken zelf kan angstklachten verergeren, door de manier van ademen. Ook zorgt roken voor een belasting door gifstoffen, waaronder cadmium en voor tekorten aan diverse voedingsstoffen, waaronder zink en vitamine C.
Belangrijk is dus allereerst om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon, met complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Losse koolhydraten en zeker geraffineerde suikers zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel, wat angstklachten kan uitlokken.
Verder natuurlijk ook je lichaam ontgiften met natuurlijke middelen. En zorgen voor wat extra voedingsstoffen. Stofjes als magnesium, zink, vitamine B, C en D en omega 3 kunnen helpen om je zenuwstelsel te ondersteunen en je neurotransmitters reguleren. Bij de stress, voorafgaande aan een burn out, verbruikt je lichaam meer en neem je stoffen slechter op dus reden temeer om te zorgen voor wat extra’s voor je lichaam. En natuurlijk ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning en regelmaat.
Reageren