- Stresskip10 februari 2018 om 18:52
Hallo allemaal,
Ik ben een meisje (18) en ik heb een angststoornis. Graag wil ik mijn verhaal kwijt. Drie weken geleden heb ik met mijn vriendje onbeschermde orale seks gehad. Achteraf bleek dat hij een koortslip had, dit wist ik op dat moment niet en hij wist niet dat hij mij daarmee herpes kan geven.
Sindsdien ben ik eindeloos aan het googelen en ik denk dat ik bijna alles over herpes weet nu. Wat niet weet wat niet deert, helaas. Ik weet dus alles en het deert. De incubatietijd is 2-12 dagen en die zijn dus al voorbij. Ik heb mijn menstruatie al gehad. Ook ben ik net weer beter van de griep. Mijn weerstand is dus echt heel slecht geweest de afgelopen weken. Een perfect moment voor het virus om uit te breken. Maar ik heb na deze dingetjes en dagen geen symptomen gehad. Echter kan het weken, maanden of zelfs jaren later opeens uitbreken. Of ik ben een stille drager. Herpes is blijkbaar alleen te testen als je symptomen hebt en niet via een bloedonderzoek of iets dergelijks. Ik kon wel een bloedonderzoek krijgen, maar het wordt flink afgeraden…
Nu ben ik heel paranoïde en voel ik dat mijn lymfeklieren zijn opgezet en zogenaamde pijn bij het plassen. Elke dag check ik mijn vagina met een spiegel. Ik vermijd bepaalde etenswaren, omdat deze het aminozuur arginine bevatten en dit kan het virus voeden. Ik denk erover na om preventief lysine te slikken, dat is ook een aminozuur, alleen dat zou het virus remmen. Ik wilde zelfs de dokter bellen en zeggen dat ik het heb (ik was al langs geweest voor controle en als ik de symptomen zou hebben worden mij medicijnen voorgeschreven) zodat ik de medicijnen in huis heb, mocht het zo ver zijn.
Verder durf ik geen seks meer te hebben met mijn vriend. Ik wil liever niet dat hij me beft, want ook zonder koortslip, schijnt het dat besmettelijk kan zijn. Dus ik verzin smoesjes. Een beflapje durf ik niet voor te stellen, want als ik toch al besmet ben en hij ook. Dan is het al helemaal niks meer aan.
Dit alles is niet goed voor mijn relatie en ik stress er heel veel om.
Iemand advies?
11 reactiesReagerenStresskip10 februari 2018 om 18:53Sorry voor dit ellenlange verhaal! Mijn relatie bestaat uit meer dan seks hoor en ik hou veel van hem. Maar door alle stress kan ik niet genieten.
ReagerenJohn (moderator)
10 februari 2018 om 18:59Vooral minder stressen en stoppen met zoeken op internet. Een eerste besmetting maakt zich doorgaans na 6-7 dagen kenbaar met een uitbraak. Er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat je herpes genitalis hebt opgelopen. Als de koortslip niet actief is is de kans sowieso al heel erg klein.
ReagerenStresskip10 februari 2018 om 19:07Bedankt voor je snelle antwoord Tandor! Dus het kan zijn dat ik geluk heb en het niet heb opgelopen? En ook al zijn we voorzichtig met orale seks en letten we op zijn koortslip, met pech krijg ik het wel? Ik heb trouwens nog nooit een koortslip gehad. Heeft een bloedonderzoek naar herpes genitalis dan juist wel zin voor mij? Als in voor mijn gemoedsrust? Of is het nog steeds af te raden?
ReagerenJohn (moderator)
10 februari 2018 om 19:17Als de koortslip niet actief is, is de kans op besmetting nagenoeg nihil. En eigenlijk een normaal aanvaardbaar risico dat in principe iedereen loopt wanneer bij een partner niet bekkend of hij of zij ooit een koortslip heeft gehad. Bloedonderzoek heeft totaal geen zin. Indien je een infectie zou hebben opgelopen, dan had je al lang klachten moeten hebben gehad.
Reageren
Hoort Jakob bij jou? Want volgens mij zie ik hetzelfde IP adres…. bij een topic dat over hetzelfde gaatStresskip10 februari 2018 om 19:20Jakob hoort er ook bij ja. Het is een beetje hopeloos allemaal. Toch erg bedankt voor je antwoorden!
ReagerenJohn (moderator)
10 februari 2018 om 19:28Het heeft niet zo veel zin om er twee topics van te maken…. het is zo hopeloos als je het ze;f maakt ! Niet zo druk maken er is niks aan de hand. Alleen even goed opletten. Als je symptomen zijn van en koortslip: geen orale seks en beter even niet zoenen totdat ze weer weg is.
ReagerenAngsthaasje26 juni 2018 om 20:17Hoihoi,
Ik ben een angstig meisje van 21 jaar. Ik ben ook enorm aan het stressen! Ik was op 6 juni met een jongen en zijn penis gleed (denk ik, ik weet het niet meer zeker of dat ik het mij inbeeld) onbeschermd langs mijn vagina en er was onbeschermd wrijfcontact. Ik schrok hier enorm van en zei dat hij onmiddelijk een condoom aan moest doen. Uiteindelijk hebben wij geen seks met elkaar gehad. Ik heb hem alleen oraal bevredigd.
Ik had mij de dag ervoor geschoren en dan heb ik vaak last van bultjes en jeuk. Ongeveer 3 uur nadat we hadden afgesproken had ik een onderhuids bultje in mijn lies. Ik schrok hier enorm van, maar na wat zoeken op internet bleek dat dit een gevolg kan zijn van het scheren. Het onderhuidse bultje was aan het eind van die week ook weer verdwenen en heb er verder ook geen last meer van gehad.
Ik heb hier en daar nog wel wat jeuk gehad door teruggroeiende haartjes, maar niks ernstig. Geen blaasjes/wondjes/pijn bij het plassen/koorts. Toch begon ik mij zorgen te maken en ben ik steeds meer op het internet gaan kijken. Ik las een paar enge verhalen en ben ergens toch bang dat ik herpes, maar nog nooit een uitbraak heb gekregen? Op internet staat een incubatie tijd van 2-12 dagen en die tijd is nu is verstreken. Toch ben ik bang dat ik herpes heb.
Ik heb door mijn angst ook een soa test gedaan bij een privékliniek, mede omdat de wachttijd bij GGD wat lang duurt. Maar op 6 juli ga ik voor de zekerheid nog een test doen bij de GGD. De test bij de privekliniek was negatief, maar ik ben niet getest op herpes. Ik vertelde de arts over mijn angsten en het bultje, maar zij zei dat een eerste uitbraak weldegelijk valt te merken en echt niet gepaard gaat zonder zware symptonen. En dat het bultje waarschijnlijk een onsteking was geweest. Ik heb alleen een onderhuids bultje gehad en wat jeuk maar veder niets. Komt het ook voor dat je van een eerste uitbraak nauwelijks klachten ervaart?
Ik ben nu erg paniekerig en ik kijk dagelijks naar mijn vagina en anus of ik iets geks zie. Is er een kans dat ik besmet was met herpes door het wrijfcontact? Ik heb hem ook oraal bevredigd maar geen koortslip gehad. Ik ben erg anstig en blijf maar op Google kijken. Ik ben bang dat ik nooit meer seks kan hebben. Ik ben hier op zoek naar een soort second opinion die kan bevestigen wat de arts tegen mij zei :((
ReagerenAngsthaasje26 juni 2018 om 21:16Iemand advies?? Ik ga morgen ook naar de huisarts
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 00:00Je klachten lijken in ieder geval zeker niet op een herpes infectie.
ReagerenAngsthaasje27 juni 2018 om 19:22Hi Tandor,
Bedankt voor je reactie. Vandaag ook nog even langs de huisarts geweest wegens kloofje bij anus (dat inmiddels alweer is genezen). Verder ook vragen gesteld over het virus. Zij gaf aan dat een uitbraak echt heel opmerkbaar is en met meerdere symptonen, je hebt er echt een aantal weken zwaar last van, vooral bij de eerste uitbraak Ik had alleen een onderhuidse zwelling bij de lies en wat jeuk, wat aan het einde van die week alweer voorbij was (wss irritatie door het scheren). Ik denk dus niet dat dit een uitbraak was? Huisarts gaf aan dat ik mij geen zorgen hoef te maken! Deel jij deze mening ook? Dan ben ik weer een beetje gerustgesteld.
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2018 om 19:39