Zoeken Vraag het forum

angstoornis of meer aan de hand(depressie etc)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik ben een man van 21 en heb diagnose van GAD gekregen.
    Ik heb sinds een jaar na een soort instorting(hartkloppingen zwart zien etc) last gekregen van angst paniekaanvallen zo erg dat ik mijn studie noodgedwongen moest beĆ«indigen. Ik had eerst last van hypochondrische angst ook ivm met een hartaanval. Heb hartonderzoeken gehad en bloedonderzoek maar er was niets aan de hand. Toen heb ik na 2 maanden volledig in de stress te zitten behandeling gehad bij een psycholoog die de diagnose GAD en paniekstoornis stelde. Toen is er heel langzaam maar gestaag verbetering in gekomen( kon na tijdje ook weer autorijden heb ook traumatische ervaring daarmee gehad) en “zieke” gevoelens verdwenen. Maar nu sinds een maand waarop ik opeens een dag duizelig werd en me niet goed voelde is het weer helemaal terug zwaar vermijdingsgedrag zit letterlijk vast in huis en heb geen zin om ook maar iets te doen en ben de hele tijd bang dat ik wat heb al langs huisarts geweest en ontlastingen onderzoek gedaan ivm diarree en buikjlachten(dat nu wel weg is komt daar stress neem ik aan) er kwam ook niets uit dit onderzoek. Mijn behandeldende therapeut is nu 4 weken afwezig dus kan daar niet heen momenteel met mijn klachten. Ik heb ook het idee dat ik het plezier in dingen ben verloren en krijg veel last van willekeurige momenten van kippenvel en pieker ontzettend veel en heb veel pijn in schouders ook voel ik mij heel afwezig, dit levert veel stress op dit afwezige gevoel en ben bang voor alles en nog wat. Als ik alleen al een stukje ga lopen voel ik mij fysiek ziek en ik weet momenteel echt niet wat ik aan moet.ik sporte eerst ook veel maar ga nu trillen als ik sport.
    Is dit misschien een teken van een depressie? Hoe kom ik van mijn afwezige rare gevoel af.
    Alle tips zijn welkom.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je hebt dus een paniekaanval gehad waardoor je weer bent gaan hyperventileren met alle gevolgen van dien. Het hyperventileren zorgt dan dus weer voor meer angst en onrust. Een vicieuze cirkel dus. Best vervelend dat je therapeut niet bereikbaar is.
    Lees eens de columns over angst die ik heb geschreven. Je kunt daar oefeningen in vinden die je zou kunnen toepassen.
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten

Reageren
    Anoniem

Ik denk zelf ook dat verkeerde ademhaling hier een rol in speelde want ik slikte ook weer lucht in en veel boeren etc. Maar de trigger was voor mij niet heel duidelijk ik denk dat het een kleine griep was en foute associaties zorgde voor escalatie in de vorm van meerdere paniekaanvallen. Ik heb trouwens weinig tot geen tintelingen in mijn handen of voeten wel worden deze regelmatig koud. En ik sta ook weer op met angst heb je misschien een tip nog om mijn foute patroon nu (mijdingen, thuis “vastzitten” angst piekeren te door breken. Ik heb het idee dat normaal voelen mij al angstig maakt)

Reageren
    Anoniem

Misschien kun je eens valeriaanthee proberen? Via de huisarts kun je eventueel ook eens vragen naar angstremmers.

Ik weet er verder niets vanaf dus ik roep maar wat: een bezigheid zoeken om jezelf af te leiden van piekeren en angstgedachtes. Misschien gamen, lezen, in bad zitten, muziek opzetten bijvoorbeeld? En ontspanningsoefeningen, meditatie, om jezelf te kalmeren.

Verder niet teveel ineens, maar in heel kleine stapjes proberen je grens te verleggen. Stel kleine drempeltjes en wees trots op jezelf als het lukt om er eentje te nemen!

Reageren
    John (moderator)

Het zijn alleen maar allemaal “gevoelens” …..Ga me de oefeningen aan de slag en probeer je over de angst heen te zetten. ga er toch op uit ook al heb je in eerste instantie geen zin om dat te doen.

Reageren
Reageer op: angstoornis of meer aan de hand(depressie etc)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.