Enkele jaren geleden ben ik seksueel misbruikt door vrienden van mijn toenmalige vriend, en met hem heb ik ook 2,5 jaar in een gewelddadige relatie gezeten. Dit heeft geresulteerd in complexe PTSS en inmiddels ook depressie met suïcide gedachten. Het uit zich vooral in: herbelevingen, nachtmerries, paniekaanvallen, dissociatie, prikkelbaar, snel boos, somber, veel huilen, etc. Ik heb EMDR gehad, ben bij een psycholoog geweest, kalmerings- en slaapmiddelen gehad, maar het lijkt allemaal niet te helpen. De relatie met mijn huidige vriend is wankel nu, omdat ik zo onvoorspelbaar en soms onredelijk ben. Hebben jullie advies voor mij, iets wat jullie echt heeft geholpen bij het verwerken van een heftige gebeurtenis of het onder controle krijgen van je emoties? Therapie, vitaminen, medicatie, oefeningen, mag werkelijk alles zijn, ik wil alles proberen! Ik slik sinds kort al 5-HTP pilletjes, in de hoop dat dit iets zal verbeteren.
Ik zou je aan willen raden het met je huisarts te bespreken. Zodat je verwezen kunt worden naar een hulpverlener die samen met jou de juiste therapievorm kan gaan bekijken.
Als je goedbedoelde tips van mensen hier gaat opvolgen,heb je grote kans dat je allerlei dingen gaat proberen die bij jou niet helpen. Omdat wat jij mee hebt gemaakt, wel echt heftig is en niet met een meditatie oefening of rustgevend pilletje weg zal gaan. En als je dingen gaat proberen die vervolgens niet werken, is dat voor je mentale toestand niet goed. Daarom zou ik liever gelijk professionele hulp inschakelen. Daar zal een wachttijd voor staan helaas, maar je huisarts kan je dan waarschijnlijk beter iets voorschrijven om die tijd te overbruggen, dan dat je zelf gaat uitproberen wat zou kunnen werken.
Hoi Suus,
Ik ben dus al bij de huisarts geweest en al meerdere therapieën en medicatie geprobeerd, maar dat heeft dus allemaal nog niet geholpen..
Ja dat snap ik hoor,maar ik bedoelde het in de zin van opnieuw bespreken. Kijken of er andere therapie vormen of medicatie zijn die beter bij jou passen.
Als je het in een andere hoek dan reguliere therapie wilt zoeken, dan denk ik nu even aan iets heel anders. Zelf ga ik door een fysieke blessure naar een fysio fitness groep. Maar daar zijn ook mensen met mentale problemen, bijvoorbeeld een burn out, depressie of een lichte vorm.van ptss. Zij gaan daar naar toe om "uit hun hoofd, in hun lijf" te komen, zoals onze fysio het uitdrukt. Door te sporten en ook door ademhalings, ontspannings en yoga oefeningen te doen. Misschien zou je een traject bij een psychosomatisch fysiotherapeut kunnen proberen.