- Simon20 april 2020 om 19:03
Hallo,
De laatste paar dagen heb ik een zoemend gevoel door mijn lichaam, het is heel moeilijk uit te leggen.
Alsof ik de hele tijd onder lichte stroom sta en dat als golfjes zoemt door me lichaam. Het doet geen pijn, ik kan alles bewegen etc… Het is gewoon irritant.
Als reactie om die zoemende golfjes tegen gaan beweeg ik op en neer en soms krijg ik een kleine tik als reactie om het te onderdrukken.Ik heb er alleen last van als ik stil zit/lig, als ik door de stad loop merk ik er niks van.
Ik heb de afgelopen 2 maanden wel veel stress gehad, dit komt door langdurige ontsteking in mijn keel en strottenhoofd, hierdoor 2 maanden lang op elke ademhaling lopen letten en veel last gehad van chronische hyperventilattie.
Het gaat nu juist de goede kant op maar ik zit nu dus al een aantal dagen met dat zoemende/elektrische golven gevoel door het lichaam. Het is niet op bepaalde plekken maar gewoon door het hele lichaam.
Herkent iemand dit?
Wat zou het kunnen zijn?
Is het gevaarlijk?Bedankt!
Extra: vooral smiddags en savonds last van, sochtends gaat het. het is soms ook een schrik gevoel dus. Zoem –> schrik –>. Nogmaals, heel moeilijk uit te leggen.15 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 april 2020 om 19:51Ik denk dat het toch stress klachten zijn, misschien gerelateerd aan chr. hyperventileren.
ReagerenJoris19 juli 2021 om 18:32- Ik heb het ook. Zoemende stootjes, hoorbaar. Lijkt in de slaap, van oor tot oor, de achterkant van de nek tot in het kaakgewricht te zitten. Heel irritant inderdaad. Ik heb wel een burn-out gehad maar toen had ik er geen last van. Ik ga er verder induiken en hou je op de hoogte als ik iets vind. Hoop dat we komen tot een oplossing/oorzaak.
Elsbeth7 juni 2022 om 07:48Hi Simon en Joris,
Dit heb ik ook al ruim een jaar en misschien zelfs langer. Net als Joris heb ik ook een burn-out gehad en ben daarvan nog herstellende.
Reageren
Ben bij veel verschillende (medisch) deskundigen geweest en niemand weet het precies.
Ik hoor ‘t ook graag als iemand hier een antwoord op/voor heeft.Johanna2 mei 2023 om 12:11Ik heb ook een zoemend gevoel in mijn lichaam. Overdag heb ik er weinig last van maar als ik ’s ochtends wakker wordt voel ik een soort van stroom door m’n lichaam gaan: even zoemen dan heel even weg en dan weer zoemen. Ik woon niet ver van een hoogspanning – zou het daar mee te maken kunnen hebben? (Heb geen burn out of zo).
ReagerenCatootje2 mei 2023 om 15:31@Johanna, weten doe ik het natuurlijk niet maar en kunnen diverse factoren meespelen, zoals voedingspatroon. Zo kunnen bepaalde voedingsmiddelen ontregelend werken op je schildklierhormonen. Verder inderdaad straling. Denk aan dit verband ook aan slapen op metaal. Sowieso al slecht, omdat je dan niet goed kan aarden maar het trekt ook omgevingsstraling aan. Er zijn op zich wel producten om je tegen straling en andere invloeden te beschermen, zoals bepaalde hangers en schijfjes die je bij je kan dragen.
ReagerenJohanna3 mei 2023 om 00:17@Catootje, hartelijk dank voor de reactie. Schildklier, hmm, daar zal ik verder over gaan lezen. Wat betreft de straling, ik heb inderdaad een paar maand geleden mijn metalen bed vervangen door een houten. De spiertrekkinkjes die ik in mijn benen had zijn sindsdien vrijwel verdwenen maar nu heb ik dus nog wel dat zoemende aan/uit gevoel. Al is het niet mijn stijl, ik zal nu toch op zoek gaan naar een hangertje tegen straling en dat uitproberen. Wie weet. Nogmaals, Catootje, heel veel dank voor de suggesties.
ReagerenMoulakis30 juli 2024 om 01:08Zo heb ik dat zoemend gevoel op m’n linkervoet, het lijkt op t spinnen van een kat, zoem, 1 seconde niks en dan weer zoem, heel de tijd
ReagerenHannelore13 oktober 2024 om 09:18Moulakis, dat heb ik precies ook sinds een paar weken. Ben jij er al achter waar het vandaan komt?
ReagerenJesper13 oktober 2024 om 23:14@moulakis, hetzelfde probleem hier, maar dan in mijn linker onderbeen aan de buitenkant, heel irritant.
ReagerenRox4 maart 2025 om 10:25Gelukkig zijn er meer die dit hebben.
Reageren
Ik heb het al jaren, begon in de overgang s morgens bij het wakker worden, gevoel als of ik aan de stroom gelegd werd.
Dit ging na half uurtje weer weg.
Nu als ik ’s nachts wakker wordt stroom gevoel in verschillende heftig heden, en s morgens bij het wakker worden weer en blijft de hele dag het is nooit stil lijkt of er de hele dag een trein door mijn lichaam dendert.
Mindfulness ademhaling s oefenen meditatie van alls geprobeerd.
Niks helptStroom13 maart 2025 om 21:56Ik heb dat nu ook al meer dan een jaar, jaren. Geleidelijk aan erger. Het linkerbeen altijd, maar het hele lijf ‘ zoemt’, sommige nachten is dat echt heel erg. Ook de ‘roffels’ kleine spiertrekkingen die vooral erg zijn onder mijn voetzolen en tussen schouder bladen. Maar die kunnen overal zijn. Plekken waar nog niet eens spieren zitten. Ook ‘ fasciculaties’ onder hoofdhuid en behoorlijk heftige ( soms pulserende) tinnitus.
Ik vraag me zo vaak af wat het is. Geen functieverlies. Neuroloog weet het ook niet. ( zegt FNS)
Als ik wandel zijn mijn benen vaak vrij normaal. Incidenteel gaat dat geroffel dan ook door.Het wordt tijdens meditatie en zingen vaak wel wat rustiger, maar ( bijna) nooit ‘ weg”.
ReagerenSyl2 mei 2025 om 15:13Hier ook, op 1 punt steeds dat zoemen. Bij mij zit t bij mn hartstreek. Eng maar ik ben totaal onder controle wat betreft t hart. Het voelt dan ook niet diep maar meer in mn huid. Als ik even stop met ademen word het minder. Irritant en ik probeer er niet aan te denken. Maar in bed voel ik het erger.
ReagerenIngrid15 september 2025 om 09:16Ik heb een tijdje een apparaatje gehad, geïmplementeerd ter hoogte van mijn hart, dat mijn hartslag continu registreerde. Ik had sindsdien last van een soort golven die van mijn hart naar de buik gingen; aangezien er niets met mijn hart aan de hand bleek te zijn heb ik het laten verwijderen. De cardioloog kon deze sensaties niet plaatsen, maar mijn acupuncturist wel: hij zei: je draagt iets in je wat continu naar de kliniek aan het zenden is. Na verwijdering was het over. Slecht slapen doe ik echter nog steeds, en het gevoel licht onder stroom te staan kwam terug en is er inmiddels bijna continu in bed. Ik ben me opnieuw gaan verdiepen in elektrosmog, en ga nu “verhuizen” naar een houten bed. Het frappante is dat ik in een huisje in Duitsland, redelijk ver weg van de bewoonde wereld en internet deed het slecht daar, als een roos heb geslapen. In een houten bed. Stress heb ik zeker gehad, maar ik leg geen verband met deze “inwendige bevingen”. Hopelijk hebben andere mensen hier ook wat aan.
ReagerenJackson27 maart 2026 om 16:03Ik heb ook vaak last van een zoemend gevoel. Net of je constant onder stroom staat. Het gevoel wat je hebt als je een 9-volt batterij tegen je tong zet.
Reageren
Ik denk dat het bij mij gevolg van stress of spanning is die maar niet weg wil. Iets wat je wellicht jarenlang opbouwt is natuurlijk ook niet meteen weer weg. Dat kan ook wel maanden duren. Naast dit gevoel heb ik al jaren last van hartkloppingen. Maar er is niets met mijn hart aan de hand. Al meerdere malen gecontroleerd. Dus dat geloof ik inmiddels wel. Ik denk dat het bij mij ligt aan het feit dat ik slecht écht kan ontspannen. Muziek helpt vaak wel. Maken of luisteren. Kan ook werk gerelateerd zijn natuurlijk. Ik ben het nog aan het uitzoeken.