- Ik358 november 2022 om 23:31
Hallo,
Ik ben een vrouw van 35 jaar. Vanaf augustus heb ik last van mijn onderrug. Begon met enkel een stijf gevoel en het gevoel mezelf te moeten ondersteunen als ik buk. Met verloop van tijd is er uitstralingspijn bijgekomen naar mijn linkerbil en linkerbeen tot aan de enkel.
Een aantal weken terug bukte ik zonder mezelf te ondersteunen, waardoor ik door mijn rug ging en de pijn in fikse hevigheid toenam. Die dag kan ik niet zelfstandig gaan zitten of staan en voelde het alsof mijn onderrug, stuitje en benen in vuur en vlam stonden. Met een paar dagen was dit weer een stuk verbeterd en was ik terug bij de klachten van voor het door de rug gaan.Inmiddels ben ik bij de huisarts en neuroloog geweest. Beiden vermoeden een hernia (geen mri gedaan). Echter zijn er een aantal dingen die niet specifiek bij een hernia passen. Nu ben ik drie maanden met deze klachten aan de gang en lijkt er geen verbetering te komen. Het voelt alsof ik ieder moment bij een verkeerde beweging opnieuw door mijn rug zal gaan. De pijn in mijn rug staat op de voorgrond en de uitstraling is er met name tijdens en na een werkdag (kantoorbaan). Staan en lopen gaat prima. Rechtop zitten, bukken en vanuit de bank gaan staan zijn pijnlijke triggers.
Is er iemand die dit herkent?
6 reactiesReagerenAlias9 november 2022 om 00:18Ik begrijp niet waarom er geen mri is gedaan. Dat is toch echt laat met deze klachten.
ReagerenIk359 november 2022 om 00:38De neuroloog gaf aan dat het klinkt als en lijkt op een hernia en deze 9 van de 10 keer vanzelf overgaat. Voor het beleid schijnt het niet uit te maken, enkel wanneer er geopereerd gaat worden zou een mri gedaan worden om te zien waar precies. Vrijdag heb ik opnieuw een afspraak bij de huisarts en hoop nu wel voor een mri te worden doorgestuurd.
ReagerenAlias9 november 2022 om 02:33Klopt dat (klachten van) een hernia veelal vanzelf verdwijnen. Het kan zelfs asymptomatisch zijn, dus wel een hernia en geen klachten.
Maar u loopt er al te lang mee, langer dan 8 weken zonder verbetering. En de klachten zijn fors. Dan wil je toch weten wat er uit beeldvormend materiaal naar voren komt. Kan ook een andere oorzaak hebben die dan zichtbaar wordt.
ReagerenSuzan9 november 2022 om 09:03Ben je ook bij een fysiotherapeut onder behandeling?
Reageren
Voor rugscholing of “onderhoud ” aan je rug?
Dat is iets wat ik je in elk geval aan zou raden,of het nou wel of geen hernia is.
Een goede fysiotherapeut met ervaring in rug revalidatie is in beide gevallen zeer waardevol en is ook gelijk een brug tussen jou en de huisarts en neuroloog als er dingen veranderen of niet goed gaan.
Ik heb zelf 2 hernia’s gehad en regelmatig last van mijn rug.
De klachten die jij beschrijft, heb ik als ik “gewoon” door mijn rug ga,als de spieren verkrampen en er daardoor druk op zenuwtjs komt.
Bij de hernia’s waren ze echt vele,vele,vele malen erger.
Een conservatief beleid bij een hernia met dergelijke lichte klachten heeft tegenwoordig de voorkeur, ze opereren liever niet als daar nog geen aanleiding,dus echt uitval,incontinentie of ondragelijke pijn, voor is.
Omdat er toch best vaak weer nieuwe klachten ontstaan door litteken weefsel wat dan op de zenuwen gaat drukken,waardoor de klachten terugkomen en er weer een operatie nodig is.
Ik snap ergens ook wel dat er zonder echte aanleiding geen scan gemaakt wordt,want wat hierboven ook genoemd wordt, er kan op een scan van alles te zien zijn,maar wat niet de klachten verklaart.
Maar daardoor kan de patiënt wel bang worden om te bewegen of zijn therapie te volgen,want er is immers van alles gevonden op de scan. Dan is de scan eerder een belemmering voor het herstel dan een toevoeging.
Daarom wordt er vaak eerst een oefentraject met een fysiotherapeut ingezet,soms ook met ergotherapie erbij ( bijvoorbeeld via een Pijnpoli of een rugschool) ,om te kijken of er zo verbetering komt.
En als dat niet helpt,is dat een indicatie voor verder onderzoek.Ik359 november 2022 om 09:17Dank voor jullie reacties. Ik ben nog niet bij een fysiotherapeut geweest. Toen ik dit aan de huisarts voorstelde, wilde zij mij eerst door de neuroloog gezien hebben. Dit was op het moment dat ik door mijn rug was gegaan. Dit gebeurde namelijk bii de huisarts zelf, tijdens lichamelijk onderzoek op het moment dat zij mij vroeg om staand met mijn vingers de grond aan te raken.
Aan de neuroloog stelde ik ook fysiotherapie voor, maar hij gaf aan dat een hernia te diep zit en een fysiotherapeut daar niet bij komt.Wellicht ben ik zelf ook te afwachtend en ik weet dat ik zonder verwijzing bij de fysiotherapeut terecht kan. Ik heb echter nooit eerder lage rugklachten gehad, wel in de bovenrug en dit lijkt mij iets heel anders.
ReagerenSuzan9 november 2022 om 09:46Ik zou dan toch zeker eens naar een fysio gaan.
Reageren
Een hernia zelf kan de fysio idd niet behandelen.
Maar wel de spieren er omheen. Als die verkrampen,komt er meer druk op de wervels,wat meer pijn geeft. En pijn zorgt weer voor verkramping.
Het kan best zijn dat je klachten al zullen verbeteren als dat behandeld wordt.
En een fysiotherapeut kan je ook goed adviseren hoe je op je werk het beste je dag in kunt delen,het meest rug vriendelijk,bedoel ik.
En wat misschien nog het allerbelangrijkste is, een fysiotherapeut helpt je vertrouwen in je lijf te krijgen, zodat je niet te passief en voorzichtig wordt en bij alles wat je doet gaat denken ” oh jee, die hernia “. Want dat zorgt voor stijf en verkeerd bewegen waardoor je juist meer klachten kunt krijgen.
Ik zou dus zeker naar een fysiotherapeut gaan!