- Anoniem20 september 2016 om 11:41
4 maanden geleden werd ik op een dag wakker met stekende rugpijn onderin. Een periode waar ik fysiek wel lekker in mijn val zat; fanatiek aan het sporten was en ook een aantal weken was begonnen met dieten en stoppen met roken.
Die week ben ik naar de huisarts gegaan en die kon niks vinden. Een paar dagen later verdween de rugpijn. 2 weken ervoor ook vreemde tintelingen in mijn borstbeen gehad die vanzelf over ging.
Echter een week later werd ik wakker met intense hyperventilatie en druk op de borst, ik kon niet diep inademen, kreeg een gevoel van niet voldoende adem hebben etc.
Ik heb dit weleens eerder gehad savonds in bed (gevoel van niet diep kunnen ademen) maar dan viel ik in slaap en was het weer overdag weg.
Ben alsnog naar mijn werk gegaan en die middag werd ik zo duizelig van het hyperventileren dat ik naar de EHBO ging. Daar grote onderzoek gehad aan mijn
longen en hart en alles bleek in orde te zijn. De artsen wezen het op hyperventileren.Ben toen een paar weken aan de slag gegaan met leren rustig ademhalen (oa therapie Hyperven gevolgd) en de hyperventilatie klachten zijn zo goed als weg. Echter kwamen toen andere klachten steeds krachtiger naar boven;
– Duizeligheid
– Gespannenheid
– TE Prikkelbaar voor licht en geluid
– trillingen in me hele lichaam
– gevoel alsof ik helemaal bezwijk van de adrenaline
– slapeloosheid
– vermoeidheid
– spierkrampen
– spiersteken
– zenuwpijn
– stemmingswisselingen
– vergeetachtig
– niet kunnen focussenBen toen maandenlang bezig geweest om me te verdiepen in alles; waar het vandaan zou kunnen komen en wat aan te doen.
In de tussentijd loop ik bij de psycholoog om te achterhalen of het stress kan zijn en waar deze dan vandaan komt. Ik weet het namelijk niet.
Heb ook een angststoornis therapie gehad waar ik makkelijk doorheen ging (klachten nabootsen en dan kijken hoe ik er op reageer).
Enige waar ik nu nog om stress is het feit dat ik de lichamelijke klachten heb en onzeker ben over mijn lichaam. Ik kan niet voorspellen hoe me dag eruit gaat zien en hoe ik mij ga voelen. En als ik nu niet meer stress of minder stress, waarom verdwijnen de klachten dan niet meer?Wat kan er met mij aan de hand zijn? Waarom reageert mijn lijf zo nu al maandenlang ?
Was het misschien teveel inspanning in een bepaalde periode ( stoppen met roken, fanatieke dieet, fanatiek sport, kleine prive issues? )
Of is er toch iets echt ” fysiek” aan de hand maar waar te beginnen? Huisarts weet het ook niet…. kan alleen psychologie of AD aanraden.Wat heb ik allemaal herhaaldelijk geprobeerd zonder succes;
– Acupunctuur
– Fysio
– Meditatie
– Supplementen; (vitamine C, b12, ashwaganda, spirulina, magnesium, omega3)Kortom samengevat periode:
begin 2016; 1 tot 2/3 x per week aantal min last van hyperventileren in bed voor het slapen gaan.
mei 2016; paar dagen vreemde tintelingen borstbeen, is verdwenen
mei 2016; paar dagen stekende rugpijn linksonder, is verdwenen
juni 2016; hyperventilatie + alle extra klachten
aug 2016; hyperventilatie verdwenen, maar nu veel meer en ergere klachtenHeb gisteren en eergisteren een vrij goede dag gehad met best weinig fysieke klachten.
Vandaag uit het niets weer zenuwpijn, steken etc. overal.Iemand tips ?
Ben ik overspannen? Burnout? Bijnieruitputting? iemand enig idee ?
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 september 2016 om 15:13Ik denk dat je hyperentilatie niet zo “weg” is als je denkt.
Ze heeft alleen een andere vorm aagenomen. Ze is van acuut naar chronisch gegaan als ik zo naar je klachten kijk.
Kijk hier eens naar de klachten bij CHVhttp://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen
ReagerenAnoniem20 september 2016 om 18:52Hoe oud bent u en bent u man of vrouw?
ReagerenAnoniem21 september 2016 om 07:32ik ben man, 30 jaar.
hart is getest, longen zijn getest.
van de week weer bloed geprikt voor suiker en schildklier.heb werkelijk alles geprobeerd en gedaan als het om therapies en voeding gaat;
-psycholoog voor stress = alles normaal
-psycholoog voor angststoornis = alles normaal
Fysiotherapie, meditatie, ademhalingsoefeningen, acupunctuur, massages, saunas etc.sommige (zoals sauna en massage) lijken wel voor even te helpen, paar minuten, of paar uur en daarna weer terug bij af met alle klachten.
supplementen; vitamine c, b75, d, ashwaganda, magnesium, zink, ginseng, zeezout.
ik ben bang dat straks mijn enige optie is om aan de AD te gaan.
wat kan er toch aan de hand zijn ?
ps. (chronische) hyperventilatie geloof ik niet meer in als oorzaak of trigger, ik ben er nu al zo goed mee bekend dat ik weet dat het een SYMPTOON is van een achterliggende oorzaak welke ik nog steeds naar op zoek ben.
ReagerenJohn (moderator)
21 september 2016 om 09:46Met de stelling dat chv een symptoom is van achterliggende oorzaak ben ik het niet helemaal eens.
Voor acute hyperventilatie geldt dat wel. Angst, fobie of trauma kan een oorzaak zijn van hyperventilatie. Deze kan echter over gaan in chv. Chv is een aandoening, een psychosomatische aandoening, die zichzelf in stand kan houden ook al is de oorspronkelijke oorzaak van de acute hyperventilatie al lang opgeheven.
M.a.w. als er hyperventilatie is ontstaan t.g.v. bijvoorbeeld een angststoornis of fobie, deze na een succesvolle behandeling van de angststoornis of fobie, toch over kan gaan in chv en als op zichzelf staande aandoening, aanwezig kan blijven en zichzelf in stand kan houden. Vaak zelfs dan weer de oorzaak voor het ontstaan van en nieuwe angststoornis zoals bijvoorbeeld hypochondrie. De klachten van de chv veroorzaken angst en onrust en dus angst voor onderliggende aandoeningenLees ook eens
Reageren
http://www.in-balanz.nl/hyperventilatiesyndroom/milo28 januari 2017 om 06:07ooit gebeten door een theek?
ReagerenRoos1 oktober 2022 om 17:31Ik denk adhd
ReagerenCrazy2314 november 2022 om 11:47Ik heb eind 2019/begin 2022 ook veel last gehad van CHV.Herken veel van jouw klachten. Tijdens corona waren de CHV klachten vrijwel volledig weg (doordat ik geen verplichtingen meer had denk ik), maar toen vervangen door veel last van hypochondrie, met telkens een andere focus/klacht. Inmiddels is hypochondrie sinds een jaar minder, maar is de focus verschoven naar slaapproblemen. Door slaapproblemen heel gestresst en angstig geworden, en nu zijn de CHV klachten ook weer terug na een weekend weg met vrienden. Helemaal top dus. Ik sta op de wachtlijst voor een psycholoog.
Andere klachten op dit moment:
– Enorm gespannen gevoel, gevoel van zware steen op de maag alsof er iets spannends gaat gebeuren (en hier ook verdrietig door);
– Nog steeds slecht slapen, heel vaak wakker worden;
– Concentratieproblemen;
– Hartkloppingen in bed vooral;
– Angst om dingen te plannen;
– Angst om voor altijd slecht te slapen;
– Veel zweten en warmte aanvallen;
– Paniekreactie wanneer ik in een andere omgeving kom.Iemand die zich hier ook in herkent?
ReagerenCrazy2314 november 2022 om 11:482022 moet 2020* zijn.
ReagerenMatthijs17 oktober 2023 om 14:36Beste,
In juli kreeg ik het nieuws dat er mogelijk iets mis was met mijn hart. Hier ben ik destijds erg van geschrokken en heb ik als gevolg meerdere paniekaanvallen gehad. Dit is nu zo’n 3 maanden geleden. In de tussentijd heb ik waarschijnlijk hypochondrie ontwikkeld. Ik merk nu dat ik continu last heb van nieuwe en vreemde klachten.
Bijvoorbeeld:
– last van de voeten een soort tintelingen en kramp.
– last van benen soms spiertrekkingen.
– af en toe last van de borst zoals steken ook bij inspanning af en toe.
– licht in het hoofd
– soms duizelig
– spiertrekkingen onder het oog
– af en toe last van gewrichtenIk merk dat ik hier veel mee bezig ben en al gauw denk aan ALS. Maar zouden dit ook normale klachten van hypochondrie kunnen zijn?
Ik hoor graag van u!
ReagerenMatt17 oktober 2023 om 14:37Beste,
In juli kreeg ik het nieuws dat er mogelijk iets mis was met mijn hart. Hier ben ik destijds erg van geschrokken en heb ik als gevolg meerdere paniekaanvallen gehad. Dit is nu zo’n 3 maanden geleden. In de tussentijd heb ik waarschijnlijk hypochondrie ontwikkeld. Ik merk nu dat ik continu last heb van nieuwe en vreemde klachten.
Bijvoorbeeld:
– last van de voeten een soort tintelingen en kramp.
– last van benen soms spiertrekkingen.
– af en toe last van de borst zoals steken ook bij inspanning af en toe.
– licht in het hoofd
– soms duizelig
– spiertrekkingen onder het oog
– af en toe last van gewrichtenIk merk dat ik hier veel mee bezig ben en al gauw denk aan ALS. Maar zouden dit ook normale klachten van hypochondrie kunnen zijn?
ReagerenJohn (moderator)
17 oktober 2023 om 22:27het lijken inderdaad klachten vooral door hyerventileren
ReagerenMatt20 oktober 2023 om 15:45Ik heb nu ook last van mijn hoofd een soort drukken gevoel voornamelijk aan de rechterkant en soms bij mijn voorhoofd, kan dit ook door stress/angst/hyperventilatie komen?
ReagerenJohn (moderator)
20 oktober 2023 om 18:23Ja dat zijn zelfs typische klachten bij angst/stress en hyperventileren
Reageren