- Anoniem20 september 2016 om 12:08
4 maanden geleden werd ik op een dag wakker met stekende rugpijn onderin. Een periode waar ik fysiek wel lekker in mijn val zat; fanatiek aan het sporten was en ook een aantal weken was begonnen met dieten en stoppen met roken.
Die week ben ik naar de huisarts gegaan en die kon niks vinden. Een paar dagen later verdween de rugpijn. 2 weken ervoor ook vreemde tintelingen in mijn borstbeen gehad die vanzelf over ging.
Echter een week later werd ik wakker met intense hyperventilatie en druk op de borst, ik kon niet diep inademen, kreeg een gevoel van niet voldoende adem hebben etc.
Ik heb dit weleens eerder gehad savonds in bed (gevoel van niet diep kunnen ademen) maar dan viel ik in slaap en was het weer overdag weg.
Ben alsnog naar mijn werk gegaan en die middag werd ik zo duizelig van het hyperventileren dat ik naar de EHBO ging. Daar grote onderzoek gehad aan mijn
longen en hart en alles bleek in orde te zijn. De artsen wezen het op hyperventileren.Ben toen een paar weken aan de slag gegaan met leren rustig ademhalen (oa therapie Hyperven gevolgd) en de hyperventilatie klachten zijn zo goed als weg. Echter kwamen toen andere klachten steeds krachtiger naar boven;
– Duizeligheid
– Gespannenheid
– TE Prikkelbaar voor licht en geluid
– trillingen in me hele lichaam
– gevoel alsof ik helemaal bezwijk van de adrenaline
– slapeloosheid
– vermoeidheid
– spierkrampen
– spiersteken
– zenuwpijn
– stemmingswisselingen
– vergeetachtig
– niet kunnen focussenBen toen maandenlang bezig geweest om me te verdiepen in alles; waar het vandaan zou kunnen komen en wat aan te doen.
In de tussentijd loop ik bij de psycholoog om te achterhalen of het stress kan zijn en waar deze dan vandaan komt. Ik weet het namelijk niet.
Heb ook een angststoornis therapie gehad waar ik makkelijk doorheen ging (klachten nabootsen en dan kijken hoe ik er op reageer).
Enige waar ik nu nog om stress is het feit dat ik de lichamelijke klachten heb en onzeker ben over mijn lichaam. Ik kan niet voorspellen hoe me dag eruit gaat zien en hoe ik mij ga voelen. En als ik nu niet meer stress of minder stress, waarom verdwijnen de klachten dan niet meer?Wat kan er met mij aan de hand zijn? Waarom reageert mijn lijf zo nu al maandenlang ?
Was het misschien teveel inspanning in een bepaalde periode ( stoppen met roken, fanatieke dieet, fanatiek sport, kleine prive issues? )
Of is er toch iets echt ” fysiek” aan de hand maar waar te beginnen? Huisarts weet het ook niet…. kan alleen psychologie of AD aanraden.Wat heb ik allemaal herhaaldelijk geprobeerd zonder succes;
– Acupunctuur
– Fysio
– Meditatie
– Supplementen; (vitamine C, b12, ashwaganda, spirulina, magnesium, omega3)Kortom samengevat periode:
begin 2016; 1 tot 2/3 x per week aantal min last van hyperventileren in bed voor het slapen gaan.
mei 2016; paar dagen vreemde tintelingen borstbeen, is verdwenen
mei 2016; paar dagen stekende rugpijn linksonder, is verdwenen
juni 2016; hyperventilatie + alle extra klachten
aug 2016; hyperventilatie verdwenen, maar nu veel meer en ergere klachtenHeb gisteren en eergisteren een vrij goede dag gehad met best weinig fysieke klachten.
Vandaag uit het niets weer zenuwpijn, steken etc. overal.Iemand tips ?
Ben ik overspannen? Burnout? Bijnieruitputting? iemand enig idee ?
2 reactiesReagerenAnoniem20 september 2016 om 14:43Het kan natuurlijk wel door hyperventilatie/spanning komen, maar ik haal een paar zaken uit je beschrijving waarbij ik zou denken dat het iets met je hart te maken kan hebben. Je hebt niet genoemd hoe oud je bent, dat is wel van belang.
Reageren
Uitgaande van je verhaal en alles wat je al hebt ondernomen zou ik een ECG (hartfilmpje) adviseren of een holter (dat is een continue ECG voor 24 of 48 uur). Dat heeft weinig tot geen ibreuk op je dagelijkse bezigheden.
Onder het motto: meten is weten, en geloof me uit een ECG kunnen ze heel erg veel aflezen. Bij mij is na 50 jaar geconstateerd dat ik een aangeboren hartafwijking heb. En dat klopt, puur uit een ECG afgelezen.
Ik maak me vooral ongerust over duizeligheid en trillingen in je lichaam, niet zozeer over de rest. Maar ja, ik moet het ook maar doen met wat je schrijft. Misschien is je bloeddruk wel te laag?Anoniem21 september 2016 om 07:33ik ben man, 30 jaar.
hart is getest (dmw bloed en filmpje), longen zijn getest (astmatest, fotos, filmpje etc).
van de week weer bloed geprikt voor suiker en schildklier.heb werkelijk alles geprobeerd en gedaan als het om therapies en voeding gaat;
-psycholoog voor stress = alles normaal
-psycholoog voor angststoornis = alles normaal
Fysiotherapie, meditatie, ademhalingsoefeningen, acupunctuur, massages, saunas etc.sommige (zoals sauna en massage) lijken wel voor even te helpen, paar minuten, of paar uur en daarna weer terug bij af met alle klachten.
supplementen; vitamine c, b75, d, ashwaganda, magnesium, zink, ginseng, zeezout.
ik ben bang dat straks mijn enige optie is om aan de AD te gaan.
wat kan er toch aan de hand zijn ?
ps. (chronische) hyperventilatie geloof ik niet meer in als oorzaak of trigger, ik ben er nu al zo goed mee bekend dat ik weet dat het een SYMPTOON is van een achterliggende oorzaak welke ik nog steeds naar op zoek ben.
Reageren