- TIm11 september 2016 om 19:27
Ik heb al een langere tijd last van een aantal fysieke problemen die niks met elkaar te maken leken te hebben, maar op een gegeven moment kwam ik terecht bij een artikel over hyperthyroïde en andere schildklieraandoeningen. Een aantal van de kenmerken kwamen me erg bekend voor, maar tot in hoeverre ik hierop kan vertrouwen weet ik niet.
Informatie:
– 18 jaar
– 183 cm in lengte
– gewicht momenteel 83 kg (verschilt vaak)
– Ik heb recent de overgang middelbare school naar student gemaakt, maar ik beleef hier niet veel stress van.
– Ik rook niet
– Ik drink niet veel alcohol
– Ik gebruik geen drugsKlachten:
1. Haaruitval, zowel hoofd als wenkbrauwen
2. vaak erg warm, zelfs bij gemiddelde of koudere temperaturen
3. Grote fluctuaties in gewicht, soms 2 kilo lichter of zwaarder in een tijd van 2 dagen (in de ochtend gewogen)
4. Relatief hoog gewicht voor mijn postuur (BMI van 25.6, 84 kg zonder duidelijke vet- of spiermassa)
5. verhoogde en overmatige transpiratie, vaak al bij korte periodes van inspanning, niet per se verbonden aan vermoeidheid of uitputting.
6. Korte concentratiespan (ADD)
7. Zicht gaat achteruit, vooral veraf. Goede mogelijkheid dat dit genetisch is, aangezien bij beide ouders op latere leeftijd het zicht verslechterde.
8. Af en toe periodes (dagen) waarin mijn zicht opmerkelijk slechter is dan normaal, zowel veraf als dichtbij. Soms kan dit gelinkt zijn aan slaaptekort of stress, maar vaak ook niet.
9. Snel geïrriteerd, soms onnodig kwaad om kleine tegenslagen
10. Stemmingswisselingen
11. Snel mentaal vermoeid
12. In sommige gevallen snel kortademig van kleine/korte inspanningen, ondanks redelijk frequente inspanning in de vorm van sport en beweging
13. Slechte weerstand
14. (zeer recent) drukkende pijn op de oogbol wanneer ik te ver één kant op kijk. Dit geldt voor elke richting en voor beide ogen
15. Vaak droge/gevoelige/branderige ogen. Dit schreef ik eerst toe aan eventuele overmatige blootstelling aan blauw licht en het felle licht van elektrische apparaten, maar bij aanhoudende periodes van minder frequent gebruik hiervan bleven deze klachten aanhouden.
16. Buiten fysieke inspanning of nervositeit, willekeurige instanties van heftig bonzen van het hart, waarbij het hartritme gevoeld kan worden in het hoofd, de borst, de ledematen, of het hele lichaam. Dit is vaak niet per se verbonden aan een verhoging van de hartslag.
17. Snelle verkramping van de spieren, ook bij hoge vochtinnameVeel van deze klachten houden al een langere tijd aan, een aantal heb ik pas recent voor het eerst opgemerkt.
IK ben van plan hiermee naar de huisarts te gaan wanneer mogelijk, maar in mijn huidige situatie blijkt het daarvoor nog te druk i.v.m. mijn studie.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 september 2016 om 21:17Ik denk dat het in ieder geval tijd is om met de klachten naar de huisarts te gaan. Voor je gezondheid moet je soms gewoon tijd maken.
Reageren
Bloedonderzoek zou moeten uitwijzen of het de schildklier is.Anoniem11 september 2016 om 21:38Bedankt, het is inderdaad zo dat ik het moet laten nakijken, het is alleen zo dat al deze klachten zulke minieme lasten veroorzaken dat ik me er niet extreem veel zorgen over maak. De haaruitval is het enige dat mij echt stoort.
ReagerenJohn (moderator)
11 september 2016 om 21:58Het is echter beter om er op tijd naar te laten kijken, dan te wachten totdat ze wel vervelende klachten gaan veroorzaken
Reageren