- Anoniem16 juli 2016 om 18:20
Sinds ongeveer 3 weken heb ik last van mijn rechter flank. De pijn komt vooral opzetten bij zitten, liggen en na inspanning en verschilt heel erg per dag. Volgens de huisarts en de fysio komt de pijn van de ribben vandaan (rechts op de rug zitten twee ribben die erg veel pijn doen als je erop drukt, maar de pijn is verder niet op te roepen met bepaalde bewegingen of door zuchten/niezen/hoesten) en zij stellen voor om een foto te laten maken van de borstkast (longen, hart en ribben). Ik heb echter geen longklachten (de longen klonken zelfs goed volgens de huisarts) en/of klachten die wijzen op een hartproblemen. Daarnaast straalt de pijn vaak uit naar de buik (rechts, vlak naast de navel) waardoor ik zelf betwijfel of de pijn echt van de ribben afkomstig is. Daar komt nog bij dat de ribben niet gebroken of gekneusd kunnen zijn (ik ben namelijk niet gevallen o.i.d.) en dat een ontsteking door de huisarts is uitgesloten middels een bloedonderzoek. Ik vraag mij nu af wat ze op een foto van de borstkast nog zouden kunnen zien en of het wel zin heeft om zo’n foto te laten maken.
Heeft iemand enig idee wat de pijn zou kunnen veroorzaken (behalve een ribbreuk, ribkneuzing of ontsteking die dus zo goed als uitgesloten zijn)?
Voor de volledigheid: veel organen die in de buurt van de onderste ribben liggen zijn al uitgesloten als veroorzakers van de pijn middels een scan. Het probleem kan dus alleen nog in het gebied vanaf de onderste ribben naar boven toe zitten of in de darmen (voor zover ik weet zijn die niet gecontroleerd).
1 reactieReagerenJohn (moderator)
16 juli 2016 om 18:33Moeilijk te zeggen zonder verder onderzoek. Ik denk dat het toch goed is om de foto te laten maken
Reageren