- Sylvana17 juni 2016 om 15:02
Hoi,
Ik heb een vraag. Ik heb ik maart bij toeval m’n vitamine b12 laten testen. Deze was veelte laag namelijk 63. Ik heb 1 injectie aanvraag omdat ik deze eigenlijk niet zou krijgen, maar ik had 2 operaties in t vooruitzicht dus leek me dat slimmer.Anyway. Na de operaties weer bloedgeprikt en ook gelijk b12 gedaan. Waarde 450. Nu is deze weer laag.. Kortom;
Eind maart 63
Eind maart 450 (door injectie)
Begin juni 118Hoe kan dit zo snel dalen? Je lichaam heeft toch genoeg voor 3 jaar? Overigens gebruik ik ook omeprazol en ik weet dat dit en b12 geen goede combi is.. Maar dat lijkt me geen reden waarom het zo snel daalt.
Ik krijg nu ook 10 injecties. 2 pw en dan om de maand. Maar ik zou graag weten waarom het zo snel daalt ..
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 juni 2016 om 16:09Als je een ontstoken maagslijmvlies hebt, wordt er een bepaalde stof(intrinsic factor) niet aangemaakt die verantwoordelijk is voor de opname van B12 uit je voeding. Dat zou een oorzaak kunnen zijn.
ReagerenSylvana17 juni 2016 om 19:01Bedankt voor de reactie! Mijn bloed is in april ook nog getest op infectiewaardes. Heel licht verhoogd. (Na de operatie) dus dat kan het niet zijn denk ik. Toch bedankt 🙂
ReagerenJohn (moderator)
17 juni 2016 om 19:10[quote]Mijn bloed is in april ook nog getest op infectiewaardes. Heel licht verhoogd. (Na de operatie) dus dat kan het niet zijn denk ik. [/quote] Dat hoeft niet perse hoor…. Waarvoor gebruik je de omeprazol?
ReagerenSylvana18 juni 2016 om 11:34Ohja en best veel (al zeg ik t zelf) antibiotica gehad in 24 uur. (2 keer)
Omeprazol omdat ik een beste medicijn lijst heb
ReagerenJohn (moderator)
18 juni 2016 om 11:38Dan zou je maag dus wel degelijk de oorzaak voor en slechte opname van B12 kunnen zijn.
ReagerenSylvana19 juni 2016 om 07:05Thnx!
Helder ochtendmomentje; nu ik er over nadenken… (Dit heb ik overigens wel eens vaker) af en toe gaat het zeer doen, van bovenaf gezien, onder m’n middenrif.
Ik zal het bij m’n volgende Ha bezoekje is voorleggen.. Danku!
ReagerenSebastiaan28 juli 2018 om 17:01Door de operatie kun je heel goed een opnametekort B12 oplopen. Belangrijk is dus Hydroxocobalamine i.m. injecteren minstens om de 72 uur. Klachten zullen daardoor afnemen. Let erop dat de klachten ook in heftigheid kunnen toenemen, dit kan beginvererging zijn. Blijf altijd doorgaan met injecteren, tot het opname probleem is opgelost. Neem geen tabletten, deze werken niet. Dit verdoezeld alleen de waarde, maar de klachten blijven.
Dat de waarde zo snel zakt heeft dus te maken met een opname probleem.
Reageren