- Anoniem16 mei 2017 om 20:28
Ik heb sinds kort een vitamine b12 tekort mijn waarde was 87 pmol ik lees overal dat mensen een tekort hebben van 150+-
Is mijne dus zo enorm laag?
Ook heb ik een vitamine d tekort dat was 28 volgens mij.
Kan het vitamine b tekort alsnog komen door te weinig innamen of is er met zoveel tekort meer aan de hand??
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 mei 2017 om 20:32Je waarde is inderdaad erg laag. Het kan door te weinig inname zijn, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ben je vegetariër?
Kom je niet buiten in de zon?
ReagerenAnoniem16 mei 2017 om 20:33Ik kom niet veel buiten nee en eet een stukje vlees bij het avond eten en dat is alles.
ReagerenAnoniem16 mei 2017 om 20:49Ik lees ook overal dat ik een gevaarlijk tekort heb, wat kan dit betekenen of ben ik er optijd bij?
ReagerenJohn (moderator)
16 mei 2017 om 20:50Buiten komen in de zon is wel belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Gebruik je wel zuivelproducten? Heb je maagklachten? Eet je peulvruchten?
ReagerenA16 mei 2017 om 21:00ik eet af en toe wel eens yoghurt maar niet echt vaak ofzo, ook tijdje melk gedronken maar ook niet lang achter elkaar. Maagklachten heb ik tijd gehad heb ik twee weken medicijnen voor gehad het is nu over gegaan naar darm klachten daar word binnenkort naar gekeken. Ook groentes eet ik echt niet veel.
ReagerenJohn (moderator)
16 mei 2017 om 21:06Dan wordt het wel tijd dat je wat aan je voedingsgewoonten gaat doen…en natuurlijk aan de tekorten..
ReagerenAnoniem16 mei 2017 om 21:08Dus het kan wel van mijn voeding komen zoveel tekort? Ik ga zeker aan mijn voeding werken en ik krijg ook injecties
ReagerenJohn (moderator)
16 mei 2017 om 21:19Het kan zeker door slechte voeding komen. ( te weinig voeding waar vit B12 in zit)
ReagerenCatootje17 mei 2017 om 07:24Of je een tekort hebt kan samenhangen met wat je binnenkrijgt maar ook hoe je opname is. Voor de opname van vitamine D is trouwens ook magnesium nodig. Vroeger aten de mensen meer orgaanvlees en daar zit onder andere vitamine D en vitamine B12 in.
Reageren