- Anoniem5 juli 2015 om 17:34
Ik maak mij de laatste weken enorme zorgen over mijn gezondheid en eventuele vruchtbaarheid.
Ik was rond de 15/16 toen ik pas echt in de puberteit kwam. En ik heb er verder nooit echt achter gezocht maar ik vond het wel wat laat. Nu kwam ik een aantal weken geleden het Klinefelter syndroom tegen. Dit betekent dat je wordt geboren met een extra vrouwelijk chromosoom wat parte gaat spelen gedurende je ontwikkeling.
Nu zijn er een aantal kenmerken zoals een testosteron tekort, waar ik tijdens mijn puberteit en ook toen ik 21 voor ben getest, eigenlijk puur toeval voor een algeheel gezondheidsonderzoek. Maar deze waardes waren allemaal goed. Verder zijn kleine testikels een (heel) vaak voorkomend symptoom. Dit heb ik dan ook totaal niet.
Wat ik wel heb is geen borsthaar en geen volledige zware baardgroei terwijl ik 23 ben. En mijn heupbotten steken wat uit, en dit zijn dingen die wel terugkomen in dit syndroom.
Een chromosomentest is pas echt bindend, maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, waarvan de bloedtesten op testosteron en dergelijke goed waren maar toch het wel bleken te hebben?
Ik hoor graag wat ervaringen of tips. In de bijlage een foto van mijn heupen waar ik mij zorgen over maak..
1 reactieReagerenJohn (moderator)
5 juli 2015 om 17:57Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je je daar zo’n zorgen over maakt.
Reageren
Niet iedereen krijgt borsthaar of volledige baardgroei. Dat heeft met klinefelter helemaal niets te maken. Dat zou genetisch bepaald kunnen zijn. Ik zie ook geen vreemde dingen aan je heupen op de foto.