- Anoniem9 september 2014 om 15:32
Is het een fabel dat je aangezichtszenuwen door je tragus lopen? De ene site verteld me dat een piercing daar veel risico’s inhoud aangezien er belangrijke zenuwen lopen, de andere verteld me dat er geen zenuwen lopen. Kan iemand mij helpen?
1 reactieReagerenTonguepiercing2 mei 2019 om 07:25Iedereen heeft 12 ’craniale zenuwen’, waarvan een deel ook een rol speelt voor het gevoel en de spieren van je gezicht (dit zijn de zenuwen nummer 5 en 7 vooral). Geen enkele zenuw daarvan loopt langs of in de tragus, of zelfs maar in de buurt. De enige zenuwen in de buurt van de tragus zijn kleine takjes van zenuw nummer 5, en die hebben als rol … de gevoelens van de huid in de buurt van de tragus. Het zijn deze zenuwtakjes die je de pijn doen voelen bij een traguspiercing, of als de genezing ervan wat tijd vraagt en er wat ontsteking is.
Maar de menselijke hersenen doen soms gekke dingen : stel dat je tragus pijn hoort te doen onmiddellijk na de piercing, dan kan je soms hoofdpijn krijgen, ookal is er niets mis met je hoofd. Of met andere woorden : je hersenen ‘mengen’ een beetje onlogisch de gegevens van verschillende zenuwen. En dit kan ook andersom werken : sommigen zeggen dat migraine net verbetert met een traguspiercing.
De enige piercing met een klein risiko voor een gelaatszenuw is een wang-piercing. In het slechtste geval kan die een zenuwtakje raken dat instaat voor spiertjes rond je mond aan die kant.
Reageren