Zoeken Vraag het forum

Kans op ziekte van Weil door rattenontlasting en urine?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Veertjes

Vandaag ben ik tijdens mijn werk met mijn handen in aanraking geweest met rattenontlasting/urine(van wilde ratten). Ik heb mijn handen later goed gewassen en ontsmet. Maar ik maak mij toch wel bezorgd of ik de ziekte van Weil of een andere ziekte hierdoor kan krijgen.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Beste Veertjes,

De infectie ontstaat normaal door contact met door rattenurine besmet water. De bacterie Leptospira interrogans kan dan binnentreden via de slijmvliezen of via open wonden.

Het is dus afhankelijk wat je nog allemaal gedaan hebt nadat je het contact hebt gehad. De kans op een infectie acht ik persoonlijk erg klein tenzij je open wonden aan je handen hebt of had.

De incubatietijd (tijd tussen besmetting en uitbreken van ziekteverschijnselen) ligt tussen 1 en 3 weken.
    Behandeling van de ziekte van Weil vindt plaats met antibiotica.

Google even naar Ziekte van Weil voor de verschillende symptomen.

Reageren
    dokterK

Vaak wordt je pas echt ziek als je virus hebt ingeademd, dan krijg je een longontsteking, koorts. Ik denk dat er niets anders opzit dan afwachten en jezelf goed in de gaten houden.

Reageren
    Anoniem

Ik heb rattenpoep gevonden in mijn schuur, ik rook eraan en het was een verschrikkelijke amonia lucht.
    Kan ik daardoor ook de ziekte van weil oplopen, ik ben ERG bezorgt.

Reageren
    Tandor1

Lees het antwoord van DokterK.

Reageren
Reageer op: Kans op ziekte van Weil door rattenontlasting en urine?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.