- Dimitri23 februari 2013 om 17:23
Vanaf welke leeftijd kunnen mensen dement worden? Dus niet het gemiddelde maar echt wanneer het de mogelijkheid er is dat je dement kan worden.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 februari 2013 om 17:46Beste Dimitri
Dementie wordt vaak geassocieerd met ouderdom, maar is geen onvermijdelijk gevolg van ouderdom.Er is niet echt een leeftijd te noemen. Het kan al heel vroeg beginnen. Dementie op zich is eigenlijk geen ziekte maar een combinatie van ziekteverschijnselen die samen het dementiesyndroom vormen. Het is dus afhankelijk waardoor de dementie door wordt veroorzaakt.
ReagerenDimitri23 februari 2013 om 18:02John (moderator)
23 februari 2013 om 19:23Ik weet wel van mensen van een jaar of dertig die aan dementie lijden. Maar 20 lijkt mij wel heel erg vroeg. Ik neem aan dat er een specifieke reden is dat je dit vraagt. Kun je dat misschien iets nader uit leggen?
Reageren
Er hoeft niet altijd sprake te zijn avn dementie ook al komen de symptomen overeen.Dimitri23 februari 2013 om 19:45Nou ik ken iemand van 16 die is autistisch en is heel erg bang dat hij aan dementie lijd. Ik wil hem ermee helpen maar ik weet niet echt goed wat ik moet zeggen. Toen kwam ik dokter.nl tegen dus ik dacht ik vraag het hier.
ReagerenJohn (moderator)
23 februari 2013 om 20:03Beste Dimitri,
In dit geval wil ik een bepaalde vorm van dementie even uitlichten.
Een passende sociale reactie, die zit er bij mensen met frontotemporale dementie niet in. Al in een vroeg stadium van die ziekte is er een selectief verlies van de spoelzenuwcellen.
De spoelzenuwcellen zijn in elk geval ook aangedaan bij een andere groep patiënten die sociaal onhandig zijn: autisten.
Bij autisten zijn de spoelzenuwcellen niet weg, maar hun uitlopers zijn anders van vorm, en de cellen zijn op een andere manier georganiseerd.De overeenkomst tussen beide groepen, met name die van de sociale reactie zorgt ervoor dat bepaalde uitingen bij autisme worden verward met dementie.
ReagerenDimitri23 februari 2013 om 20:14Ok, bedankt!
ReagerenJohn (moderator)
23 februari 2013 om 21:02Graag gedaan.
Reageren