Zo kun je dementie voorkomen

Zo kun je dementie voorkomen

Eén op de vijf mensen krijgt dementie. Dat is bij vrouwen zelfs één op de drie. Nu blijkt uit onderzoek dat je zelf het risico op dementie kunt verkleinen. Wat kun je doen om dementie te voorkomen?

Het is zelfs zo dat wetenschappers denken dat 10 tot 20% van het aantal gevallen van dementie voorkomen kan worden. Over het merendeel van de oorzaken van dementie is nog veel onduidelijk, maar van een derde van de risicofactoren weten men inmiddels dat we die zelf kunnen beïnvloeden.

Wat is dementie?

Dementie is de naam voor een combinatie van symptomen (een syndroom), waarbij de hersenen alle informatie niet meer goed kunnen verwerken. Het is een verzamelnaam voor meer dan 50 verschillende ziektes, echter de voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Daarnaast komen de ziektes vasculaire dementie, fronto-temporale dementie (FTD) en Lewy body dementie ook veel voor.

Hoe kun je dementie voorkomen?

Er is geen manier die 100% garantie geeft dat iemand geen dementie krijgt. Maar je kunt zelf wel veel doen om het risico erop sterk verkleinen. Dus wat kun je zelf doen?

Volg een mediterraan dieet

In gebieden rond de Middellandse Zee komt alzheimer minder voor dan bij ons. Het heeft er dan ook erg veel van weg dat een mediterraan dieet daar iets mee te maken heeft. Het zou een bescherming bieden tegen dementie. Wat houdt dat mediterrane eten dan in? Het betekent: veel verse groenten, fruit, noten, peulvruchten, vis, gevogelte en olijfolie. Maar minder melkproducten, rood vlees en dierlijke vetten. Zorg dat wat je eet veel vezels bevat en vervang zout, waar mogelijk, door kruiden en mijdt zoveel mogelijk kant-en-klare producten.

Blijf leren

Op iedere leeftijd is het goed om je hersenen te activeren, door steeds nieuwe dingen te leren. Dat kan onder andere door een nieuwe taal te leren, maar ook door het uitoefenen van nieuwe hobby’s. Vooral hobby’s met complexere activiteiten zoals: schaken, bridgen of het bespelen van een muziekinstrument. Maar ook het regelmatig bezoeken van een museum of theater heeft een positief effect. Daarnaast is gebleken dat mensen die na het pensioen (vrijwilligers)werk doen, minder vaak dementie krijgen.

Beweeg dagelijks een half uurtje

Mensen die voldoende bewegen, krijgen minder vaak dementie. Bewegen is daarnaast natuurlijk ook een perfect middel om stress kwijt te raken en de lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren. Men gaat er momenteel vanuit dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert. Mensen die hun hele leven actief zijn gebleven, krijgen op latere leeftijd minder vaak dementie. Omdat nog altijd niet duidelijk is hoe oorzaak en gevolg bij dementie samenhangen, wordt daar momenteel veel onderzoek naar gedaan. Vind je het moeilijk om te beginnen met bewegen? Begin dan met je lunch op te eten tijdens een wandeling, neem wat vaker de trap of de fiets. Maar ook het doen van klusjes voor een ander. De kinderboerderij, het buurthuis of het verzorgingshuis in de buurt kunnen vast wel wat hulp gebruiken. Maar ook tuinieren of het huishouden kunnen prima manieren zijn om in beweging te blijven.

Stoppen met roken

Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met 45%. Roken tast de bloedvaten in de hersenen aan. Dat is een belangrijke oorzaak van dit verhoogde risico. Lange tijd werd gedacht dat rokers minder vaak dementie kregen. Echter, toen werd er nog geen rekening gehouden met andere oorzaken van overlijden. De kans op dementie neemt namelijk snel toe nadat iemand de 70 is gepasseerd. Maar dan een kwart van de rokers overlijdt al voor zijn 65e verjaardag als gevolg van hart- en vaatziekten of kanker. Men weet nu dat de overlevende rokers, die ook na hun 65e verjaardag blijven roken, zo’n 45% meer kans hebben op het krijgen van dementie. Dus stop met roken.

Zorg beter voor je hart en vaten

Hart- en vaatziekten zijn belangrijke risicofactoren voor dementie. Twintig jaar geleden is men in Zweden gestart, met de preventie en een verbeterde behandeling van hart- en vaatziekten. Het gevolg daarvan lijkt zich te uitten in het feit dat in Zweden de kans om dementie te krijgen sterk is afgenomen. Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam stellen dat een hoge bloeddruk verantwoordelijk is voor 16% van alle dementiegevallen. Volgens hen zou 1/3 van de patiënten geen dementie hebben gekregen, wanneer ze bewuster hadden geleefd en hun bloeddruk in de gaten hadden gehouden. Het advies van het Erasmus MC is om weinig zout en drop te eten, voldoende te bewegen, gezond te eten en te stoppen met roken.

Vergroot je sociale contacten

Mensen met minder sociale contacten, lopen extra risico op dementie. Men weet nog niet exact hoe dat komt. Maar naar alle waarschijnlijkheid spelen een aantal factoren hier een rol. Zo zijn sociale contacten een goede manier om de hersenen te activeren. Daarnaast zijn mensen die zich eenzaam voelen ook extra vatbaar voor somberheid en depressiviteit.

Gebruik een hoorapparaat

Gehoorverlies kan leiden tot eenzaamheid, frustratie en depressie. Dat is zeker het geval bij mensen die niet door hebben dat ze minder goed horen of bij mensen die weigeren om een hoortoestel te gebruiken. Sinds kort is er een connectie gelegd tussen gehoorverlies en dementie. Het blijkt dat onze hersenen een groot deel van hun energie in het gehoor stoppen. Wanneer de hersenen bij gehoorverlies een onduidelijke boodschap binnen krijgen, zullen ze er alles aan doen om te proberen die boodschap te ontcijferen. De energie die hiervoor gebruikt wordt, gaat ten koste van andere hersenfuncties. Hierdoor zou er dus een groter risico zijn op dementie. In Nederland zijn er zo’n 1,6 miljoen Nederlanders slechthorend. Echter, minder dan de helft daarvan gebruikt een hoortoestel. Het erkennen van gehoorverlies en het aanmeten van goede hoortoestellen is dus erg belangrijk. Het helpt de hersenen sowieso, om minder energie te besteden aan horen en meer bezig te gaan met andere cognitieve functies.

Val af

Overgewicht levert niet alleen hart- en vaatproblemen op, zo stellen Amerikaanse wetenschappers van de Universiteit van Californië. Mensen van 60 jaar met een BMI hoger dan 30 hebben gemiddeld genomen 3 keer zoveel kans op het ontwikkelen van Alzheimer als gezonde leeftijdsgenoten. Wil jij je BMI berekenen? Doe dan onze BMI zelftest.

 

Bronnen: alzheimer-nederland.nl, doof.nl en medicalfacts.nl

21 reacties op “Zo kun je dementie voorkomen
  1. Gezondheidszorg!verzekeringen maken praktisch onmogelijk!om nog adquate toestellen te krijgen bij ernstig!!!!gehoorverlies!!Ontmoedigingsbeleid! Vreselijk!! Maar je moet doorzetten om te kunnen blijven horen en daarbij met de correcte toestellen de hersenen te kunnen ontlasten!Anders teveel frustratie/schadessssss beslist op termijn en kost verzekering nog veeeeeeeel meeeeer!

    Audiologisch centrum hebben ze nu weer bedacht!om 2x goedkoop segment toestellen( 6mnd. proef) papierwinkel in te vullen dat ze niet /never al op voorhand duidelijk!!!!!!!konden voldoen met erg gehoorverlies! bekend!!!hun extra onnodige tussenkomst moet vervallen!2018, overbelasting zorgt voor: 8 mnd. wachttijd!!idioot, weer een lang extra jaar met te oude al na 5 JAAR!!!! toestellen moeten doorgaan!! Waar haal ik moed vandaan! zoveel idiote regels/papierwinkel terwijl audiogram ( recent! bekend) al voor zichzelf spreekt!! gehoorwinkels zijn meer bezig met papier/bureaucratie dan tijd over voor de klant en de feitelijke toestellen! Kunnen zo ook niet bestaan! teveel tijdverspilling!! Audicien is ook gedegen opleiding en verzekeraars moeten hun simpelweg met audiogram uit bv ziekenhuis ernaast serieus nemen!! Dementie wordt zo alleen maar bespoedigt naast alle andere stress gerelateerde/onmacht ziekten voor ouderen! Help! Levensduur vervanging toestellen terug naar elke 3 jaar!!!besparing extra zorgkosten door dementie artikel! oa!! is fantastische aanvulling!!graag Uw aandacht!!VERVOLG artikelen publiceren!! Hartelijk dank!!
    Strijder!! voor preventief!! zelfregulerend, zelfhelend beleid! van het lichaam!!

    Geschreven door Strijder! van het luisteren naar jouw ZELF!! ZELFregulierend vermogen/zelfhelend vermogen met kansen……en niet met meer ballast!! op
  2. Strijder zag net:geplaatst op:15 februari 2018 om 15:18! had het niet kunnen plannen, geen toeval!dus, hoop dat anderen geïnspireerd raken en mogelijk hun oprechte ervaringen kunnen delen! Hart….groeten!

    Geschreven door Anoniem op
  3. Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen. Dementie , je krijgt het of je krijgt het niet. Iemand die altijd gezond geleeft heeftzou het dus niet krijgen, dat is absoluut niet waar. Ik ken een vrouw die altijd aktief was, gezond geleeft heeft en veel gewerkt op de boerderij, daarnaast vrijwilligers werk heeft gedaan. En alles wat hierboven staat heeft gedaan of gelaten, ze heeft wel dementie.
    Dus ga geen dingen beweren die niet waar zijn.

    Geschreven door Josje op
    • U moet het goed lezen, er staat dat de kans kleiner wordt en niet dat je het niet krijgt,

      Geschreven door Saskia op
      • Potverdikkie helemaal mee eens

        Geschreven door Frans Hemul Moller op
        • Ja ik vind Saskia ook een topper, niet raar bedoelt maar ik meen het (echt)

          Geschreven door Frank Schutters op
        • Wilt u even op uw woorden letten. We proberen hier gewoon mensen te helpen.. Frans Hemul Moller!!

          Geschreven door Man doen opkomt voor de mensheid op
    • Ik heb toch goed gelezen: er staat: Er is geen manier die 100% garantie geeft dat iemand geen dementie krijgt.

      Geschreven door Christine op
      • Saskia en Christine,

        Heb het artikel over dementie gelezen
        Ten eerste merk je pas nadat je begint te lezen dat het gaat over het verkleinen van de kans op dementie. Maat de vette kop boven het artikel is toch duidelijk: “Zo kun je dementie voorkomen”.
        Dus als je de kop en het artikel zelf goed leest duiden die op twee verschillende zaken, nl. het voorkomen van dementie (helaas nog niet mogelijk, zo geeft het artikel ook aan) en het reduceren van de kans op dementie.
        Beetje slordig dan wel misleidend.

        Geschreven door WKt op
    • Er is een verschil tussen statistiek en individuele gevallen. Je kunt tot een groep behoren die 90% meer kans heeft op dementie, maar jij kunt net die ene zijn die de dans ontspringt, ondanks het feit dat je rookt, stilzit en weigert gehoorapparaten te gebruiken. Het kan ook andersom, je leeft rookvrij, vetarm en sport je een ongeluk en je wordt toch dement. Maar in alle gevallen geldt: beter te hard geblazen dan de mond gebrand, dus gewoon gezond leven en je vergroot je kans op een lang en gezond leven.

      Geschreven door statistiekje op
  4. Dementie is ook onder kinderen!
    Kijk naar Amerika!
    Hoe?
    Er wordt dagelijks gesprayd met toxische stoffen door vliegtuigen die de hersenen aantasten!
    Dit staat op nr.1!!
    Verder werken aan co tact en en activiteiten als 2e!!
    Iedereen kan dus dit krijgen en is geen ziekte!!
    Ook geen ouderdomsklacht of zo…gewoon: uitkijken en gezond eten.

    Geschreven door Hamala op
  5. Stoppen met roken

    Ik ben nu 80 jaar
    In 1987 ging naar een “Stop-met-roken-avond”
    Een van de voornaamste raadgevingen welke ik daar kreeg waren de volgende:
    1e Zorg dat u steeds sigaretten bij hebt maar geen aansteker of lucifers, zo moet u zelf beslissen een aansteker of een vuurtje te vragen aan iemand in uw omgeving….
    2e Besteed evenveel als vroeger aan un aankoop van sigaretten maar steek het niet gebruike geld voor het roken in een spaarpot en breng het naar een nieuw geopende
    rekening op de bank na een bepaalde tijd of een bepaald bedrag.
    Ik ben gestopt met roken op 1 mei 1987 toen de sigaretten in België +/- 70 Bef kostten
    Nu heb ik eeds met het gespaarde geld een reis naar Wenen en Salzburg van 12 dagen betaald en ook een naar Moskou en St-Peterrsburg van 10 dagen en een Rome-reis van 6 dagen.
    Daarnaast heb ik tientallen boeken gekocht en de rest van het geld gespaard op de bank en ik ben ook begonnen op de beurs te spelen en regematig winst te boeken (een ook een paar keer verlies…..)
    Op die 30 jaar en na betaling van de voornoemde reizen en boeken heb ik een positief saldo van +/- 14000 € of 560 000 Bef .
    en heb ik ook mogelijks sommige ziektekosten vermeden .
    Wacht niet tot de sigaretten nog eens opslaan maar begint vanaf vandaag.

    Geschreven door Vroegere-roker op
  6. In weet dat er veel gezocht word om een medicijn te vinden dat alzheimer zou kunnen genezen, of stabiliseren voor wie het heeft, maar dat zal nog lange tijd duren. Nu worden de subsiden ook al verminderd omdat de onderzoeken nog weinig hebben opgeleverd. Ik denk dat wij dat de eerste 10 jaar niet meer zullen beleven dat voor deze ernstige ziekt iets echt-werkend zal gevonden worden. Gelukkig
    is er al veel vooruitgang geboekt in verband met kanker, iets dat ook uitbereiding vind. Daar zal de voedselindustrie wel mee te maken hebben

    Geschreven door Trienneke op
  7. Gebruik een hoorapparaat maar dat moet je maar kunnen betalen! Zelfs een eigen bijdrage van plm. € 100,00 is voor mij niet te doen.Ik heb veel supplementen nodig en die worden niet vergoed en mag je ook niet voor de belasting opvoeren als ziektekosten.
    Om die reden kan ik ook geen eigen bijdrage voor een gebitprotese betalen.Wel ons hele leven kruiwagens vol met belasting betaald maar op oudere leeftijd berooid achtergebleven.

    Geschreven door Floortje op
  8. ja floortje hier krijgje wat en daar nemen zij het weer dubbel af sterte wens ik ons groet

    Geschreven door liek 18 feb. 2018 op
  9. Ik ben al 33 jaar vrijwilligster in een verpleeghuis waar alleen mensen wonen die dement zijn of alzheimer hebben! Wat mij opvalt, dat er de laatste jaren veel “jongere” mensen dement worden. Ik denk zelf, dat er nooit een medicijn wordt uitgevonden, omdat eigenlijk nog niemand precies weet, wat de oorzaak is!!!
    De een zegt, het komt door het verkeerde eten, de ander zegt, het komt door drank, of te weinig beweging, en weer `n ander zegt, stress……!! Ik denk, als je geboren wordt, dan is alles al bepaald voor je verdere leven, ook dementie of alzheimer!!!

    Geschreven door Pauline Top op
  10. Goedendag allemaal,het is een goed artikel met logische aanwijzingen om dementie te voorkomen.
    Je moet de grote lijnen aanhouden natuurlijk eten met gezond verstand,veel bewegen dus lopen krachttraining elke dag interessante artikelen lezen veel zwarte koffie motorrijden (goed voor de actie en de reactie) en vooral zoveel mogelijk in de buitenlucht vertoeven en voldoende slaap natuurlijk.
    Nog een handige tip verkoop de auto anders kom je na de auto in de scootmobiel terecht.
    En neem af en toe ook wat lekkers snoepen dus.

    Geschreven door Iwan. op
  11. Mijn 4 tantetje werden 98 (volkomen dement), 88 (beetje dement), 91 (beetje dement), 89 (beetje dement) en een nicht uit die lijn 80 (volkomen dement)….
    Allemaal vrouwen die hard hebben gewerkt, gezond hebben geleefd en lang volop in het leven stonden. Ik geloof zeker dat dementie in je genen zit….
    Ik ben 72, rook niet, drink zeer zelden, eet gezond, beweeg niet genoeg, leef met het motto : Carpe Diem en zie wel of ik………
    Veel belangrijker vind ik dat demente mensen maximale zorg, aandacht, liefde en respect krijgen….

    Geschreven door Lisah op
  12. Even een reactie op Saskia: Er staat boven dit artikel echt: zo kunt u dementie voorkomen

    Geschreven door Josje op
  13. Beste mensen ik ben het volledig eens met Saskia.. wat een volstrekte onzin dit

    Geschreven door Saskia (mijn inspiratie) op
  14. Wat ik hier mis in het gehele verhaal, is de grote invloed van transvetten op onze hersenen. Deze zijn heden ten dage in overvloedig aanwezig in onze (huidige) voeding.
    Dit zijn door de fabrikant bewerkte vetten. Deze bewerking voeren zij met name uit op de goedkope vetten zoals palmolie e.d. Deze vetten maken producten langer houdbaar, omdat ze in deze bewerkte vorm veel minder snel ranzig worden. Maar het lichaam herkent deze vreemde vetten niet en kan ze dus niet verwerken/verteren. Daardoor blijven er veel van deze schadelijke vetten plakken in de vaatwanden, dus ook in de vaatwanden van onze hersenen.
    Kennelijk is geld veel belangrijker voor de fabrikanten, dan de gezondheid van hun klanten.
    Transvetten zitten in de meest uiteenlopende producten, dus lezen op de verpakking is belangrijk. Staat er geharde vetten, of gedeeltelijk geharde vetten, dan zou ik zelf het product niet kopen.
    Het zit bijvoorbeeld in koek(jes), gebak, margarine in een kuipje, en in sommige kant en klare producten. Raadpleeg alle etiketten op de ingrediënten als je voeding koopt.
    In roomboter zit ook een soort van transvet heb ik ergens gelezen, maar deze natuurlijke variant is kennelijk wel goed verteerbaar, en is dus ‘onschadelijk’.

    Geschreven door M.P. op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief