- Anoniem5 september 2014 om 11:56
Goeiedag
Ik ben hier vanwege mijn vriend. Telkens als ik of zijn familie iets huishoudelijks vragen aan hem om te doen vergeet hij dit binnen de 2minuten zelfs al. Hij heeft een heel slechte jeugd achter de rug waarin hij vindt dat hij van iedereen negatieve commentaar kreeg op alles. Dit met als gevolg dat hij zich heel slecht in zijn vel voelt. Hij vindt dat hij nooit iets goed doet terwijl hij dat wel doet. In zijn jeugd werd hij ook regelmatig geslagen door zijn grotere broer. Dit telkens nadat mijn vriend dan niet zou geluisterd hebben naar de mama, dan wou de grotere broer de kleinere dus leren op die manier dat hij moet luisteren. De broer heeft ook regelmatig en lange tijd op het verkeerde pad gezeten, maar hij heeft daar nu wel allemaal heel erg veel spijt van wat er vroeger allemaal gebeurd is. Voordat mijn vriend en ik samen waren kon bijna niets hem schelen. Hij had als het ware een serieuze muur rond zich gebouwd zeg maar. Sinds dat hij bij mij is heeft hij geleerd wat liefde is en is hij veel zachter geworden. Ik sta regelmatig open voor hem om een goed en diepgaand gesprek met hem te voeren in verband met vroeger en hoe hij zich nu in zijn vel voelt. Ik wil als het ware hem overtuigen dat hij wel een goed mens is en dat hij veel meer goede dingen doet dan slechte. Maar desondanks stoort het mij toch ook dat hij zo vaak dingen vergeet. Zelfs als je boven aan de trap nog zegt dat hij bijvoorbeeld de vuilniszakken weg moet zetten is hij dit al beneden aan de trap vergeten. Ik zeg nu wel elke dag dat hij de afwas niet mag vergeten uit te laden en als ik ’s avonds het niet vergeet vraag ik diezelfde avond ook nog eens of hij de afwas gedaan heeft. Nu zit ik er nog niet zoveel mee in om dit elke dag te vragen, maar na verloop van tijd wil ik dit niet meer vragen en verwacht ik natuurlijk van hem dat hij dit uit zichzelf doet. Maar ik vrees er dan voor dat alles terug begint zoals bij het begin, dat hij dus weer alles gaat vergeten te doen (juist omdat ik er niet meer achter vraag). Ik ben zo stilletjes dus aan het denken dat mijn vriend leidt aan dementie, maar ik vind dit raar want hij is nog maar bijna 23jaar. Ik heb hem ook al vaak gezegd dat hij dan dinges die hij niet mag vergeten moet opschrijven, maar hij schrijft helemaal niet graag. Dit komt omdat hij als klein kindje linkshandig was maar zijn grotere zus kon dit niet accepteren en heeft hem dus verplicht om met zijn rechterhand te leren schrijven waardoor hij dus nooit deftig heeft leren schrijven en hij kan dat nu nog steeds niet. nu tegenwoordig door de technologie zeg ik al wat vaker dat hij dan een alarm in zijn gsm moet zetten dat hij dat niet mag vergeten maar dan nog. hij vergeet zelfs om een alarm in zijn gsm dan te zetten. Ook als je hem dan wijst op zijn vergeetachtigheid begint hij te zuchten of word hij ineens erg prikkelbaar tot kwaadheid toe. of dan begint hij zichzelf weer af te breken dat hij niets goed kan.
Alstublieft kunt u mij helpen? Ik wil hem zo graag verder helpen, want hij ziet daar echt van af.
Alvast bedankt voor het antwoorden.
Met vriendelijke groeten
N.M.1 reactieReagerenJohn (moderator)
5 september 2014 om 13:59Ik denk niet dat het dementie is. Misschien PTSS.
Reageren
Het zou niet verkeerd zijn om de klachten met de huisarts te bespreken en een verwijzing te vragen voor de psycholoog.