Plotseling gedurende bijna 3 uren koude rillingen.

Ik ging naar bed en het viel me op dat ik het koud had. Gedurende bijna 3 uren klapperde ik van beneden tot boven van de koude rillingen. De rillingen waren zo sterk dat ik dat dat het de beweging van de ademhaling bijna zou kunnen gaan verstoren. Dat je daardoor dan geen ademhaling meer kon halen. Dan ging het over en had ik een enorme trek in een sinaasappel. Heb die dan ook genomen en heb verder heerlijk geslapen. Ben verder niet ziek of zo. Wat zou dit kunnen zijn?

Reactie

Let op: 'rillen van de koude' (om de lichaamswarmte te verhogen) is géén koude rilling.

Een koude rilling is in de geneeskunde een belangrijk symptoom. Iemand die een koude rilling heeft voelt zich plotseling koud en gaat rillen, een belangrijk fysiologisch mechanisme om de lichaamstemperatuur te verhogen. Het lichaam reageert op de temperatuursverhoging door constrictie van de bloedvaten, toename van de stofwisseling en rillen. Rillen is een onwillekeurig en oncontroleerbaar snel afwisselend spannen en ontspannen van de spieren waarvoor veel energie wordt verbruikt, zodat de lichaamstemperatuur snel omhoog gaat. Een koude rilling is dus een teken dat iemands inwendige thermostaat opeens een graadje of 3 hoger staat dan de huidige lichaamstemperatuur. Iemand die een koude rilling krijgt als teken van een infectie zal een snel oplopende koorts vertonen en kan zich ook bij 40 graden nog steeds koud voelen.

Mogelijke oorzaken van rillen zijn: plotseling vrijkomen van bacteriële toxinen in het lichaam of andere ernstige infecties; vrijkomen van grote hoeveelheid hypofysehormoon, voornamelijk geslachtsgebonden; snelle stijging van de lichaamstemperatuur.

Ziekten waarbij koude rillingen vaak voorkomen zijn: longontsteking, hersenvliesontsteking, griep, malaria-aanval en nierbekkenontsteking.

Behandeling: de koorts heeft een functie. De vuistregel is: niet geforceerd opwarmen als iemand het koud heeft. Als de inwendige thermostaat na verloop van tijd lager wordt ingesteld krijgt de patiënt het vanzelf warm en gaat zweten. Dan is het weer verstandig om de afkoeling niet met veel dekens te willen belemmeren.

Een koude rilling is dus altijd een verschijnsel dat nauwkeurige aandacht verdient, bij voorkeur van een arts.

Reactie

mijn man heeft het opeens koud en al een paar uur koude rillingen

wat moet ik doen

Reactie

Heeft hij zijn temperatuur al eens opgemeten om te kijken of hij koorts heeft?

Reactie

Van uit het niets koude rillingen, nog nooit gehad, hield wel 3 uur aan.

Wel van te voren last gehad van de maag. Heb wel een galsteen die in de gaten gehouden word,

Ademen ging steeds sneller, beangstigend, geen koorts.

Reactie

Day was dan een aanval van hyperventilatie. Je maagklachten kunnen dat wel veroorzaken

Reactie

ik heb afgelopen nacht het weer Syberisch koud gehad....zo koud , dat ik aan het klappertanden was en me totaal niet durfde bewegen.....zelfs geen blik op de wekker om te zien hoe lang dit duurde....   Af en toe gaat het gepaard dat na die extreme koude er een verschroeiende hitte op komt en alles vertrekt van de voeten en verder omhoog tot in het hoofd. Ik heb dit al met hand en tand bij de huisarts uitgelegd maar die geeft er geen aandacht aan.......nu moet ge weten dat dit geen lachertje is.....als ik 10 of 15 jaar ouder ben dan zal er eens de dood op volgen......bij welke arts moet ik zijn met dit probleem  ?

Reactie

Heb je over- of ondergewicht?

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG
Reageer op: Plotseling gedurende bijna 3 uren koude rillingen.
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief