Zoeken Vraag het forum

stress en zijn lichamelijke gevolgen bij mij :(

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • youbi

hoi,

ik ben 21 jaar oud, studente en kamp al van kleins af aan met stress waarmee ik niet kan omgaan.
    ik laat dit niet zien, dus ben niet opgejaagd of nonchalant of zenuwachtig bij belangrijke dingen. maar ik ben iemand die heeeel veel piekert, continu denkt en alles aan het hart laat komen.
    de gevolgen van deze stress hebben zich al duidelijk laten zien. ik ben nog jong zoals jullie kunnen zien.

ik kamp met tachycardie ( hoge hartslag en kloppingen en steken)

ik heb maagzuur reflux, en oesofagitis, graad I

ik heb allergie tegen alle stoffen, beesten en natuur, ben dus continu verkouden

en heb parodontitis ( tandvleesontsteking) door stress en maagzuur en continu gaatjes in mijn tanden, ben geen alledaagse snoeper en poets mijn tanden regelmatig

dit allemaal is volgens de dokter een gevolg van mijn stress, wat ik graaag geloof

alleen maak ik mij uitermate zorgen, want ben nog maar 21,

wie herkent dit? wie kan mij een oplossing aanbieden?

ik ben de oudste thuis van 5 kinderen, ben studente hogeschool met een heel drukke opleiding, ik sport af en toe, ik werk alle weekenden buiten school en stage, heb verantwoordelijkheden langs alle kanten, en kan ze niet aan de zij leggen, want dan voel ik mij schuldig en dan krijg ik al snel het woordje luierik te horen…

4 reacties
    Reageren
    youbi

heb ook haaruitval, zwarte kringen onder de ogen…
    dus jah…

Reageren
    Foulasse

Je lijkt zo slim, en dan stel je zo’n eenvoudige vraag. De symptomen die je beschrijft en de psychopathologie die erbij hoort is een burn-out. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je dit vermoeden niet had. Loyaliteitsconflicten, oververmoeidheid, overmatige veranwoordelijkheidsgevoelens en een dringende hulpvraag passen het beste bij een mens dat zichzelf in de steek heeft gelaten.

Reageren
    mauricekapt