- Jesken893 september 2026 om 22:45
Sinds een 2 maanden viel me op dat mijn sokken enorm in mijn enkels stonden. Toen ik op mijn been duwde kon ik een putje erin duwen. Toen naar huisarts geweest, bloedafname en ecg. Alles normaal. Nu sinds een paar weken kan ik de putjes ook in mijn armen en voorhoofd duwen. De ene dag al meer dan de andere. Vorige week een avond gehad waar ik erge pijn in linker schouder kreeg (zowel voorzijde als achterzijde), dit trok door naar mijn oor en linker zij thv ribben. Ik heb een week mijn bloeddruk bijgehouden. Hierbij had ik meerdere metingen waarbij onderdruk tussen de 90 en 107 lag. Huisarts gebeld voor nieuwe afspraak. Woensdag kon ik gaan. Bloeddruk gemeten en die was normaal, verder heeft ze naar mijn hart geluisterd (alles klonk goed). Maar ze zei ik zie geen vocht, en ze raakte mijn huid gewoon aan en zei ik zie geen putjes. Dus ik toonde de foto’s ja dat zie ik zei ze maar zie ik nu niet. Dus terug naar huis. Het voelde niet goed. Ze zei van de warmte maar de warmte is toch al een paar dagen voorbij. Toen ik de pijn in schouder had was het vocht op zijn ergst. Bovenarmen deden toen ook mee. Hoe platter ik ging liggen hoe erger het werd. Ik ben blij dat alles goed klonk enzo. Maar voel me niet serieus genomen. Mijn armen, benen en hoofd zien er inderdaad niet altijd gezwollen uit. Maar toch kan ik er putjes induwen. Ik heb hier nog geen verklaring voor.
Wat kan dit nog zijn?
Ik ben 36j, drink 1,5 a 2 liter per dag. Heb wel ook roblemen met menstruele cyclus. Om de 14 dagen ongesteld en het vloeien duurt ook 14 dagen (ook hier krijg ik geen deftige hulp voor). Ik had een spiraal maar die is er 2 weken geleden uitgehaald omwille van overactieve eierstokken. Waarbij aan rechterkant zeker 15 a 20 eitjes zaten. Kan het toch hormonaal zijn en moet ik nog even geduld hebben? Kan het toch warmte geweest zijn? Zo ja wanneer moet het dan weg zijn?1 reactieReageren
Peter (huisarts)
5 september 2026 om 11:56Zou zeker ook wel een hormonale reactie kunnen zijn, en ik neem aan dat je huisarts ook wel een bloedcontrole kan laten doen van nierfunctie, zouten, schildklier, bloedbeeld. Dat is een relatief eenvoudige methode om andere lichamelijke oorzaken van oedemen uit te sluiten.
Reageren
En als je bloeddruk (onderdruk) tot 107 stijgt, vind ik dat zeker te hoog en mogelijk ook verklarend voor het oedeem. Dus ook daar een meer frequente controle op doen! (bv 2x daags 1 week lang)