- Wanhoop13 mei 2026 om 23:09
Beste m.,
Zo’n 15jr geleden viel ik voor t eerst flauw. Dat heeft zich 10jr jaarlijks herhaald. Daarna gebeurde het geleidelijk steeds vaker met de frequentie van 2-4 keer per maand. Bij neurologie en cardiologie is nog niets gevonden. Ecg’s en mri’s en verder onderzoek brengen niets aan het licht. Nu word ik steeds banger iets te ondernemen wat natuurlijk ook geen goed effect zal geven, maar ik ben bang voor een fatale val omdat de laatste 2x zonder voortekenen mij overvielen.
Weet iemand wat dit kan zijn? Mijn bloeddruk is wisselend van erg mooi naar ongeveer 98/57.
Groetjes, Wanhoop2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
14 mei 2026 om 10:58Meest waarschijnlijk de orthostase problemen: de bloeddruk bijregelings-problemen waardoor je soms een te lage tensie kunt krijgen.
Is dat ook niet zo aan je verteld? Ritmestoornissen is een andere optie, maar ik neem aan dat daar ook onderzoek naar is verricht.Je bloeddruk is een steeds weer wisselend iets dat afhankelijk is van houding, (lang) staan of zitten, omhoog komen of gaan zitten en afhankelijk is van je algehele toestand. De bloeddrukschommelingen worden continue bijgesteld doordat er “sensortjes” in je halsslagaderen zitten die de bloeddruk bijhouden. Als de bloeddruk veranderd, geven deze sensortjes razendsnel een signaal naar de bloedvaten van armen/ benen om open te gaan staan (als de bloeddruk te hoog is) of om nauwer te worden (als de bloeddruk te laag is). Deze reflex (de “orthostatische reflex”) is onderhevig aan hormonen en leeftijd. Pubers en bejaarden hebben een trager werkende reflex, en kunnen daardoor sneller duizelig zijn.
ReagerenWanhoop14 mei 2026 om 22:02Dankjewel Peter, voor je uitgebreide reactie. Ik heb inderdaad een klein implantaatje om mijn hartritme te volgen en om een accent te geven wanneer ik me naar voel waardoor ze preciezer kunnen aflezen of mijn hartritme op dat moment parten speelt.
Reageren
Ik heb hier last van vanaf ongeveer mijn 45ste. Ook heb ik hypersomnie.
Ik zal allert zijn op wat je noemt en ben erg blij met je uitleg.
Nogmaals bedankt. Ik zal dit onderzoek geduldig afwachten.
Vriendelijke groeten, Wanhoopje