- Fonkel16 september 2018 om 14:22
Aanvulling op bovenstaande vraag: zelf denk ik aan een voedselintolerantie, maar voor welk voedsel: ontbijt om de dag met havermout gekookt in ongezoete amandelmelk, aan tafel aangevuld met walnoten. Andere dag ontbijt met muesli van Activa, aangevuld met gebroken lijnzaad en walnoten.
Voor lunch gebruik ik bijna dagelijks quinoa met geroosterde paprika en aubergine, met wat kaas, tomaat en/of komkommer of avocado.
De avondmaaltijd varieert meer met altijd groenten, stukje vlees of vegetarische vleesvervanger. Als nagerecht wel altijd blauwe bessen met Griekse yoghurt of skir.Misschien te veel haver of te veel walnoten? Brood eet ik niet veel meer.
3 reactiesReagerenCatootje16 september 2018 om 17:18Het beste is altijd om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
Reageren
Granen in melk of plantaardige melk gekookt, vormt een belasting voor je spijsvertering. Als je weinig of geen brood eet, gebruik je waarschijnlijk ook weinig boeter en kom je vitamine D tekort.
Beter ook op etiketten letten. In activia zitten kunstmatige zoetstoffen. Sterk af te raden. Skyr en Activia bevatten ook geen vet, terwijl je dat wel nodig hebt.
Misschien ook wat minder ‘zomergroente’ aubergine, tomaat komkommer enz. Die werken verkoelend op je systeem. In de zomer valt dat mee maar in het najaar en in de winter kan je beter wintergroente eten. Sowieso ook spaarzaam met nachtschadegewassen als aubergine, paprika en tomaat en dan zeker niet een paar tegelijk.
Als je weinig vlees en vis eet kan je stoffen tekort komen als lysine, carnitine, taurine, carnosine, zink, chroom, ijzer, vitamine B12.
Misschien eens advies vragen op natuurgeneeskundig gebied; iemand die ook verstand heeft van voeding, kan helpen met het verbeteren van je darmflora, eventuele candida kan verhelpen, zorgen voor extra voedingsstoffen enz.Catootje16 september 2018 om 17:20Quinoa bevat overigens fytinezuur, dat de opname van mineralen belemmert. Beter dus niet te vaak eten. Er zijn wel manieren om het fytinezuur de verminderen.
ReagerenCatootje17 september 2018 om 08:08Weet niet of je man of vrouw bent. In die bladen als men’s health en womens health staan wel tips voor goede maaltijden.
Reageren