Zoeken Vraag het forum

Angst voor ziekte

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jackie

Ik wil even wat kwijt, voor mijn gemoedsrust.

Ik heb de laatste tijd veel last van angst, noem het gerust een angststoornis. Ik ben bang om ziektes op te lopen, vooral sinds ik op reis ben geweest naar Sri Lanka. Daar heb ik alle dieren met een grote boog ontweken en een flinke paniekaanval gehad.

Nu terug in Nederland heb ik het idee dat ik constant in vluchtmodus verkeer en al mijn spieren gespannen zijn. Ik heb eindelijk vakantie, en na een drukke periode met veel stress wordt het mijn lichaam wat te veel.

Ik heb last van gespannen spieren, moeheid, hoofdpijn en keelpijn. En ik waan me terug in Sri Lanka, waar ik ook zoveel last had van angst. Ik ben bang overal ziek van te worden, en dan met namelijk bang voor zieke dieren.

Drie weken geleden ben ik aan mijn been gelikt door een hond uit Turkije, die nu in Nederland woont. Ik had wat wondjes aan mijn been en het prikte aardig. Het zal vast toeval zijn dat gebeurtenissen samen vallen, want een week geleden had ik een grote deadline, die nu dus geweest is. Maar in mijn hoofd ben ik bang. Bang om ziek te worden van dit dier, waar in principe niets mis mee is. Ik ben bang dat ik hondsdolheid van deze hond heb gekregen, omdat dat in Turkije vaak voorkomt.

Ik ben voor mijn angst naar een psycholoog geweest, maar dit heeft blijkbaar niet geholpen. Ik weet niet zo goed wat ik met mijn angst aan moet, want ik blijf klachten houden en het bang zijn draagt daar volgens mij aan bij.

Weet iemand wat ik kan doen? Loop ik kans echt ziek te zijn van die hond, of maak ik het mezelf alleen maar wijs?

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Je wordt gegarandeerd niet ziek door het likken van de hond hoor. Maar ik zou je wel willen aanraden, om naar de huisarts te gaan en je angsten toch opnieuw te bespreken. Je zou toch terug moeten naar een psycholoog.

Reageren
Reageer op: Angst voor ziekte
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.