- Freek9 maart 2018 om 12:21
Beste Dokter.nl Forummers,
Ik ben een jongen van 22 jaar en heb sinds december 2015 last van bepaalde klachten waar ze tot op heden nog geen raad mee weten. Ik zal hieronder de loop van de klachten uitstippelen en uitleggen wat ik tot op heden heb gedaan ertegen. Ik hoop dat jullie misschien nog wat nieuwe invalshoeken kunnen bieden voor mij om te kijken naar wat ik er tegen kan doen.
Op december 2015 begon het met licht in mijn hoofd, ik ben in die tijd een paar daagjes in de bergen geweest en voor het eerst spacecake geprobeerd, hierbij heb ik een badtrip gehad en het gevoel dat alles draaide en mijn hoofd heel zwaar was. Ik heb hierbij toen 3 uur zitten ijsberen, omdat ik niet kon stil staan of zitten. Hier had ik nog niet het gevoel dat het echt iets was, aangezien het na die trip ook wel weer weg ging en ik alleen een beetje licht in mijn hoofd voelde heb ik er toen niet iets achter gezocht.
De maanden erna voelde ik me steeds meer lichter in mijn hoofd, een gevoel alsof ik niet echt aanwezig was en er kwam ook lichte duizeligheid opzetten. In deze periode ontwikkelde ik ook het oorsuizen. In deze periode had ik voornamelijk er last van in de ochtend en avond. Ik kwam de ochtend door, door een film te kijken of iets en daarna leek het allemaal wel weer okay, zelfde voor in de avond. Ik had een serie of filmpje nodig om bij naast in slaap te vallen. Dit duurde ongeveer 6 maanden.
Hierna kwamen de klachten bijna continu, ik had er de hele dag door last van. Vooral als ik een boek moest lezen, moest werken op mijn laptop of achterover ging zitten in een stoel. Dan kwam die duizeligheid heel erg opzetten en moest ik echt even anders gaan zitten om mezelf soort van te “resetten”.
Het is echt in de loop van de tijd steeds erger geworden en het beinvloed steeds meer mijn leven. Het is niet iets wat met een aanval kwam, maar wat percentueel steeds erger werd en steeds meer klachten er bij kwam.
De klachten zijn op dit moment:
– Duizeligheid
– Voornamelijk het gevoel dat je instabiel bent, je beweegt zonder dat je beweegt en het
gevoel alsof je op een boot zit. Gevoel dat een vloer op en neer ziet bewegen en dingen
verder of dichterbij zijn dan dat ze eigenlijk zijn.
– Gevoel dat hoofd heel zwaar is en steun nodig heeft.
– Niet tegen donker kunnen, want dan is het referentie punt weg voor wat boven onder en links
rechts is.
– Bij liggen kan het gevoel hebben dat het bed linksom kantelt.
– Duizeligheid wordt soms minder na eten van iets.
– Ik kan niet rustig stilzitten of stilstaan voor langer dan 5 sec.
– Als iemand mij beweegt of een stoel beweegt waar ik op zit, wordt ik heel duizelig.
– Oorsuizen
– Hoge piep in beide oren, wordt erger als ik mijn kaak naar voren beweeg.
– Hartkloppingen
– Kan hartkloppingen zien in mijn zichtsveld in bepaalde situaties.
– Voel mijn hart in mijn hoofd, handen, armen, nek, buik, eigenlijk overal behalve benen
– Geen onregelmatige hartritmes voor zover ik weet
– Vermoeid zicht
– Gevoel dat ogen kleine spasmes hebben waardoor het focussen op 1 punt amper mogelijk is
– Ogen voelen druk en zijn zeer vermoeid
– Ogen hebben moeite met focussen met betrekking tot diepte
– Ogen gaan snel in “niet-focus” stand/wazig zien, kan met energie ogen wel weer goed
focussen.
– Lezen erg moeilijk, zicht wordt snel onscherp
– Heel soms ogen die heen en weer springen
– Bewegingen
– Merk dat mijn hoofd hele kleine bewegingen maakt om soort van geforceerd de duizeligheid te
“checken”
– Ik beweeg veel, omdat ik op die manier de duizeligheid minder voel.
– Vermoeidheid
– Hele dag door gevoel dat je te weinig hebt geslapen.
– Misselijkheid
– Veel lichte misselijkheid in maag continu
– Bij hevige duizeligheid, heel erg misselijk
– Persoonlijkheid
– Ik merk dat ik wat somberder ben dat ik voorheen was
– Ik onthoud dingen slechter
– Ik ben wat prikkelbaarderDit zijn een beetje de klachten waar ik last van heb. Dit zijn dan weer de dingen waarvan ik merk dat het de klachten vermindert of masceert en waar ik geen last van heb:
– Gebeurtenissen
– Als er iets gebeurt in mijn leven die de gedachten weghaalt van de duizeligheid, verlicht
dat de duizeligheid. Zoals dat mijn oma laatst is overleden en in die week van regelen en
doen had ik er weinig last van.
– Slaap
– Ik slaap gemiddeld 8 uur in een nacht. Wordt tussendoor niet wakker, maar heb wel afleiding
nodig om in slaap te komen, zoals een serie kijken op mijn mobiel.
– Eten
– In het begin merkte ik dat wanneer ik avond had gegeten, dat dan de klachten stukken minder
werden. Tegenwoordig is dat ook steeds minder het geval.Stappen die ik tot nu toe ondernemen heb en diagnoses die er zijn gesteld:
– BDDP
– Werd vastgesteld door huisarts
– Werd uitgesloten door de neuroloog
– Neuritis Vestibularis
– Werd vastgesteld door neuroloog, werd later weer uitgesloten door neuroloog omdat de
klachten te lang aan bleven houden.
– Chronische hyperventilatie
– Werd vastgesteld door academisch ziekenhuis
– Werd uitgesloten door een ademtherapeut
– Stofwisselingsprobleem
– Homeopaat had vastgesteld dat ik een stofwisselingsprobleem had, heb daar 2x verschillende
medicijnen voor ingenomen, maar had geen effect.
– Werd nietig verklaard in de medische wereld, omdat homeopaat alternatieve geneeszorg is.Ik ben geweest bij:
– Huisarts
– Stelde eigenlijk alleen BDDP voor en voor de rest voornamelijk voor doorverwijzingen
– Bloed getest elk half jaar op verschillende waardes, kwam niks uit.
– Oefentherapeut
– Gingen oefenen met balans en ademhaling, kwam eigenlijk weinig uit.
– Neuroloog
– Eerste keer kwam het op neuritis vestibularis uit.
– Tweede keer werd het gegooid op hooikoorts en ik daarvoor medicijnen moest gaan slikken,
hierbij heb ik destijds al aangegeven dat dat niet het geval was, maar daar werd niet naar
geluisterd. Ik slikte destijds al medicijnen voor mijn hooikoorts.
– Opticien
– Ogen waren prima.
– Academisch Ziekenhuis Nr 1
– Werden testen afgenomen, kon 1 test niet doen, ronddraaien op een stoel in het donker, door
angst en heb dus de test niet afgemaakt. Voor wat ze wel hadden getest, het zicht, zag het
er prima uit.
– Academisch Ziekenhuis Nr 2
– Hier heb ik wel alle testen gedaan. Water in oren spuiten om duizeligheid op te wekken,
gehoortest, hyperventilatie test, kantel test etc.
– Kwam toen uit dat ik chronische hyperventilatie had en ik meer moest gaan sporten. Ik ben
toen ook begonnen met hardlopen en naar een ademtherapeut geweest.
– Ademtherapeut
– Vastgesloten dat het geen chronische hyperventilatie was.
– Kreeg een echte duizeligheids aanval terwijl ik daar lag en werd getriggerd door met mijn
kaak te bewegen, want die kan een soort van op slot.
– Homeopaat
– Kreeg een soort APK keuring, waarbij de TOX?- waarden in mijn onderbuik bijzonder laag
waren. Uiteindelijk kwam daar ook heel weinig uit.Ik loop op dit moment bij:
– Psycholoog
– Al een jaar
– Zijn nu bezig met angststoornis behandeling, aangezien het enigszins erop lijkt.
– Voor de rest niet bijzonder veel uitgekomen, zijn nog echt zoekende
– Ostheopaat
– Losmaken van spieren
– Helpt wel om even te ontspannen, maar is wel een soort van tijdelijke opkikker.Hoe mijn dag er op dit moment voornamelijk uitziet:
– Hardlopen
– Op advies ben ik begonnen met hardlopen in december 2017, dit doe ik 3x per week.
– Gamen
– Door al deze klachten ben ik veel sociale contacten verloren, dus is mijn vrije tijd veelal
besteed aan gamen. Probeer ik wel te minderen.
– Werken
– Ik werk ongeveer 3x per week dagen van ongeveer 5/8 uur. Ik ervaar hier weinig nadelen aan
mbt mijn klachten, kan soms de klachten ook laten verminderen.
– School
– Ik moet hierbij wel zeggen dat ik dit veel minder doe nu, aangezien ik veel op een laptop
moet werken wordt dat enorm lastig gemaakt als je niet makkelijk kan focussen en vrijwel
altijd duizelig bent.
– Uitgaan
– Heel af en toe ga ik de dansvloer op en ik merk dat daar ook mijn klachten verminderd wordt,
aangezien ik daar toch een soort afleiding heb.Volgens mij heb ik hier nu een beetje alles behandeld van wat ik heb en ik hoop dat jullie misschien tips, advies of aanmerkingen hebben voor mij, want alle kleine beetjes helpen als je er moedeloos en wanhopig van wordt.
– Freek
5 reactiesReagerenFreek9 maart 2018 om 12:23Ik zie dat de opmaak van het bericht niet helemaal goed is gegaan, maar ik hoop dat het alsnog te begrijpen valt.
ReagerenJohn (moderator)
9 maart 2018 om 12:44Het zijn toch eigenlijk heel veel klachten die door een angststoornis veroorzaakt kunnen worden. Gamen en het gebruik van schermpjes zorgt voor een teveel aan hersenactiviteit waardoor het daarnaast dan ook nog eens heel “druk” in je hoofd wordt. Het is de vraag of therapie alleen voldoende gaat helpen bij het probleem. Wellicht zou een behandeling met medicatie daarnaast, ook een goede oplossing kunnen zijn. Dat zou je dan moeten bespreken met de psycholoog.
Kijk eens in onderstaande link welke klachten er allemaal kunnen ontstaan door een angststoornis. Vergelijk het maar eens met je eigen klachten.Klachten bij een angststoornis
ReagerenFreek9 maart 2018 om 12:55John (moderator)
9 maart 2018 om 13:08Daar kunnen verschillende medicijnen voor worden ingezet.
Reageren
Een gegeneraliseerde angststoornis hoeft niet aanvalsgewijs op te treden, maar kan constant aanwezig zijn. Het is iets anders dan een angstaanval of paniekaanval.Sam9 maart 2018 om 20:30Je klachten lijken mij ook op een angststoornis. Heb hier zelf ook last van (gehad). Ik weet niet precies wat voor soort angststoornis het is maar bij mij heeft cognitieve gedragstherapie in combinatie met een lage dosering citalopram erg geholpen.
Reageren