- Moon13 maart 2017 om 00:20
Hoi,
Ik ben Moon en ik heb al enkele jaren last van hartkloppingen die gepaard gaan met duizeligheid. De hartkloppingen komen meestal in periodes. De ene keer zijn ze er zowat elke dag, de andere keer blijven ze een jaar weg.
Gisteren ben ik wezen wandelen met een vriendin. Halverwege had ik zin om een sprintje te trekken. Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens het sprintje begon mijn hart ineens heel snel te kloppen. Natuurlijk is het normaal dat je hartslag wat hoger is bij inspanningen, maar vergeleken met die van mijn vriendin was hij wel heel erg hoog. Ook werd het ineens heel draaierig en zwart voor mijn ogen en kreeg ik ineens een zeurende ‘pijn’ op mijn borst. Precies tussen mijn borsten. Ik had niet echt het besef waar ik was. Na een paar seconden was de duizeligheid minder, maar mijn hart ging nog steeds tekeer. Ook de pijn was nog niet verdwenen. We zijn toen maar terug naar huis gegaan, onderweg is het nog een paar keer zwart geworden voor mijn ogen.
Toen we bijna thuis waren ben ik nog even op de grond gaan zitten, in de hoop dat mijn hart wat gecontroleerd zou kloppen. En inderdaad, na een paar seconden ging het van: boemboemboemboem naar: boemboem boemboem boemboem. Toen ik weer opstond begon mijn hart wéér zo snel te kloppen. Ik voelde me echt naar. Ik werd er ontzettend moe van, en het gevoel is gewoon niet prettig. Eenmaal thuis aangekomen ben ik op de bank gaan liggen. Na een kwartier was mijn hart eindelijk weer rustig. Ook de pijn werd minder.
Vandaag had ik ineens weer diezelfde pijn op mijn borst, maar mijn hart klopte normaal naar mijn idee.
Ik ben hiervoor al eens naar de HA geweest en ik heb toen een holter voor 2 weken meegekregen. Ook moest ik bloed laten prikken. Mijn bloed was in orde en de holter kon ik niet gebruiken, omdat ik toen geen klachten ervaarde. Verder geen onderzoek meer geweest.
Iemand die weet wat dit e.v.t. kan zijn?
Groetjes,
Moon
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 maart 2017 om 00:57Ga in ieder geval met de klachten naar de huisarts. Ik zou het vreemd vinden als het door je hart veroorzaakt zou worden,omdat je dan verwacht dat de klachten frequenter aanwezig zouden zijn. Misschien is goed om een inspanningscardiogram te laten maken.
ReagerenCatootje13 maart 2017 om 08:00Zou te maken hebben met een schommelende bloedsuikerspiegel. Door het westerse eetpatroon kan dat ontregeld raken. Beter de snelle suikers vermijden en bij elk eetmoment ook eiwitten, vetten en vezels gebruiken, om pieken in de bloedsuikerspiegel te vermijden. Ook regelmatig eten maar ook niet te vaak. Ook kunnen bijvoorbeeld koffie en smaakversterker voor ontregelingen zorgen. Smaakversterker zit in veel kant en klare producten.
Veel mensen hebben ook tekorten aan stoffen als vitamine B, D, magnesium, zink, omega 3 en meer. Zo is magnesium onder meer gunstig voor een goede hartwerking.
Als je in rust al te frequent ademhaalt gaat die frequentie bij hardlopen nog verder omhoog. Zou ook kunnen meespelen. Dan is het zaak om voor de juiste ademhaling te zorgen.
Reageren